Önskeinlägg

Detta tillhör ju visserligen inte frågestund, men om du kanske hade kunnat ta upp det i ett inlägg? Jag VET att man ska rida en häst i form, och HUR man ska göra det. Min tidigare häst utbildade jag till msv, så jag vet ju hur man ska göra. Men detta är första travaren jag utbildar och får verkligen kämpa mig gul och blå.

Har ett stort problem med att få hästen att förstå hela den här grejen med att gå i form. Varken i longering med inspänningar eller ridning fungerar det. Fungerar endast med gramantyglar (gummisnodden kämpar hon bara emot och tar att de gör ont i munnen). Har jobbat mycket med att stärka henne i många månader. Tänkte höra om du har ngt tips hur man visar hästen vägen (om de finns ngt knep just för travarna)? /Hästen som fortfarande tror hon går på bana och en smått frustrerad matte! :)

Svar: Hej! En travhäst som är avlad för trav, samt sprungit på travet framförallt, måste man ge tid. Tid och tålamod är de två ledorden för att utbilda en travhäst. Det är mycket vanligt att man slänger på dom diverse hjälptyglar etc. för att man inte har tid att vänta på hästen (eller i många fall brist på kunskap). Jag är ju inte alls för hjälptyglar, eftersom att man börjar i fel ände. Korrekt ridning bakifrån sker när både häst och ryttare är i balans, och har rätt muskler för att orka bära sig. Det är ingenting man får gratis eller som tar ett par månader på en travtränad/tävlad häst, och det är inget som sker för att man spänner in hästen. Tvärtom så får de ofta bara fler spänningar när man tvingar fram något. Sedan säger en inspänning åt hästen att söka sig bakåt/nedåt, vilket är helt tvärtemot vad de flesta är ute efter; sökning framåt/nedåt.

Mitt tips är alltså vänta. Låt det ta tid. Ge din häst tid. Massor med tid. Det finns inga bra genvägar i att utbilda en travhäst (eller vilken annan häst som helst), så låt det bli rätt ifrån början och låt din häst hänga med i svängarna utan att pressa fram en form som inte är varken bra eller ärlig. Klättra mycket om du har möjlighet, rid mycket övergångar, tempoväxlingar osv. Arbete med utåt- och inåtställning är något som jag upplever fungerar väldigt bra på många typer av hästar. 

Är det något som inte funkar så gå tillbaka ett eller flera steg. Grunderna är de viktiga. Sitter inte dom får man problem senare. Öva halt, start, halt, start, skritt, trav, skritt, trav. Var aktiv i ridningen och sysselsätt hästen så hon får tänka till. :-) En grej att fundera på kan vara vilken form är det du kräver att hon ska gå i? Tillåt henne att jobba lång och låg. Beröm för minsta steg i rätt riktning, minsta avslappning, sökning framåt/nedåt etc.

Ett riktigt bra tips är att ta hjälp av en tränare oxå. Rätt hjälp från backen är guld värt!

Slutligen, lycka till och det är bara att fråga på om du har vidare funderingar! :-)

Slänger in en liten bild från de första dressyrpasset för mig och min häst, som inspiration att kämpa lite!! :-)

Kommentarer
Postat av: Anno

Wow! När jag ser denna bilden känner jag att det nog finns hopp även för mig & Colin :D SJUKT vilken skillnad på B!

Svar: Men oh ja jänta!! ;) klart de gör ;)
Josefine Fred

2012-12-28 @ 11:22:04
URL: http://Teamoveson.blogg.se
Postat av: matilda

Shiieet villket skillnad riktigt bra jobbat :D

2013-01-03 @ 18:40:27
URL: http://mmatildanordstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0