Dagens frågax2

Hur täckar ni era hästar? Är ni små täckesnarkomaner med porslinshästar eller går hästarna otäckade?

Jag har under Bells
två vintrar hos mig haft henne helt otäckad, även vid -30 (hon hade regntäcke vid snö och regn). Många tror att det är som jobbigast för hästen att hålla kylan ju kallare det är, men faktum är att det är jobbigast och tar mest energi att hålla värmen mellan + och - 5grader (eftersom fuktigheten är högst då). Hon brukar inte frysa, men på vårkanten nu 2010 då jag tog ut massören igen så var B lite spänd i ryggen, och jag rekomenderades att ha täcke för att hjälpa musklerna att mjukna igen.

Denna vinter kommer hon att gå ute dygnet runt, så därför har jag valt att ha täcke. Plus att hela hon är mycket spändare på höst/vinter, hon får mer energi och hittar på mer grejer och ja, är allmänt spänd ibland bara. Så ett täcke som värmer upp ryggmusklerna då är ju inte helt fel. Så slipper jag massera ihjäl mig. Dessutom ska hon klippas halvt. :-)

Följdfråga: Klipper ni era hästar? Varför?

Jag tycker absolut inte att man ska klippa hästen om det inte behövs, aldrig "bara för att" eller för att det är snyggt. Utan bara om man vet av att hästen kommer svettas större mängder och arbeta hårdare i t.ex ridhus etc.

Först hade jag tänkt klippa B, men sen ångrade jag mig, och nu har jag ångrat mig igen. Haha. Så nu blir det en filtklippning på henne förhoppningsvis på lovet.

Den till höger ska B ha. Den är lätt snyggast av alla klippningar! ;)


Bells otäckad i hagen, mys tycker hon! :-)


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag kommer täcka Basan när det blir kallare än -10 grader beroende på hur mkt päls hon sätter själv. Första vintern tillsammans och iom att vi inte rider alla dagar eller så hårt gör det inget om hon sätter mkt päls.



Min gamla ponny klippte jag och hade täckad hela vintern, hon satt så otroligt mkt päls ( kallblod ) och det skulle ha varit omöjligt att träna med henne annars.



Basen kommer jag inte klippa iår, om hon sätter mkt päls så komme jag nog göra det nästa år eller så kommer jag börja täcka henne tidigt så att hon inte sätter så mkt vinterpäls. Då är hon fyra år och då kommer vi rida hårdare och oftare :)

2010-10-24 @ 11:17:24
URL: http://mildahilda.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag är inte heller så mycket för täcke egentligen, men alla i mitt stall (7 andra hästar) har täcke hela hösten/vintern, så känns det "synd" om Lellis om han ska gå utan..:P Men om jag skulle välja skulle han inte ha täcke lika ofta som nu. Men jag delar ju honom med mamma, och vill vill ju såklart ha täcke "så han inte fryser!" Och Lelle är verkligen inte en sån som fryser, menmen.



Det här är tredje hösten/vintern jag har Lelle och jag har aldrig rakat honom, men det har aldrig behövts heller, för han får inte sån lång vinterpäls, utan mer fluff, haha :) Och så håller jag konditionen uppe på honom så han brukar inte bli så svettig heller :) Haha, ibland funderar jag om han har dåliga svettkörtlar!

2010-10-24 @ 11:37:47
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Jag vet att jag har svarat på den här frågan på din bdb men jag har täcke på min häst när det regnar/blåser (då det är fuktigt) och när det snöar! just för att min häst fryser jätte mycket när hon väl blir blöt!



Undrade även en sak, fall jag kunde få länka din blogg från min? (:

2010-10-24 @ 11:41:25
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Jossan

Klipper halvklippning på min just för att jag tycker att den är så himla ful med böjen över flanken osv, påminner mig om ridskoleponnysar xD



Vill spara över länd och kors så länge det går men får se hur länge det håller sig, svettet bara rinner om henne och det tar 1000 år innan hon torkar just nu.

2010-10-24 @ 11:48:10
URL: http://dressyrnissen.blogg.se/
Postat av: Janni

Jag täckar efter sunt förnuft, kallare än 10 minus har han sitt tunna utetäcke, det känns bra för mig, och han behöver inte ta av sin energi att hålla sig varm. Musklerna kan byggas istället för att brytas ner :)



Klippa är jag lite sådär med.. jag låter helst bli, speciellt om hästen är ung, bara för att den ska fälla och sätta päls i rätt perioder och jag vill inte störa den tidsramen genom att klippa.



