Dagens fråga

Vi kör en dagens fråga för ovanlighetens skull..

När går era hästar ut och när går dom in på dygnet? Och en följdfråga till er som tar in hästarna tidigare än 19, varför?

Vi har två regler ang. in- och utsläpp, och det är att hästarna ska vara ute senast 08.00, samt inne tidigast 21.00 (vissa undantag då det blir 20.00 tidigast). 12 timmars utevistelse tycker jag är minimum, jag skulle aldrig kunna låta min häst gå in på t.ex eftermiddagen. Hästarna är ju utedjur och de är skapt för att vara ute, så därför vill jag göra det jag kan för att det ska bli så länge som möjligt ute i friska luften.


(Under juni, juli, augusti och delvis september blir dom ute dygnet runt)

Kommentarer
Postat av: Josefin

Tycker som du att hästarna ska ha tillgång till utevistelse så mycket som möjligt! Mina hästar går ute i stort sett dygnet runt, och dom trivs med det. Står dom inne så är det max 8-9tim. Dom har fri tillgång på grovfoder, ligghall, skog, åkermark, och en fyrkantsplätt med sandgjord (föredetta potatisåker) som dom ÄLSKAR att rulla sig på;) Skogen är både ungskog och gammal skog så det finns naturligt skydd mot väder och vind från alla håll och kanter, och hagen går bredvid/bakom både stall, verkstad och garage så även där blir det vindskyddat från olika håll. Jag tycker att hästarna blir mycket lugnare att både hantera och mot varandra när dom dels får vara ute och bestämma sina egna "rutiner" och dels ha fri tillgång till hö/hösilage. Det är aldrig någon konkurans om maten och dom behöver aldrig gå hungriga och känna stress över det. Hästar är gjorda för att äta mycket grovfoder, tycker man att dom blir tjocka så är det bättre att dra ner på kraftfodret eller låta dom ha tillgång på fräsch halm att smaska lite på;)

2011-12-17 @ 13:30:56
URL: http://noriffraff.blogg.se/
Postat av: Maja - vinn ett HW Amigo

Våra är ute dygnet runt under betet, men klart man kan ta in dem någon natt inför träning etc. Annars går de ut vid 6-7 och in 20-21, tycker precis som du att de ska få vara ute så mycket som möjligt! :)

2011-12-17 @ 13:32:43
URL: http://felfri.net
Postat av: Amanda - tävling i samarbete med smeagården

går ut vid 7 och in vid 7. :)

2011-12-17 @ 13:43:05
URL: http://stallkompisaar.blogg.se/
Postat av: Natalja och Hillbilly :)

sv: Det blev det röda :D enda som fanns kvar att beställa så ;) saw filmerna är riktigt bra, men inte så smidigt att se sista innan man sett de andra, men det gick det oxå ;)



Våra hästar går ut runt 8-9 på morgonen, kommer in runt 20-22 :)

på sommaren går dom ute dygnet runt!

2011-12-17 @ 13:43:10
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Mina går ut vid 6-7 tiden på morgonen och kommer in kl 21 på kvällen.Höst och vår gör jag lite annorlunda pga att underlaget i hagen inte håller.Ingen blir liksom lycklig av att klampa runt i lera till anklarna hela dagarna.sommartid går de ut kring 6 på morgonen och kommer in vid 22-23 tiden.Knas måste få äta i lugn och ro annars tunnar han ur nämligen.Jag har försökt i omgångar att ha honom ute dygnet runt men det funkar bara inte.=(

De får också komma in vid allt för grisigt väder oavsett årstid och även om det är högt flugtryck om sommaren.Jag tycker det är en självklarhet att hästarna ska få vara ute så mycket som möjligt sen får man anpassa det hela efter rådande omständigheter och individen .

mvh/Q

2011-12-17 @ 13:45:21
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Hanna

Våra går ute efter solen. På sommaren halv åtta till halv sex/sex och på Vintern åtta till två/tre på em. Finns ingen i vårt stall som vill ha hästarna ute när det är mörkt. Vi har ett stort stall och det finns ingen vill ta in dem senare.



Så ja, anser inte att det finns någon anledning att ha dem ute efter 19.00 när det är mörkt ute. Dom står ändå bara vid grinden och häckar eller börjar springa. då är det bättre som står inne och tar det lugnt.

Dom som vill ha sina hästar ute dygnet runt har oftast sällskaps hästar eller skogshästar. I de större stallen och de med hästar som tävlar brukar oftast ta in dem på eftermiddagen. och våra mår inte sämre för det!

