Bestämd liten brud

Det hade jag idag. Jisses vad tjejen kan bli tjurig.. :o Helt galet. Men jag höll mig lugn och sansad och försökte reda ut situationerna som uppstod. :-) Var ju tänkt att vi skulle ta en joggingrunda, men jag blev sugen på att rida lite "delar" av dressyrprogram. Typ halt från trav, lite övergångar och sådär. Och hon var ju bara KLOCKREN! Hon saktade av i princip direkt från trav till halt, och de brukar hon inte göra. Blir oftast en segdragen avsaktning, men inte nu. Så vi körde trav, halt, trav, halt. Sen red jag lite sidvärtes och sådär, vilket gick bra. Hon var verkligen mjuk och fin.

Övade även tempoväxlingar, jo jag satt ner nästan hela tiden idag oxå, och jag tror faktist mellantraven blev bättre när jag satt ner. Brukar alltid rida lätt i programmen, men ska nog testa sitta ner. Kändes som jag fick med henne bättre. Och jävlar vad känslig hon var, hon lyssnade sjukt bra på både öka och samla i traven. Och sitta ner kunde jag! Hihi. Happy girl.

Jo sen kom vi till det
att jag skulle fatta vänster galopp, i en vänster kurva. Icke sa B och tog höger, jag saktar av hyffsat lungt, gör ingen grej av det. Men det gör minsann Bellan, här försvann all ro hon hade haha. Vi vände hemåt och jag fick bara jobba med att hon skulle bli lugn, för jag hade 100kg häst i handen och hon tog inte en halvhalt med sätet. Men tillslut blev hon hyffsad i traven tack o lov. Fattade några högergalopper och red avsaktningar vilka faktist var helt ok!

Avslutade med lite vänstergalopp i paddocken, vilket gick bra. Hon tog den exakt när jag bad, men jag fick typ lägga fram innertygeln mot halsen på henne i fattningen. Sen tog hon höger några ggr för hon blev ju självklart upprörd, och hon blir så svår då. Hon går i jättekort trav, och så får man slingra, svänga, flytta osv. för driver man fram då så tar hon galopp, i bakåttänk. Så de gäller att klura ut hur man får fram henne. Vill inte fatta galopp innan hon är framme för hjälperna i traven liksom.

Avslutade med en v.fattning
och red en snett igenom och det gick SUPER! Hon klarade de utan problem.

Så... jag e riktigt sugen på att starta dendär lokala dressyren ändå. ;) Vi får se!

Kommentarer
Postat av: Lina - Team Hippoteket

Jag tycker du ska starta!

2011-05-11 @ 19:08:39
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emma

Hihi, Bellan är ju bara för söt hon! :D Och tycker att det är riktigt roligt att du känner dig så sugen på den lokala dressyren! (Y) Det är bara att åka! ;)

2011-05-11 @ 20:55:58
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Låter ändå som om det gick väldigt bra idag även ifall hon var lite tjurig :)



Jag tycker absolut att du ska tävla! Det är ju alltid en vinst att ställa upp en tävling och sen hur det går är ju alltid ett plus/minus! :D

2011-05-11 @ 21:50:31
URL: http://mikaelaljungberg.blogg.se/
Postat av: Caroline

Kul :D

2011-05-11 @ 22:22:45
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

SV: [email protected] det är hans mail. skicka ett mail och hör=)

2011-05-11 @ 22:41:35
URL: http://blog.st.nu/ungaryttare
Postat av: Susanne

Klart ni ska starta :) Bra erfarenhet! Vart är du sugen att vara med?

2011-05-12 @ 08:30:38
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0