Eftergift

Tänkte förklara lite hur jag tänker med eftergift i hoppningen. Har ju flertalet ggr fått klagomål på min eftergift när jag hoppar Bellsan. Och nu trillade en kommentar (dock av ngn som inte vågar stå för den åsikten) in om att jag gav Elisa för lite oxå.

Men grejen är att jag rider så, medvetet
. Jag har fått lära mig att man inte behöver slänga fram hela handen, och att tygeln inte behöver glappa. Och det är även så jag känner och tycker själv. Jag ger hästen den eftergift som behövs, och hästen blir inte hindrad till att sträcka ut över hindret. Jag har inget tryck i tygeln över huvudtaget över själva hindret, utan följer helt med hästens huvudrörelse. T.ex om vi kommer in helt galet och hästen kräver mycket eftergift så följer jag automatiskt med ändå. Jag sitter inte och håller hästen över hindret, utan som sagt jag följer med hästens rörelse - helt beroende på hur vi kommer in. Jag rider på känslan. Och den är en mjuk och fjäderlätt eftergift.

Skulle hästen behöva mer
så skulle den ta mer, och skulle inte jag vara  följsam och eftergiven själv så skulle det bli ett ryck i hästens mun vilket det inte blir.

Så nu vet ni hur jag gör när jag hoppar och varför! :-)



Två helt normala Bellie-språng som får precis den eftergift som det språnget kräver.


Här kom vi in väldigt konstigt, B tog ett extra språng och jag trodde hon skulle hoppa ett språng tidigare. Rycker jag henne i munnen? Nej jag följer med ännu mer för att hon kräver det i detta språng.

Kommentarer
Postat av: Anni

PRECIS vad både min tränare och beridaren som hjälpt mig med Ravelli säger också. Det finns absolut ingen anledning till att slänga fram handen till hästens öron, eller att hänga fram/ner över bogen på hästen som många gör. En sak om hindren ligger på 1.50, men hur många hoppar på den nivån?.. Det stör hästen mycket mer än vad det gör nytta, och det finns ingen anledning till att göra så.

2011-10-06 @ 17:22:18
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Anni

Sv: Exakt det jag menar också :) Folk TROR och tänker att pessoat ska fungera som ett hävstångsbett, men eftersom att det inte finns något "stopp" så blir det ingen hävstångseffekt alls..

2011-10-06 @ 17:51:43
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: emelie

sv: Tack så jättemycket =))

2011-10-06 @ 17:53:47
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Helene

vaddå inte vågar stå för vad jag säger? vilket fjant, jag har ingen blogg vill du ha en hotmail address om det känns bättre? du ger ingen eftergift, det handlar inte om att tygeln ska glappa, men du har kort tygel och kort eftergift dvs halsen får inte plats att balansera upp sig. så enkelt grundade sig min kommentar om, och det var ingen dödsdom du fick så du behöver inte gå igång för att du fick lite kritik ang. det.

2011-10-06 @ 18:54:06
Postat av: Helene

vaddå inte vågar stå för vad jag säger? vilket fjant, jag har ingen blogg vill du ha en hotmail address om det känns bättre? du ger ingen eftergift, det handlar inte om att tygeln ska glappa, men du har kort tygel och kort eftergift dvs halsen får inte plats att balansera upp sig. så enkelt grundade sig min kommentar om, och det var ingen dödsdom du fick så du behöver inte gå igång för att du fick lite kritik ang. det.

2011-10-06 @ 18:54:24
Postat av: Helene

de bilder du publicerar här på din häst är förresten inte alls illustrativa av den kritik jag gav dig på den andra hästen. finns inget att klaga på ang. din hand eller eftergift på dessa bilder, men på den mörkbruna hästen så har den ingen plats att balansera sig i anridningen eller i språnget med halsen.

