Enkel ridövning

Fick en förfrågan om att skriva om ridövningarna jag gör. Så jag börjar med att skriva en som för mig och B funkar mycket bra.
 
Jag rider längs hela fyrkanten. På långsidan ställer jag henne utåt, och på kortsidan ställer jag henne inåt. Var noga med en halvhalt innan varje omställning. Här tänker jag väldigt mycket på mina egna hjälper. Att jag ska ha blicken rätt (dvs titta dit jag vill ställa henne), att jag ska ha vikten rätt (dvs i den sidas stigbygel som jag vill ställa henne) samt att jag ska slappna av i mina händer.
 
När den övningen går bra, och hon kommit till ro samt när vi gör denna övning på ett bra sätt så går jag vidare. Jag rider övningen i ett varv i taget, tills det går bra i respektive varv. Men när jag går vidare så fortsätter jag ställa henne utåt på långsidorna, och inåt på kortsidorna - men jag lägger till en volt på 10-15m på kortsidan, och på halva långsidorna flyttar jag hennes bakdel så att det blir lite "sluta-liknande". Edit: Skrev fel först, skrev öppna ist för sluta.
 
Detta rider jag tills hon känns nöjd och tillfreds och vi utför övningen på ett bra sätt. :-)
 
Var det lätt att förstå min förklaring? ;D

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Jag hängde med ända tills du skrev öppna tänk och flytta bakdel.Då tappade du mig fullständigt.Eftersom det är framdelen som är ledande och den man flyttar på.

sv:Jag är då hårlös sen länge på insidan av vaderna hahaha..Och nu även flådd =O Jag gnager ju inte heller med skänkarna men hårlös är jag likförbaskat hahaha..
mvh/Q
mvh/Q

2012-06-23 @ 11:42:34
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Julia m. ridtravaren Lelle

Låter som en nyttig övning! :) Den ska jag prova med Lelle :D

2012-06-23 @ 12:43:35
URL: http://enligtjulia.webblogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Ja men precis.Tagen bakdel låter mer rimligt.
Att hålla i sär skolorna är enklast om man tänker så här.
Öppna=På väg in på volt.
Sluta=slutar en volt.
Öppna rids oftast på 3 spår och slutan på 4.
Sen har man ju förvänd sluta också för att krånglat till det ytterligare.=P
Hittade en bild.
http://www.allpepper.it/dressage/spalla.gif
Högst upp till vänster -Öppna.
Högst upp till höger -Sluta.
Vänster längst ner -förvänd sluta.
Höger längst ner-Sluta till höger efter diagonalen.
mvh/Q

2012-06-23 @ 16:44:32
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0