Hoppning

Hoppade med min lilla häst idag. Jag hade dock på tok för höga förväntningar.. jag var peppad och allt, som övergick till nervositet. Och ändå så vill jag höja och höja för att utmana mig själv och känna att jag klarar det. Men de gjorde jag inte denna gång.
 
Blev så nervös när M höjde, och då ändrar jag min ridning helt. Det ledde till typ 4-5 stopp, höll på åka av 3 ggr men satt kvar. Sen fortsatte hon o stoppa på hinder ju närmre dom kom, alltså det är en serie jag pratar om. Hon stoppade först på hinder nr 3, men sen blev de hinder nr 2. Hon sätter i system att stanna när de blir sådär. När jag inte är helt klar och kan hjälpa henne rätt igen, när jag är så spänd och rädd att jag bara sitter där och försöker - men de känns att även hon har en spärr i sig i dessa lägen.
 
Gav mig fan på att komma över så tog hjälp av spöet, som jag förövrigt i princip aldrig använder, men de finns där. Så jag använde det på bogen mellan varje hinder och hon hoppar utan problem! Så efter den rundan då jag övertygat henne om att det visst var så att vi skulle hoppa - trots att min kropp sa något annat, så gick de jättebra efter. Då sög hon lite för mycket åt hindren istället, hehe.
 
Sen så vet jag inte vad som hände på en kombination, för vi kom för långt ifrån HELA jäkla tiden. Jag fattar inte vad jag gjorde för fel oavsett hur mkt jag analyserar... Ni kanske kan komma på det när ni ser filmen. Iallafall, jag försökte och försökte, utan resultat. Jag sitter kvar och hon hoppar = hamnar efter i sprången. Men tillslut fick jag ett perfekt på slutet och där avslutade jag.
 
Så .. ja.. Jag är typ värsta nere över detta ridpass. Men jag försöker tänka positivt. De känns som jag bara vill lägga ner hoppningen just nu, men att ge upp är liksom inte min grej längre. Men nästa gång jag hoppar blir det på pygmé-nivå, eller för tränare. Och jag ska sluta jämföra mig själv med andra. Jag jämför oss hela tiden för att våga mer... Och de ser jag ju hur det slutar. Jag tänker att "den och den fixar det ju, då borde vi göra de".. Oså blire pannkaka. Ne, mer träningar utifrån våra egna förutsättningar och vårt eget mod, istället för att höja och lägga ribban för högt bara för att andra klarar det.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Tycker heller inte att du ska jämföra dig med andra, utan gör det ni är redo för och känner att ni klarar av tillsammans :) Gå efter era egna förutsättningar och erat eget mod. Hon är nog själv inte säker på avståndsbedömningar, eller så struntar hon bara i dig trots att du gör rätt och sitter tillbaka i sadeln med is i magen och väntar in hindret? Jag tycker iaf att ni är duktiga, när man ser er på lägre höjder ser det fint ut! Det att bara att fortsätta kämpa så blir det bra ska du se, men jag skulle nog ta hjälp av någon riktigt duktig tränare som verkligen kunde hjälpa mig :)

2012-08-09 @ 21:39:51
URL: http://agrens.blogg.se
Postat av: Sofia

Tycker heller inte att du ska jämföra dig med andra, utan gör det ni är redo för och känner att ni klarar av tillsammans :) Gå efter era egna förutsättningar och erat eget mod. Hon är nog själv inte säker på avståndsbedömningar, eller så struntar hon bara i dig trots att du gör rätt och sitter tillbaka i sadeln med is i magen och väntar in hindret? Jag tycker iaf att ni är duktiga, när man ser er på lägre höjder ser det fint ut! Det att bara att fortsätta kämpa så blir det bra ska du se, men jag skulle nog ta hjälp av någon riktigt duktig tränare som verkligen kunde hjälpa mig :)

Svar: Ne, man ska ju inte göra det. Är så himla lätt att göra det bara. Men ska sluta med det nu :-)
Vi har inte haft problem med avståndet senaste månaderna (tvärtom vi har gått från klarhet till klarhet), men idag blev de bara pannkaka och jag är nyfiken på vad som gick snett..

Tack så mkt! Jo, jag har hoppat mycket för duktiga tränare förr, men känner tyvärr inte att jag platsar i de grupper som finns tillgängliga, varför jag inte rider där längre.
Josefine Fred

2012-08-09 @ 21:40:30
URL: http://agrens.blogg.se
Postat av: Emilia

Det är ju bara så att vissa har lite svårare för tekniken och det tar tid att träna upp både styrka och koordination, ta hjälp av att hoppa lite mer studsserier med henne så får hon lite hjälp på traven! Gud vad ni utvecklats sen jag hade Manne :D keep up the good work!! /Emilia

Svar: Åh vad roligt att höra ifrån dig!! :) Hoppas allt är bra med dig!
Tack för tipsen!
Josefine Fred

2012-08-13 @ 08:20:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0