Det finns inget som säger att det är bättre för en häst att stå i en hage och frysa, bara för att vara ute, än att den står inom tak och väggar....

2011-12-17 @ 14:32:34
Postat av: Hanna

Våra hästar går ute dygnet runt så länge vädret är okej och det inte är allt för kallt. Men när dom är inne på natten så får dom komma in 21-23 och ut igen kl 7:30.

2011-12-17 @ 14:57:32
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: natalja och hillbilly (;

sv; eller hur! Och passformen är ju inte ens jämförbart!! klarar verkligen inte av att använda ett schabrak som inte är format. det ska va MYCKET luft mellan manken och sadeln! :D

2011-12-17 @ 14:58:17
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vi har som er ungefär.. Fast nu går de in lite tidigare för en av hästarna är skadade..

Sen på somrarna ute dygnet runt..

2011-12-17 @ 15:00:20
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Camilla

det låter super. det varierat lite beroende på väder, men cirka 7-8 på morgonen till 21-22 kvällen. Så fort hagarna har torkat upp och det är bra väder på våren får dom gå ute dygnet runt :)

2011-12-17 @ 15:07:43
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Lina

5-6 går hästarna ut och 21.00 går hästarna in =) Sommartid går alla ute även dom som är hemma och inte på bete.

2011-12-17 @ 15:11:01
URL: http://blog.skrotpilot.se
Postat av: Emma

Våra går under vintern ute mellan ca halv 8-kvällsfodringen (ca 21). Mellan maj-september går de ute dygnet runt, utom om det är tävling, då sover de inne en natt före och om det är mycket insekter får de gå in någon timme på förmiddagen och vila.

2011-12-17 @ 15:51:45
URL: http://zpeedhunter.blogg.se/
Postat av: Emblem

Vi släpper ut våra mellan 06:00-09:00 beroende på när vi börjar om morgonen, och tar in dem mellan 20:00-22:00 beroende på väder. Håller med dig om att utevistelse är mycket viktigt för hästarna. Förstår mig verkligen inte på olika "storstall" som tar in de vid runt fyratiden. Ofattbart

2011-12-17 @ 15:57:05
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Jossan

Våra hästar går ut mellan 6&7 på morgonen och är ute till 21, senast 22. Under sommaren går de ute dygnet runt på sommarbete :)

2011-12-17 @ 16:09:54
URL: http://frysmarkt.blogg.se/
Postat av: Andrea

Min ponny går äntligen på lösdrift, men när han stod i box var det ut vid 7 och in vid 22.



Och Hanna: Att det bara är "sällskapshästar och skogsmullar" som går ute dygnet runt är bara bullshit ärligt talat. Precis som att en häst skulle frysa av att stå ute dygnet runt. Då har den antingen sjukt dålig blodcirkulation eller för dålig päls/täcke.

2011-12-17 @ 16:55:51
Postat av: Josefine L.

Våra går ut 7-8 på morgonen och in vid 17-19 beroende på väder. Skulle gärna ha dem ute längre men stallet jag står i har de rutinerna och har haft länge. På sommaren vill jag inte ha min häst ute dygnet runt, de har varit alldeles för besvärad av allt i kombination som hör sommaren till. Om jag hade ligghall med köldridå så det var svalt och insektsfritt, absolut, då kan de välja själv. Skulle dock hellre ha dem ute dygnet runt på vintern faktiskt...

2011-12-17 @ 16:55:57
URL: http://strindlund.blogg.se/
Postat av: Anna

Tonto står ute från 8 ¨på morgonen till 10 på kvällen, och på sommaren går han också ute dygnet runt! :)

2011-12-17 @ 16:56:29
URL: http://munsborotonto.blogg.se/
Postat av: Hanna

min ridtravare går ut ungefär vid sex på morgonen och äter då sitt hö ute. Sedan beroende på när jag rider på eftermiddagen när han kommer in. Oftast rider jag vid 5 tiden och efter det får han stanna inne. När det är dåligt väder får han dock gå in tidigare då han verkligen hatar dåligt väder och står då endast och spänner sig och kan då ibland få en upphakning i ena bakbenet. Därför har han lite dispans när han får vara inne och ute. Dock trivs han väldigt bra inne där det är varmt och skönt så det går ingen nöd på honom. på sommaren går han ute dygnet runt om det inte är oväder :)

2011-12-17 @ 17:54:21
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
Postat av: Marie

Min häst går på lösdrift, helt underbart!

