Gårdagen

Igår jobbade jag heldag, så kom till stallet vid 5. :-) Red ut och klättrade barbacka, haha vågat. Men de gick de å! ;-D Bells var rätt lugn igår, motför vad hon brukar. Så jag e nöjd. Hon blev lite trött sista vändan upp och ner, så då försökte hon häva sig iväg utan att lyssna, så fick göra halter här och där för att hinna se var jag skulle styra..

Idag blire en uteritt, förhoppningsvis i alla gångarter. :-) Men det efter att jag kikat på SFRKs tävlingar idag. Malin hämtar mig 9 och då ska vi äta frukostbuffé på IKEA först bara. LOVE IT! :-D

Kommentarer
Postat av: Carro

Sv; hahah xD! Håller tummisen på omhoppning idag med! :)

2012-03-18 @ 07:26:15
URL: http://silverbern.bloggplatsen.se
Postat av: Olivia

Sv: Nej absolut inte. Tänk på det när du läser många av mina texter, att jag aldrig drar alla över en kant. Det jag menar när när man brukar våld, Rycker, och bankar på hästen. Något både du och jag sett och ser hela tiden! (och säkert själva gjort) Det är otroligt vanligt och det är inte i ondo som ryttarna gör så mot hästen - men det som många nog inte vet är hur otroligt jäkla känslig hästen är.



Tillexempel om man står på en genomgång innan en träning och har pratat färdigt. Hästarna står och vilar och lyssnar de med. Sedan sliter en unge/vuxen tag i vänster tygel sådär flamsigt och drar iväg hästen. Det händer hela tiden och det är onödigt våld som inte många tänker på.



Och det finns andra sätt att ta sig fram än att vara brysk och använda piskan på sättet det många gånger används idag. OCH många ridlärare lär ut det till barnen. "Piska hästen och den vägrar", "Såg åt hästen" o.s.v. Och för ett barn så går det brysk till efter som att man inte har nog med kunskap.



Men är man inte brysk, biter ihop, använder pisken eller rycker, löser problem med hjälptyglar och genom att betsla upp, tar hårt i hästens mun o.s.v så behöver man inte ta åt sig av mina texter. :D



Det ska vara kul att hålla på med hästar men ibland kan jag inte låta bli att dela med mig av hur jag tänker kring det! :D

2012-03-18 @ 07:34:09
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0