DRESSYRHÄSTEN

Hihi. Red dressyr på bästa Bellsan idag. Bestämde mig för o testa sadeln utan padd, igen. Sist jag gjorde det så gled ALLA schabrak helt åt helvete, så fick behålla padden för o hålla dom på plats. Idag gled det inte alls mer än det gör med padden, dock gled den fram typ nån cm. Men långt ifrån lika mkt som alla andra sadlar gjort. Jag testade utan padd idag och vid fotning/filmning för att jag ville se hur mkt den egentligen är för svängd, för det är i princip alla sadlar mer eller mindre. Den glappade inte så farligt vad jag såg på bilderna, men har inte fått dom än i stort format. Sedan red Linnea Bellsan, och då fick jag se själv. Visst lyfter den en del, men ja. Det gör som sagt alla mer elr mindre. Man får ta det bästa man kan komma när man har en häst med så pass svårt sadelläge. Speciellt om hästen utvecklas i muskulatur och utbildning som den ska, samt godkänner och arbetar rätt i sadeln.

Iallafall, till ridpasset. B var svinfin! Nästan klockren. Hon var verkligen hur trevlig som helst i både trav och galopp. Och peppar peppar så fortsätter högergaloppen vara ren och taktmässigt, så jädrans kul! Den brukar ofta bli lite kackig och lite 4taktig, men nu senaste passen har den varit nästan lika bra som vänstern!! Och B gjorde typ allt som jag sa idag. Helt galet? Jag funderade både en och två ggr om hon verkligen inte har ont?? Eftersom hon gör som jag säger. Haha that makes no sense. Till och med övergångarna från galopp till trav var KLOCKRENA. Hon saktade av DIREKT jag bad om det.. Hur ofta har det hänt i världshistorien liksom? Typ aldrig. Men varenda gång idag. Och varför ville hon inte springa iväg?? Varför fick jag typ driva för att få henne så pass framåt som jag ville? Smärta? Ont i ryggen? Sadeln utan padd? 10000 tankar. :-P Får hålla koll. Som vanligt.
Linnea red henne som sagt, och det gick asbra. De såg verkligen fint ut! Så roligt att kunna "lära ut" hur det ska kännas, till mindre rutinerade ryttare. För jag vet hur otroligt tacksam och glad jag var när jag fick rida mer skolade hästar när Bellie och jag var helt grön. :-)

Kommentarer
Postat av: Julia m. ridtravaren Lelle

Härligt att det gick bra! :)

2012-05-06 @ 21:03:36
URL: http://enligtjulia.webblogg.se/
Postat av: Emelie

Vad kul!! :D



Haha sådär vet jag att jag kände när jag hoppade Rune förut, när han inte hoppar regelbundet blir han en bomb när jag väl hoppar. Det är full fart och ett enormt hindersug.



Så en dag var han bara helt lugn, reglerbar osv. Då funderade jag också på om han hade ont? Inte tyckte hoppningen var kul längre? Eller liknande.



Men det visade sig att han bara helt enkelt var lugn haha

2012-05-06 @ 21:10:43
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv; aaw tack jossiidoodle! Aaaah kanske de, när är nästa gång, vet du det? :)

2012-05-06 @ 21:15:35
URL: http://silverbern.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0