2011-12-17 @ 18:12:30
Postat av: Emeli

Jag skäms över att säga det: Men nu på vintern får B komma ut vid typ 8 och in redan mellan tre och fyra. Hade ingen aning om att de skulle behöva komma in så tidigt, blev grinig redan på hösten när de fick komma in vid fem,sex, men det är ändå okej. Men tre är fan inte okej någonstans. Dessutom så går dem i skithagar.

haha har till och med börjat kolla på andra stall, för jag har inte samvete till att låta min häst gå ute så lite själv

2011-12-17 @ 18:33:04
URL: http://tillhast.wordpress.com
Postat av: Anette Nord

I stallet vi står i (16 boxplatser) så går hästarna ut mellan 07.00 och 08.00, Dom kommer in mellan 15.30 och 17.30 (höst/vinter), På sommaren går dom flesta ute dygnet runt, några sover inne någon dag innan tävling/vid spöregn eller åska osv.



Det funkar bra för våra hästar. varför dom kommer in så "tidigt" är pga fodringarna, & för att ingen vill ha dom ute längre pga mörker. Som någon annan skrev så står dom ändå bara vid leddet och hänger/vill in om dom får vara ute längre än 17.30.

2011-12-17 @ 18:39:45
URL: http://anette-nord.blogspot.com
Postat av: Emelie

Hästarna hos oss går ut vid 6 på morgonen och kommer in mellan kl 18-20 på kvällarna =)

Och på sommaren går de ute dygnet runt.

2011-12-17 @ 18:41:38
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: malin

Här går de ut mellan 07-08 på morgonen och in senast vid 20 på kvällen :)

2011-12-17 @ 18:48:10
URL: http://teammb.devote.se
Postat av: malin

Våra hästar går ut runt 9 varje dag & går oftast in runt 10. Fast är de dåligt väder ute brukar dom få komma in tidigare, i allafall ridhästarna som inte har någon päls, Keyson ska lägga så lite energi som möjligt på att hålla sig varm så därför kommer han oftast in lite tidigare än de andra! På sommaren tar ja in hästen 1 vecka innan en fälttävlan för att den ska kunna vila upp sig :)

2011-12-17 @ 18:57:22
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ni som har hästar som "hänger vid ledet", har dom små hagar, inget sällskap, ingenting som ger lä för vinden, inte tillgång till mat förutom en tuss hit och en tuss dit?

Har hästen en hage med variation, inkl lä/skydd av antingen vindskydd eller skog, sällskap, mat och täcke vid behov, så står den nog häldre ute i mörkret och rör sig som den vill än att stå uppstallad i 12-14 timmar per dag! Jag tror att anledningen till att era hästar "hänger vid ledet" är undermåliga hagar, utan tillgång till mat! Hästen vet att maten inte kommer förrens dom är inne, därför väntar dom. Av hunger. Eller som sagt, skit hagar utan kompisar!

2011-12-17 @ 19:33:57
Postat av: Carro

Här går hästarna ut mellan 5 och 8 på morron, beroende på vem som släpper ut och hur det jobbas.

In går de runt 19-20, är det väldigt dåligt väder går de in tidigare.

Vi har inget vindskydd i hagen, så då är det bättre att de kommer in och får hö inne, då nattas de senare såklart.



Storen har täcke ute, han har fri tillgång på hö och vatten, en stugvägg som han gärna står vid och solar/får skydd för lite av vädret.

Han går i egen hage fast direkt bredvid de andra 2, så det är bara mittentråden som skiljer dem. De ser alltid varann och når varann över staketet.

Innan skadan gick han med de andra, men nu får han gå själv då skadorna orsakats av de andra 2.

Unghästar ;)

2011-12-17 @ 19:39:40
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Lina m. ridtravaren Siren

Våra kommer ut vid halv nio-nio och in vid fyra. Det är inte mycket alls, jag vet. Men anledningen är att det inte finns någon möjlighet till att fodra dem i hagarna, så då måste de ju få komma in och äta. Samt så kommer ju nästan alla och rider ändå runt fem-sex tiden på vardagarna. Anledningen till att de inte kan fodras i hagen är att de går alla valacker i samma hage och alla ston. Att fodra 9 hästar för hand är inte så lyckat, då det lär bli rejäla slagsmål. Samt så vill ingen förutom jag ha fri tillgång så den idén är ganska körd.. En annan anledning till att de inte får grovfoder ute är att vissa får hö och andra hösilage.



Så fort jag har skaffat körkort och bil så kommer jag troligtvis flytta till ett ställe där de får fri tillgång till grovfoder i hagen, då jag anser att det är det absolut bästa. Dock har jag ingen möjlighet till att flytta till något sånt ställe nu, då det inte finns någon möjlighet för mig att kunna ta mig ut dit varje dag..