Den klippning jag gillar bäst är spårklippning, då blir inte korset bart utan hålls varmt och hästen kan fortfarnde gå otäckad på varma soliga höst/vinterdagar under 5-10 minusgrader.



Annars gillar jag filtklippning, det lämnar också päls över rygg och kors, vilket jag tycker är viktigast.

2010-10-24 @ 13:06:36
URL: http://janniahlholm.blogspot.com
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna ett kingslandspannband!

sv; om du kollar på den översta bilden så ser du att täcket ligger långt ner över manken mot ryggen men nu ligger täcket (andra bilden)högre upp på manken mot mankamen :P

2010-10-24 @ 13:22:59
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Lina Holmbom

Jag gör oftast helklippning på mina hästar, brukar spara en "padd" där sadeln liggen. klipper också benen ner till knäna/haserna samt halva huvudet. Helt klart snyggast;) på unghästarsom rids lite lugnare brukar jag spara ryggen och bara klippa hals+mage =) Annars är dom långhåriga ;)

2010-10-24 @ 15:26:01
URL: http://skrotpilot.se
Postat av: Jossan

Min islänning är halvklippt just därför att han svettas mycket och står inne om nätterna. Fungerar alldeles utmärkt för oss båda. :)



Jag måste bara få berätta en sak jag lärt mig och det är att många ryttare klipper sina hästar för sent, dom ska klippas i början av oktober för att må som bäst. Vinterpälsen har då inte växt klart och alltså rubbar man inte "pälssättningen" som man gör om man klipper dom när den är färdigsatt. Hästen fryser inte häller lika lätt.



Tänkte bara flika in det, men det är vad jag fått lära mig alla har ju olika syn på saken! :) Bara du är noga med att täcka bellis ska det nog gå bra! :)

2010-10-24 @ 15:32:25
URL: http://mittlivomingenting.devote.se
Postat av: Lollo

Jag hel klipper mina om jag rider dom, eftersom det är tävlingshästar så underlättar det att dom är klippt, dom bli inte lika svettiga och torkar mycker fortare.

Eftersom dom är klippt så är det täcken som gäller. Men om dom inte rids så blir pälsen kvar men täcket åker på allt efter varje individuell häst. Den som inte fryser berhöver inte täcke men den jag vet är frysen av sig har givetvis täcke på och då har jag inte speciell temperatur som täckena åker på utan det är från år till år.

2010-10-24 @ 15:34:06
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

klipper inte, använder täcke på vissa andra inte. är helt olika!

2010-10-25 @ 13:13:44
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: cissi

min häst har redan ett vintertäcke på sig, han är klippt året om, pga att jag inte tycker om håriga hästar och han svettas så mycket på vintern. och när det är riktigt kallt ute har han ett stalltäcke med hals plus ett tjockt vintertäcke med hals.

2010-10-25 @ 15:18:29
Postat av: c

ingen av dessa klippningar är fina, ska man klippa hästen ska det vara ben, huvud, öron, precis allt hår ska bort. annars ser det hemskt ut.

2010-10-25 @ 15:20:49
Postat av: Frida

Klipper Tricko p.g.a av den pälsen han får när det blir vinter, den blir så lång, tjock och tät vilket gör att han blir så svettig när han blir riden, men dock så brukar han inte bli helklippt då han är ganska frysen av sig.

Tricko får ocskå ha vinter täcke på sig på vintern just p.g.a att han är så frusen och att han blir klippt, vore han oklippt skulle han nog få gå utan! ;) och han får ha regntäcke vid regn på vår och höst.

2010-10-25 @ 15:21:52
URL: http://hulistallet.zoomin.se/blogg.html
Postat av: sara

Efter som min skrutt går ute på nätterna och jag vill att han ska få sån bra vinterpäls som möjligt så går han med ett rengn täcke på sig och genligt ägaren får han rejäl vinterpäls så att det räcker med ett rengntäcke...

Men han brukar ha ett fleeacetäcke under rengntäcket när jag ridit honom och han blvit svettig jag funderar dock på och skaffa ett vintertäcke som inte är för fodrat

2010-10-25 @ 19:39:13
URL: http://emelont.blogg.se/
Postat av: Michelle

Jag helklipper mina hästar för att dem är tävlingshästar, men bara för att dem typ svettas ihjäl efter en träning, men inte när dem är klippta :) Har täcke på allihopa, pga klippningen.

2010-10-25 @ 22:53:11
URL: http://moriie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0