2011-10-06 @ 18:56:33
Postat av: Helene

de bilder du publicerar här på din häst är förresten inte alls illustrativa av den kritik jag gav dig på den andra hästen. finns inget att klaga på ang. din hand eller eftergift på dessa bilder, men på den mörkbruna hästen så har den ingen plats att balansera sig i anridningen eller i språnget med halsen.

2011-10-06 @ 18:56:40
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Ja du får hemskt gärna lämna mailadress. Att endast skriva ett förnamn, eller två, för ena gången heter du Helene och andra Helena, är INTE att stå för sin åsikt.



Alla har rätt till en åsikt (men då ska man stå för den) så visst får du tycka att jag inte ger eftergift. Jag håller inte med, men tack för att jag fick din syn på saken.

2011-10-06 @ 19:00:00
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Helene

vad spelar det för roll? du har en blogg och du vill ha åsikter, fast inte minsta lilla kritik för då blir du sur : )Klart jag står för min åsikt, men som sagt, jag har ingen blogg och vad spelar det dig för roll ang. mail address, men du går väl in och måste kolla upp IP och hela kittet så fort ngn skriver ngt som inte passar, varsegod : ) det var inte ens ngn kritik annat än en kommentar om förbättring, men inte ens det kan du ta! jag vet ingen som har sån dålig attityd till sina bloggläsare som du frekvent uppvisar i din blogg faktiskt, det är synd.

2011-10-06 @ 20:40:53
Postat av: Emblem

Självklart är det tråkigt med negativ kritik men eftersom du nu tog upp det så måste jag faktiskt få säga att jag håller ändå med de som påpekade eftergiften.

Jag hade velat se mer eftergift både strax innan och över hindret. På både de två första sprången samt de två sista så blir det ett ryck i munnen vilket du säger att det inte blir, allra helst på första språnget. Varför hon river är enligt mitt öga för att du håller henne för kort innan hindret så hon då får en dålig avsprångspunkt, på så sätt tappar språngkurvan i ryggen och tappar då frambenen.

2011-10-06 @ 21:09:52
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Rebecca

Tkr det lät vettigt att rida så över hinder. Hoppar inte mkt själv så har inte tänkt på hur jag gör själv.

2011-10-06 @ 21:20:10
URL: http://www.zkold.devote.se
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Helene: Jag vill ha åsikter från folk som STÅR FÖR DET DOM TYCKER. Om du missat de inläggen om vad jag tycker om anonyma människor måste de vara de enda du missat med tanke på allt du kommenterar.



Vad en anonym människa har en åsikt om rör mig inte in i bomben, för det är ingen person för mig. Det är en det.



De människor jag ser upp till och funderar på att lyssna till, är de som står för det dom tycker samt är konstruktiva.



Hur gammal är du egentligen? Ett tag var jag bombsäker på minst medelålders, men av att döma av din nyligen lagda kommentar MAX 14..?



Vadå inte ens det kan jag ta? Så för att en anonym person kommer och "tipsar" mig om något så ska jag ta åt mig?? Annars kan jag inte ta kritik? Vem tror du att du är? Jag lyssnar väl hellre på min fantastiska hopptränare som jag utvecklats mil utav att träna för, än nån jävla random som inte ens står för vad den tycker utan sitter bakom ett jävla nick bakom en dataskärm och tycker en massa.



Den enda det är synd om här är dig, som föddes utan identiet.

2011-10-06 @ 22:08:31
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Identitet*

2011-10-06 @ 22:08:43
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: vendela

tycker dt du skrev verkar väldigt vettigt eftersom jag är likadan typ :)

2011-10-06 @ 22:16:48
URL: http://vendelawending.blogg.se/
Postat av: Fredrika Källström

Vilken fin häst du har :D (och vilket rabalder här uppe bland kommentarerna!)



SV; Tack för att du delade med dig av din åsikt, alltid kul att veta hur andra tänker. Jag håller alltså inte med dig, jag tycker att man som förebild bör förespråka säkerhet runt hästarna oavsett hur man vill göra. Man kan göra vad man vill, men man måste ju inte VISA allt man gör och inte gör!



