Min hästhistoria

Hästhistoria.. jag vet inte vad jag ska kalla det. Men jag kör en liten genomgång på hur min hästtid sett ut! ;) Från 2006 tills nu 2011.


Augusti 2006, en vän ringde och frågade om jag ville bli medryttare på en gård med basjkirhästar. Självklart ville jag det. Här började min ridning på ett antal olika basjkirer. Ingen instruktör eller något utan rakt ut i skogen och "lära mig rida" fick jag göra. Ramlade av gång på gång, hade ju ingen balans eller något. Minns när min systerdotter följde med och vi skulle lära mig att galoppera, HAHAHA. Är otroligt tacksam för denhär tiden, för det är ett underbart minne för livet! Belka på bild, hon blev en av mina absoluta favoriter. Fina hjärtat!


Någon gång under 2006 eller början på 2007 så slutade jag på ponderosa (basjkirhäst-gården), och hittade då en varmblodstravare vid namn Robot. Red honom ett par månader tror jag. En supersnäll och fin kille. Samma här, ingen instruktör utan rätt ut i skogen. Galopperade hej vilt och hade ju inge större förstånd av vilka underlag man kunde rida på osv. Slutade med att han tappade en sko och i samma veva sålde ägaren honom.

Efter Robot hittade jag en SHIRE (!!!) vid namn Marksman. Han var 176cm hög, och jag kan än idag inte förstå hur ägaren kunde släppa iväg en människa som ridit i mindre än ett år, på en så stor häst. Jag kommer ihåg att jag var livrädd för att hämta honom i hagen för han var så stor. Och när jag skulle rida en gång så (han var barfota) skulle jag försöka fatta galopp, och detta var på vintern, men han ville inte fatta galopp. Så jag vände hemåt och då jävlar fick jag galopp kan jag säga!! Fick inte stopp, så där satt jag och försökte le och tycka det var roligt när han dundrade fram med sina 176cm ända fram till stalldörrarna. Efter den ggn hörde aldrig ägaren av sig till mig mer (konstigt, hehe).


2007 någon gång. En varmblodstravare vid namn Complete Eye. Honom red jag inte länge alls, för jag var livrädd för honom. Åkte mest dit och mockade. Han var säkert jättesnäll att rida men jag kunde ju liksom inte rida så jag blev rädd så fort han gjorde något. Tror han steppade omkring lite och var nervös..

Under samma år, innan sommaren, så började jag en sväng på ponderosa (basjkirerna) igen. Red där några månader.


Våren 2007. Jag började få anpassad skolgång och fick rida med gymnasie-eleverna på SFRK. Moonlight vart min absoluta favorit då.


Juli 2007. Dags att skaffa "egen" häst, endast 1 år efter att jag började rida. Nekter, ett litet gotlandsruss på då 6 år som jag tog på foder. Var dock bara hos mig i 2 månader då han inte riktigt var som min egen (gick fortf. på trav) samt att jag inte hade någon framtid med en så pass liten häst.


Augusti 2007. Jag började själv på IV-häst som det hette och här gick jag i skola i 2 års tid. En helt fantastisk tid av mitt liv. Detta behövde jag för att komma på egna ben igen och för att orka med allt igen. Vi red 2 dagar i veckan och favoriterna blev Liz La Belle (bilden) och Kakan. Jag tog med mig mina "egna" hästar ibland oxå.


Oktober 2007. Dags för en ny häst. Denna gång en varmblodstravare på 15 år som jag tog på foder. Han visade sig vara på tok för stressad för mig och mina bristande kunskaper, vilket gjorde att han lämnades tillbaka efter redan 1 månad.


November 2007. Mitt lilla älskade hjärta. Otroligt många minnen som väcks när jag tittar på bilder på honom.. och då mest jobbiga minnen. Moongate, varmblodtravare på då 13 år. Hade honom i 8 månader, och han råkade ut för både det ena och det andra (skade- och sjukdomsmässigt). Tillslut (i juli) fick han åka tillbaka till sin gamla fodervärd och bli promenadhäst.

Efter Moongate beslöt jag mig för att det skulle bli hästköp nästa gång, och då med ordentlig vet.besiktning och att hästen får en helförsäkring.


6 augusti 2008. Provred denna varmblodskille vid namn Igor. Han var 4 år tror jag? Väldigt ung med andra ord. Men jag kände inte alls att det klickade. Han var alldeles för sävlig och opersonlig för min smak. Han hade inte ren travgång heller utan passade/töltade eller något liknande.

