Dagens fråga

Planerar ni i förväg hur en veckas träning ska se ut med era hästar? Eller tar ni dagen som den kommer?

Själv är jag nog så att jag går lite i perioder. Förut hade jag alltid strickt (stavning?) schema på vad som skulle göras och försökte se till att veckan innehöll så mycket olika träning som möjligt. Nu ett tag har jag själv varit lite upp o ner, vilket gör att jag måste anpassa ridningen efter humöret oxå. Så det blir att jag tar dagen som den kommer och gör det vi känner för bara.

Mån - Emma red
Tis - Hoppträning, hårdträning
Ons - Lugn uteritt i låg form och mest skritt, lite trav
Tors - Tempoväxlingar?
Fre - Vila
Lör - Träna på Näset, "markarbete"
Sön - Skritt på hårt underlag?

Vi får se helt enkelt. ;) Men sådär kan en veckas schema se ut nu. Det som underlättar för mig är ju att det är hoppträning vissa tisdagar för mig, och då blir det även lättare att planera dagarna efter tkr jag. :>

Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

SV: Okej...?

2010-10-13 @ 20:07:40
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Erika

Jag försöker planera några dagar framåt.

Kanske inte hela veckan, men ibland gör jag de. :)

Men då är det inte alltid det går ihop sig.



Men försöker som sagt planera så mycket som går.

Har ju unghäst, som inte rids.

Men behöver mycket aktivtering osv.

En dags vila och hon är hyper dagen efter, och jag försöker planera just för då vet jag lite hur hon gått och vad hon trivs med bäst.



Samt att man kan planera hur länge man måste vara i stallet osv. :) eftersom jag har en bit o åka, försöker jag bestämma mig hur länge jag ska vara där.

2010-10-13 @ 22:25:18
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

förr planerade jag ofta, men nu får det bli lite som det blir med vad jag gör, men de ska gå ett visst antal dagar helst såvida de inte känns helt trötta eller så. när jag hade/kommer få ridbana går de ju planera lite annorlunda.



förr skrev jag alltid ned allt jag gjorde med, men det gör jag inte längre.

2010-10-13 @ 22:53:09
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Jossan

Planerar ganska så mycket. just nu så är vi ju inte i högform träningsmässigt, så våra veckor ser ut ungefär så här:



Måndag: Rider i paddocken, lösgörande

Tisdagar: Tömkör i paddocken, cavalettiarbete i trav, galoppfattningar.

Onsdag: Uteritt

Torsdag: Uteritt, lite softare, pga mörkret nu.

Fredag: Vilodag

Lördag: Uteritt, en hel del klättring i lagom backar.

Söndag: Uteritt



Under alla uteritter så varierar vi underlaget en hel del, mkt asfalt och grusväg i skritt, trav på skogsstigar och galopp där det är lämpligt underlag.



Är ju berikade med en fantastisk natur för ridning, så det känns inte som om man behöver tillbringa mer än två dagar i paddocken per vecka. Vilodagen kan bytas ut mot lugnare uteritt, lite beroende på hur veckan har sett ut. :)

2010-10-14 @ 08:36:48
URL: http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se
Postat av: anna

eftersom att jag bara har elma som medryttarhäst så lägger jag inte upp ett schema för hela veckan men jag brukar tänka ut vad jag ska göra de dagar jag har henne. och sen beror det ju på också vad ägaren har gjort dagen innan med henne. om jag hade tänkt tillexempel köra trav och galoppbommar men ägaren var ute och körde intervaller dagen före, då kanske jag gör skrittbommar istället :)

2010-10-14 @ 14:45:15
URL: http://vadtusan.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag brukar planera vecko planeringar dock är jag inte så bra på att följa dom. Byter dagar på allt innan det är klart fast oftast så har jag fått med allt som jag planerat fast i en annan ordning;D

2010-10-14 @ 23:02:00
Postat av: sara

Jag planerar vad jag ska göra lättast och gå efter ett shema ja det gör jag i alla fall med Ubbe men med Blomma har jag inte så mycket och säga till om

2010-10-15 @ 12:36:29
URL: http://emelont.blogg.se/
Postat av: Tova

Försöker ha ett någorluunda schema. Men det kan ju ändras om det är nått spc med Vera tex :)

2010-10-17 @ 11:22:08
URL: http://www.kazince.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0