Sommartid är de dock ute dygnet runt, såklart.

2011-12-17 @ 19:53:09
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag har aktiva travhästar, alla mina går ute på utedrift, dygnet runt året om. Har aldrig haft friskare eller mer harmoniska hästar. Har en stor ligghall, bra foderbord, vatten som aldrig fryser, stor och rejäl hage (4 hektar på vintern, större på sommaren), och självklart går alla 5 tillsammans i en flock.

Detta trots att de tränas hårt alltså.

2011-12-17 @ 20:13:10
Postat av: Anna Ericsson

Mina går ut senast 07 på vardagar och senast 08 på helgen, fast de kommer oftast ut runt 6 på vardagar. De går in vid 20 på kvällen. Är det mycket blåst och snö/regn kan de få gå in redan efter lunch om de finns möjlighet då Tindra är superkänslig och får liknande korsförlamning och kan bara ta 10cm långa steg med bakbenen, då får Cobbe följa med in som sällskap. Dock blir T supergrinig när hon ska ut dagen efter när hon fått stå inne för länge, tyvärr finns inte så mycket att göra med tanke på ryggen.



Men de står inte och hänger vid grinden när det är mörkt utan går och ställer sig där när man kommer med bilen, då vet de att de är dags att gå in.

2011-12-17 @ 20:21:30
URL: http://cobol.blogg.se/
Postat av: Elin

Våra har samma tid som dig men oftast är dom ute redan innan klockan 6. Sen jan tiderna ändras beroende på väder. Klart att man vill ha dom ute så mycket som möjligt:) fattar inte folk som tar in sina hästar vid 4 -5 på eftermiddagen :/

2011-12-17 @ 20:30:14
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: Sussi

Ut senast 08.00 och min och en till går in tidigast 19.00, helst så sent som möjligt vid 21.00 - 21.30 eller senare beroende på om jag jobbar sent eller om den andra tjejen rider ut t.ex. efter jobbet och så. Hade jag haft hästen utanför dörren hade hon fått gått ut när jag kliver upp 06.00 och in när man själv nattar, ca 22.00, meeeen det är ju bara en dröm än så länge ^^

2011-12-17 @ 21:48:52
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se
Postat av: Moa

I stallet jag står i går dom ut mellan 6-8 och in mellan 5-6. Tycker absolut att hästarna ska vara ute så länge som möjligt. Tyvärr så har jag en häst som är mörkrädd och spränger hagen om han tror att han är ensam när det är mörkt.. Men det är stört på tex ridskolor där hästarna kommer ut 9 och in 1, det är väll t.o.m olagligt? :S

2011-12-17 @ 22:00:52
URL: http://moaochgadd.blogg.se/
Postat av: Karin

I nuläget så kommer mina hästar ut vid 07.30 och in vid 20 kanske tidigare vid dåligt väder. Jag skulle vilja ha dem ute längre men det är för blött i hagen, men när tjälen kommer så får dom gå ute till 22

2011-12-17 @ 22:52:38
URL: http://kmnt.blogg.se/
Postat av: Caroline

Våra hästar går ut senast 8, vilket jag tycker är för sent egentligen så jag brukar ta ut typ 5-6 tiden när jag har utsläpp och dom går in vid 5-6 på vintern, senare på sommaren för dom som inte har hästarna ute dygnet runt då.



Vet inte varför vi tar in så tidigt, det har varit så sen jag flyttade till det där stallet, på förra stället så tog vi in ungefär samma tid som ni gör. Vid 8-9, möjligtvis lite tidigare på vintrarna.



Villa verkar gilla att komma in tidigare, hon står och "hänger" vid grinden vid 2-3 tiden. Då har hon stor hage, kompis och mat ute. Men hon vill gå in endå, hon har varit så sen jag fick henne och inte ändrat inställning på 3 år så hon är nog mer av en inne häst. Hon vandrar väldigt mycket ute i hagen också.



2011-12-18 @ 16:44:07
URL: http://myvilbur.blogg.se/
Postat av: Anna m. Ridtravaren Emmet

jag står i samma stall som lina och siren. Så dom går ut vid 9.00 och kommer in 16.00. och får kvällsfodring 20.00. jag tycker själv att det är ganska dåligt. tycker dom bör komma in tidigast 18.00 iaf. och få kvällsmat vid 21-22 tiden. Men dom flesta är så larviga och har massa undanflykter till att hästarna ska få va ute. :/

2011-12-19 @ 11:28:00
URL: http://supertravarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0