Några dagar senare så blir jag kontaktad utav Nekters (gotlandsrusset) ägare om att jag kan få komma och provrida deras "Gunsan" för livstidsfoder eller senare köp. När jag provred Nekter följde S med på "Gunsan", och mitt minne utav henne var en lång, slank, smal, typisk travare på typ 165cm i mankhöjd som dessutom höll på att backa ner i diken och åla sig under ridturen. Jag tackade först nej och sa att jag skulle leta vidare. Dessutom var jag var ute efter en liten storhäst.

Ett par dagar senare ringde jag upp och sa att jag kommer och tittar iallafall.


13 augusti. Denhär tjejen möttes jag av i hagen. Hon var inte alls stor, lång och travarlik som jag hade föreställt mig. Hon var ju liten! Så fort jag såg henne i hagen sa jag "Jag tar henne!! Jag behöver inte ens provrida". Men provred gjorde jag. Efter att de fått in henne i hagen vill säga, för hon ville nämligen inte komma. Därav att hon springer på bilden ovan, haha. Så det tog en stund.

Den 10 oktober skrev vi på köpekontraktet och Gunsan eller numera Bellie blev min. Och endast min. Mitt fina hjärta. Bästa dagen i mitt liv.




Höst/vinter 2011. Här är vi idag. Min fina lilla häst. Jag är så otroligt glad att det blev hon, och ingen annan. Och att jag aldrig gett upp henne. Men köper jag ett djur så är det mitt föralltid, så jag har aldrig haft "möjlighet" eller verkligen velat att ge upp heller.

Det kommer även ett inlägg
så småningom om min och Bellies resa tillsammans och hur vi har utvecklats så pass som vi gjort och med hjälp av vem och hur.

Kommentarer
Postat av: Linda

Använder du dig av någonting då Bellie får torra hovar ? Hovolija eller nåt sånt kanske ? Palle börjar få riktigt torra hovar och vi tänkte köpa hovolja, har du något förslag på någon bra hovolija ? :)

2011-12-12 @ 19:01:34
URL: http://brownstar.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hon har blivit så himla fin!! :)

2011-12-12 @ 19:06:45
URL: http://macrofotoo.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv: Ne, jag har också fått höra av flera andra att hovarna blir torrare och att hovarna blir beroende av oljan , så jag ska bara låta dem vara ?

2011-12-12 @ 19:19:28
URL: http://brownstar.blogg.se/
Postat av: Julia Kling

Sv: Japp, riktigt bra sätt :)



Krya på dig och tack för tipsen och ni är så fina bellie och du, ridtravare är fantastiska djur. En fråga, följer du min blogg? :I



Kram

2011-12-12 @ 19:22:35
URL: http://oneofmusic.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv: Ne, det var Linda som äger mitt stall som sa att jag skulle börja använda hovolja då Palles hovar börjar bli lite torra :)

2011-12-12 @ 19:23:05
URL: http://brownstar.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv: Ne, det va Linda som äger stallet som sa att jag skulle börja använda hovolja då Palles hovar börjar bli lite torra , men jag har hört av flera andra att det inte ska vara nå bra ,

2011-12-12 @ 19:26:02
URL: http://brownstar.blogg.se/
Postat av: Karja

vilken resa du har gjort.

2011-12-12 @ 19:53:04
URL: http://www.myonelife.nu
Postat av: Emma

Superfint :)

Vad arbetar du med ? :)

Kram

2011-12-12 @ 20:48:27
URL: http://crazygirlinthisworld.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har följt dig till och från sen 2006 så det var riktigt kul att se alla dina hästar :)) är glad att du hittade din alldeles egna häst, ni har utvecklats enormt båda två :)

2011-12-12 @ 20:53:09
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/
Postat av: Caroline

Roligt inlägg! Man ser verkligen skillnad på Bellie och på din ridning :) Kul!

2011-12-12 @ 22:27:24
URL: http://myvilbur.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ni är så himla fina och du har gjort ett så himla bra jobb!

2011-12-13 @ 00:59:50
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Camilla- Vinn presentkort värt 300kr

Oj va många hästar du haft på foder. Missat en hel del där för jag hade fått för mig att du köpte Bellie efter att du ridit Basjkirhästarna hihi, bra med uppdatering hos mig ibland:P

2011-12-16 @ 14:54:10
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag saknar Moonlight så sjukt mycket efter att de avlivat henne i höstas😭❤️

Svar: 😞😞
Josefine Fred

2015-06-14 @ 20:31:45
Postat av: Bara jag

Har du möjligen en video på Moonlight? Hon dog nu i våras och min mamma har ingen video på henne :(

Svar: Kanske att jag har det. :) När jag rider.
Josefine Fred

2015-09-07 @ 18:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0