Sadlar

Mina sadlar har som sagt börjat glida bakåt, och igår tog jag kontakt med mina två sadelgurus (hihi). Fick lite tankar om det hela. Skönt att kunna bolla med någon!

Själv ser jag ju
att det hänt en hel del. Sadlarna ligger annorlunda. Dressyrsadeln köpte jag när B fortfarande skrittades, och den ligger i mina ögon helt annorlunda nu. Så jag kanske har svaret.. Tänker dock inte skriva ut mina teorier och vad jag tänker just nu. Men jag bjuder på lite bilder!


Rygg


Kropp


Bates utan schabrak, Vid


Bates med schabrak


Prestige 35, sadlat där jag brukar


Prestige med schabrak, sadlat normalt


Prestige, sadlat längre bak än jag brukar, och där sadeln numera hamnar när den glidit (har dock ridit med padd)


Sadlat längre bak, så långt bak som sadeln glider

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Men visst släpper dressyren mer bak nu än tidigare? Jag skulle vilja se bilder där någon håller upp ett framben för att se hur långt tillbaka bogbladet kommer tillbaka vid rörelse.och även kanske en bild där någon killar under magen på henne så ryggen kommer upp och bukkorsetten dras åt.Haha vilka krav xD

mvh/Q

2012-01-18 @ 17:50:03
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: emelie

hej!

har du provat med en gelpad som gör så att den inte glider så mkt? :)

2012-01-18 @ 18:06:23
URL: http://emelieaslund.bloggplatsen.se
Postat av: Helena

Jag tycker det ser ut som sadeln ska ligga precis där - längre bak. Hela bogbladet ska ligga fritt vid sadling, eftersom det vrider sig när hästen rör sig och då inte ska ha en sadel liggandes emot.

2012-01-18 @ 19:42:38
Postat av: Alexandra

Här inte sadeln för rak bak? Känns som att den skulle behöva vara mer takformad typ?

Kan vara skuggor också. Jag är ju inte expert heller, bara en tanke.

Hoppas det löser sig!

2012-01-18 @ 20:15:51
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sv: Det ser ut som att den lyfter en hel del och liksom sticker ut från ryggen, följer inte med i ryggens form. Svårt att förklara..

Hade nog varit lättare att se bakifrån hur den ligger.

2012-01-18 @ 22:08:49
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jag håller med Helena, även om det är svårt att se bra med schabrak. Det ser ut som om sadeln ska ligga där bak där den hamnar när du rider. Hoppas du fick hjälp av dina sadelgurus!

2012-01-25 @ 18:32:46
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0