Wintec/Bates - vilka ryggar passar dom?

Fick en fråga utav en tjej som undrade över wintec-sadlarna, och jag tänkte att jag lika gärna kan skriva ett inlägg om det då säkert fler är intresserade av att höra.

Wintec/Bates har alla möjliga bomformer, dvs de kan passa alltifrån en svängd rygg till en väldigt rak rygg beroende på modell. De är alltså inte lik varandra bom-mässigt.

Rakaste utav dem är Wintec Wide, Isabell werth och Bates momentum. Min egna erfarenhet är att Momentumen och Wintec Wide är allra rakast. Även Sport, som är den äldsta modellen från Wintec, som inte går att byta bomvidd på. Bates Elevation ska vara samma sadel bommässigt som Momentum, bomform-mässigt.

Sedan kommer
hoppsadlarna Wintec 500, samt Bates caprilli. De är något svängda.

Sedan kommer dressyrsadeln Wintec 500 och slutligen allroundsadeln Wintec 500. Som är svängdast.

Pro-serien (med mocka) är snäppet rakare än 500-serien dock.

Har ingen större koll på Bates Caprilli dressyrsadlar dock, då det verkar vara så olika. Har provat en med icke utbytbar bom som var spikrak, samtidigt som de nyare modellerna med utbytbar bom ser ut att vara betydligt svängdare.

De nya sadlarna i
500-serien samt Innova-sadlarna har jag tyvärr inte så stor koll på, men Innova och de nya dressyrsadlarna i 500-serien är enligt min uppfattning väldigt raka i bommen. Hopp, och allrounden skulle kunna vara något svängda. Men som sagt, ingen erfarenhet av dessa.

Hoppas du som frågade fick lite hjälp på traven!



Kommentarer
Postat av: Jessica josefsson

va de ja som frågade? tror de ^^

tack iaf :D

2011-02-20 @ 17:25:46
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Vad har du för bomvidd på dina sadlar? Du har säkert skrivit de men... :P

Och eftersom du skrev om wintec, har du haft nån sån? Vad tyckte du i så fall? Är lite skeptisk till Equileather, men jag har ingen erfarenhet av de.



Eeen sista fråga, vill du byta bildlänk? ;D

2011-02-20 @ 20:16:51
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Karin

vet du hur wintec cair är?

2011-02-23 @ 00:10:37
Postat av: Therese

Hej

Du verkar ha mer koll på wintec än vad jag har. Kan du kolla om någon sorts wintec skulle passa på denna ryggen och i så fall vilken? (vad jag kunde läsa/gissa mig till så skulle de bli hoppsadlarna Wintec 500)

http://dayviews.com/mumling/2012/1/30/



Tack:)

2012-02-07 @ 08:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0