Dressyr

Red dressyr idag på Bellisbus. Planen var att få henne riktigt igenom, men den gick i stupet. Haha. Nerå, riktigt så illa vare väl inte. Men hennes icke-bra-svacka håller i sig, faktiskt. Jag får henne inte alls att lossa, och hon lägger sig på i handen och ångar iväg. Så jag har typ 500kg häst i min hand.. gör mitt bästa för att inte bli hård själv då, men det är svårt.

Övade på tempoväxlingar
i traven, vilket jag måste säga gick ganska bra. Tanken var att försöka få henne trava så sakta som möjligt utan att bli kort och tappa takten (Tack Q för dina tips!), och det gick förvånansvärt bra! Den biten har nog aldrig gått bättre. Längningarna (som brukar gå bäst) gick däremot inte alls idag, hon tog chansen att ånga iväg så fort jag bad henne gå framåt, och så gick hon och väntade på galoppskänkeln konstant.

Tillslut galopperade vi
, och stark som en oxe i vänstern. I den var hon riktigt dragig faktist. Tvärtom i högern, jättefin faktist. Mestadels. Hade lagt upp en galoppbom i mitten av medellinjen där jag tänkte försöka göra galoppombyte. Gick faktist jättebra! Vänster till höger inga problem, höger till vänster bytte hon dock gärna fram endast (för att jag inte sitter korrekt och ger helt rätt hjälper). Men när jag fokuserade på det så bytte hon med bak oxå, då rullade vi på från vänster varv och bytte till höger en sista gång och de gjorde hon finfint!

Travade sedan av, och då försökte jag få henne mjuk och böjlig i lite större volter, och att hon skulle vara med hela tiden så fort jag svängde osv. Och det gick ganska bra. :-) Hon blir gärna väldigt rak och formar sig inte korrekt, detta främst i vänster, där jag är dålig med min hjälpgivning.

Dagens positiva:

* Hon gick att trava i en lägre takt motför vad vi tidigare lyckats med

* Hon var jättefin i högergaloppen överlag

* Hon gjorde flera rena byten över galoppbommen

* Hon kom lös ganska bra på slutet bitvis


Hästen gör så gott hon kan. Jag å andra sidan har ridit som en riktig påse skit hela senaste veckan.. Vet inte varför? Jag riktigt känner hur illa jag rider, men jag KAN inte göra nånting åt de. Dags att ta en lektion? Ja tack.

Kommentarer
Postat av: Fia

Tack snälla :)

2012-05-15 @ 19:13:51
URL: http://iminegnalillabubbla.blogg.se/
Postat av: Fia

nä men det var magsjukan som utlöste det. Hon hade problem med gallan och när hon vart magsjuk så gjorde det så att hon fick ett sår på magmunnen och det började blöda vilket gjorde att hjärtat stannade.



Fruktansvärt tragiskt :(

2012-05-15 @ 19:38:12
URL: http://iminegnalillabubbla.blogg.se/
Postat av: Sandra SG

hejvilken fin blogg

2012-05-15 @ 20:23:55
URL: http://saaandis.blogg.se/
Postat av: Julia Kling med ridtravaren I Hear Music

Sv: haha okej :) söt hon är :)

2012-05-15 @ 21:08:38
URL: http://oneofmusic.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Var så lite så =)

mvh/Q

2012-05-16 @ 20:23:58
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Sandra Awsome Olausson

Sv: Tack så mycket! Ja, han har verkligen blivit en mycket mer lugnare och tryggare häst. Han är helt underbar!



Skönt att slippa avmaska!

2012-05-17 @ 09:19:06
URL: http://sandraawsomeolausson.blogg.se/
Postat av: Camilla- Äntligen tillbaka i bloggvärlden

En lektion låter väl bra, nya ögon hjälper ju mycket :) Ni tar ju er framåt massor nu för tiden så en knuff nog vara perfekt i det här läget :D

2012-05-17 @ 23:33:28
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0