Kramkram

2011-10-06 @ 22:29:35
URL: http://tavlingsduon.blogg.se/
Postat av: Anna

Nu vet vi ju inte vad dessa människor har för erfarenhet av att rida travhästar...



Ja kan iaf säga att ja red min gamla travhäst EXAKT SÅ dvs att ja hade kontakt med honom före/över/efter hindret eftersom han behövde stöd. Majoriteten av alla travhästar har ju inte samma balans och bärighet som ridhästarna. (Det är vi väll alla överens om iaf? ;D)



Ja testade att ge honom ordentlig med eftergift ett tag över hindren (som ja hade fått lära mej på ridskolan;p) och en av dom gångerna resulterade i att han tom gick omkull.



Så utav min erfarenhet så kan ja säga att på min travhäst var man iaf TVUNGEN att rida på detta sätt. Hjälpa till att balansera upp honom liksom. Dock är ju alla hästar olika och de finns ju så mååånga olika sätt att rida på.



Mitt halvblod som ja har nu ger ja hela tygeln åt för ja tycker de känns bra helt enkelt. För att ja då kan vara säker på att ja inte stör henne över hindret.



Inge "slänga fram handen till hästens öron" utan ge efter på tygel bara så hon kan sträcka ut halsen utan problem om hon skulle vilja de.

2011-10-07 @ 05:21:22
URL: http://annanordin.webblogg.se/
Postat av: Helene

Hahaha, nej Josefine, jag är betydligt äldre än både dig och 14 år. Som vanligt samma trista ton och utspel från dig så fort ngn skriver minsta lilla annat än att du inte rider perfekt. Du vet bäst och kan allt, - som vanligt : )

Det är synd att du inte kan ta kritik ens så snäll kritik som jag gett dig här, ang. eftergiften. Du har nämligen rätt stor talang för ridning, det är inte alla som har det. Det som saknas är den sista lilla ödjmukheten, då skulle du kunna bli riktigt bra!

2011-10-07 @ 08:13:36
Postat av: Hannah

Men jisses människa! Du vet inte allt & du vet inte bäst. När FLERA ger dig kritik om eftergift borde du väl ändå ta åt dig lite & inte hugga som en galen katt?

2011-10-07 @ 08:28:27
Postat av: jossan

"Hannah": Du är medveten om att alla rider på olika sätt hoppas jag? Och jag rider på detta sätt som jag beskrivit ovan. Du måste själv förstå att jag hellre lyssnar på min tränare och på det sätt som för mig känns bäst, än vad ett fåtal bloggläsare skriver.



Kom tillbaka när ni vågar stå för er själva och vad ni tycker. Ni kan knappast vara nöjda med er själva.. Tycker ärligt synd om er.

2011-10-07 @ 08:33:08
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Emblem

Jag vill inte lägga mig i och bråka, men jag kan hålla med lite om vad Helene och Hannah säger. Man måste inte försvara sig i allt. Ibland är det bästa svaret att inte säga något alls

2011-10-07 @ 12:59:09
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Jonna / tanneryttarna

Jättefina bilder! :)

2011-10-08 @ 15:01:02
URL: http://tanneryttarna.blogg.se/
Postat av: Paulina

Vilken söt häst!

2011-10-08 @ 21:56:13
URL: http://fotopaulina.blogg.se/
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Undra vad det är för okunniga nötter som sitter och säger att du inte ger tillräckligt med eftergift, du rider med sådan eftergift som man ska ha, man ska ju inte behöva återta kontakten med munnen efter hindren, då får man ingen fin rytm. Kan man behålla kontakten och ge eftergift samtidigt så har man gjort rätt :)

2011-10-09 @ 11:18:59
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Anna

Tänker likandant, ändå ska folk hacka .. >.<

Tycker det är bra att man förklarar hur man tänker ! :)

2011-10-09 @ 14:34:01
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0