Galoppfattningar

Idag stod galoppfattningar på schemat. :-) Blir endast ridning på vägarna nu eftersom de är på tok för mkt snö att kunna ta sig fram i skogarna.. suck. Så det blir dressyrarbete all in. ;) Travade först fram en jättelugn och fin liten polle, med lite övergångar. Sen körde jag lite galoppfattningar, men fick ta bort traven och bara köra skritt/galopp. Fick ta in henne på minivolt (över vägen bara) ganska många ggr för att sansa ner henne, och de tog inte så jättelång tid för varje gång heller. Tillslut behövde jag ingen volt. :-) Superfin liten brud!
 
Gav mig själv något att jobba på (som alltid), och denna gång blev de att inte överdriva vänster galoppfattning. Mitt huvud tror fortf. att hon har problem att fatta v. galopp, så jag gör värsta grejen av det. Böjer mig framåt, tar i, ställer henne utåt osv. Så jag jobbade på att bara göra en helt vanlig fattning med bibehållen hållning för min del, och de gick asbra. :-) När jag gör rätt går det ju bara så bra! Vilken skillnad.
 
Sen fick hon galoppera en fri galopp i vardera "varv", med lite ökat tempo. De uppskattade hon. :-) Fina fröken.. Som förövrigt var SJUKT go idag på stallgången! Hon var liksom... glad? och jättemysig! Hon är ju ofta glad o positiv, haha, men idag kändes de verkligen som om hon ville umgås. SUPERSÖT :-)

Kommentarer
Postat av: Ord & inga visor!

sv:Kul att du tycker det är intressant.Det var lite det som var meningen.;-)
Hade tänkt lägga uppe det på samma sätt med passet med knas från i förrgår också.Han är ju lite annorlunda.
mvh/Q

2012-12-28 @ 21:08:57
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: isabelle

hej! vilkeeEn fin blogg du har, jag blir otroligt inspirerad! Jag fick För ca en månad sen hem min nya bästis som är en varmblodstravare på 11 år. Vårt mål detta året är att kunna fatta höger galopp, då han inte kan det. Vänster kan han men inte höger, som sagt. Har du något tips på hur jag ska bära mig åt när vi kommer dit? Hur lär jag hästen att fatta höger galopp på bästa sätt?:)

Svar: Hej! Tusen tack :) Kul att du inspireras.
Mitt första råd till dig är att ta ut en kiropraktor/ET/massör som kan kolla igenom din häst så att han inte har några låsningar elr spänningar/andra hinder som stör honom från att fatta höger galopp el. utföra andra rörelser.

Är han helt grön där så är det bara att testa dig fram. Testa ha ett minihinder framme, och så hoppar du på en volt, och är tydlig med att svänga höger efter hindret så att han även landar i höger.

Du kan även fatta själva fattningen nere i hörnet av en ridbana/paddock/ridhus, vilket hjälper hästen lite. Prova ställa hästen utåt i fattningen om det inte funkar att ha hästen inåtställd/rakställd.

Tar han höger vid longering? I hagen? Vid löshoppning? :-)
Josefine Fred

2013-01-06 @ 18:58:19
URL: http://isaabellem.blogg.se
Postat av: Anonym

ja i hagen har jag sett att han har tagit höger. Gäller bara att få fram det på banan också:) tack för dina tips!:)

2013-01-06 @ 23:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0