Uteritt/dressyr

Bellas och min tänkta uteritt i alla gångarter blev istället ett halvt dressyrpass. Jag trodde ju att hon och jag skulle ha laddat om efter helgen, men hon är lika dryg nu som innan. Haha. Sötpuppa! Hon är tokspänd, ska kika på allt och är allmänt ofokuserad. Hon skulle inte alls jobba idag.. Så fort jag ber om t.ex att hon ska ställa sig lite så visst, hon ställer sig och lyssnar på mig, men hon slappnar inte av i munnen hur mjuk jag än blir. Hon ligger på lite diskret i min hand för att slippa bära sig, och det ständiga tuggandet hon håller på med gör mig så frustrerad. Just pga att jag inte kan rida ur det.

Så jag bara väntade ut henne
, red lite halvhalter och halter samt ryggningar. Men inte blev hon nå mer lösgjord av det elr.

Gick sedan in i paddan och tränade på lite nedsittning i trav vilket gick svinbra. Hon kändes avslappnad men tung framtill och hon fortsatte med de ständiga tuggandet (hela ridturen). Hon vill inte slappna av i munnen. Och hon ville gå i extremt låg form. Jag vet inte om hon inte "vill" eller om hon inte orkar jobba så rätt just nu. Men jag och B har haft sjukt jobbiga perioder förr, som varit 100 ggr värre än denna så jag är inte orolig. Bara att vänta ut henne.

Galoppen går som på räls,
och det slog inte fel idag. Fy galet så fin hon var!! Hon jobbar svinbra och i jättetrevlig takt och tempo. Så himla roligt alltså. Och idag var avsaktningarna 100 ggr bättre än de brukar, och inge upprörd över det blev hon heller. Och vet ni? Hon tog två jävligt fina vänsterfattning från HALT och nästan på rakt spår. Älskade älskade B.

Hon är mer tillfreds i munnen i galoppen, och hela kroppen och hon bär sig mkt bra i galoppen just nu. Så .. jag är tacksam för det iallafall så inte allt är skit! ;)

Kan dock inte låta bli
att känna mig dålig när jag inte kan få henne att slappna av och bli tillfreds i munnen, och bära sig. Men det kommer väl snart igen. Dålig period som sagt. ;)

Det jag vill lyfta fram idag är:

* Otroligt trevlig galopp med bra takt och tempo
* Några otroligt trevliga fattningar, även från halt - har aldrig fått ta v.fattning ur halt förr
* Jag kunde sitta ner riktigt bra i traven idag
* Hon lyssnade jättejättebra på övergångar från skritt och trav elr trav till halt idag


Så det är ju absolut inte fy skam.
Jag är jätteglad och nöjd över min fina häst!

Kommentarer
Postat av: elin

Sv: tack detsamma! :)

2012-02-20 @ 19:59:23
URL: http://elinalden.blogg.se/
Postat av: Natalie

det dära tuggandet kan min 4-åring hålla på med också, riktigt jobbigt och frusterande. Vet inte riktigt vart det kommer ifrån heller, han började med det helt plötsligt och då kollade jag ju hans tänker hos tandis, men det fanns ingenting :o har du någon idé om varför Bella gör så? tänkte om det är något som går att jämföra =)

2012-02-20 @ 20:09:28
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna

Vilken vacker häst du har.

2012-02-20 @ 22:05:21
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv. Aw, tack! <3 Får tårar i ögonen jag också när du skriver så där... :')

2012-02-20 @ 22:56:16
URL: http://www.stallpäärni.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Prova att byta ut halterna mot små volter få se om det kanske kan hjälpa henne till bättre lösgjordhet när det blir så där.Tänk lite att du inte ska rida en hel långsida öht så hon hinner rinna ifrån dig utan lägg volter här och där på olika linjer och inga stora volter utan tänk 10-15 m så hon får lov att trampa igång kroppen.Tycker inte du ska ha dåligt samvete heller över att du inte får loss henne som du vill i dessa lägen som du hamnade i under det här passet det är bara att kämpa vidare för ni kommer dit tids nog i allting.Och att vänstergaloppen nu är så fin är ju helt otroligt roligt tycker jag så rid den du och njut av dem.För så som ni kämpat .Ska ni iväg och träna snart också eller?Tänkte på dressyren först och främst.=)



När det gäller tuggandet så tror jag det är en övergångsfas som nog kommer mattas av vart eftersom hon blir mer tillfreds och starkare.Jag skulle ignorera det om hon känns fin att rida i övrigt och inte fundera på det så mycket just nu.

mvh/Q

2012-02-21 @ 07:36:12
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0