Uteritt + intervaller

Vi körde liksom förra veckan intervaller idag. :-) Inledde med en uteritt i skritt och trav, där hon var väldigt pigg och inte så värst uppmärksam. Men helt ok. :-) Fokus är på att hon hela tiden ska vara lugn, och det tycker jag vi lyckas fint med.

Red sedan 3 intervaller
i galopp på travbanan. En vänstergalopp, en högergalopp och sista intervallen bestod av två varv vänster och ett och ett halvt varv höger. Hennes vänstergalopp är så betydligt mycket finare än högern.. Högern är fortf. fyrtaktig liksom den var sist jag red henne i den, men jag vet inte varför. Hon kanske har någon låsning eller så igen. För i vänstern rullar hon på fint, som aldrig förr. Lätt i munnen och i ett bra tempo, och med bra fokus. I högern blir hon fyrtaktig, tittar på massa annat och blir faktiskt rätt stark.

När hon blir stark
gäller det för mig att slappna av i hela armarna och därmed handleder och fingrar. Och det funkar så bra när jag väl gör det, och börjar rida tempot med mina ben och säte. Då blir hon genast mindre stark, och istället mjuk (eftersom jag blir mjuk). Sista högergaloppen som jag avslutade med kändes dock mycket bättre än den gjorde i början. :-)

Ett minus är hur otroligt
svag vi är i avsaktningarna. B hugger tag i bettet och vägrar sakta av för att det är jobbigt, och när hon väl saktar av gör hon det till världens travartrav, så jag får liksom ställa huvudet hennes åt sidan för att få stopp så hon inte får kraft att dra iväg framåt. Men de är ju en träningsgrej. :-) Massa galoppfattningar och avsaktningar. Det ligger dressyrpassens fokus på just nu.

Nu ska jag hämta nåt att äta, lägga mig i sängen och mysa och spela wordfeud. Finns inge bättre än o ligga i sängen på kvällarna och spela WF. <3 Adda mig gärna: minfux

Kommentarer
Postat av: Camilla- Äntligen tillbaka i bloggvärlden

Fick bara upp en övning du kanske kunde jobba med om hon tål av det och inte blir istadig av det...

Hur reagerar hon på ryggningar? Tänkte på att i vissa fall kan man befästa avbrott lite mer genom att gå från skritt- halt- rygga och fram igen och därefter öka på till trav och sedan galopp. Men gör bara vartannat eller vart tredje avbrott till ryggning så de inte lär sig träda bakåt i halterna.

Det kanske du redan övar på men det är iaf en uppgift som "överdriver" avbrotten (allt ska självklart göras mjukt)samt gymnastiserar bakdel och bogar.

Viktigt att de tänker framåt även i ryggningen och stannar pga lättande av tryck och inte pga skänkel.



Bara en liten idé, du kanske redan övar så.

2012-05-30 @ 22:24:20
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Mamma

sv: Ja det får jag, har problem med min rygg (är sne osv.) så det är inte bara i min sadel. Jo den har legat rätt mycket i bakvikt, börjar dock bli bättre nu när musklerna kommer, men jag vill endå sälja och byta till en lite mindre.. :)

2012-05-31 @ 15:49:54
URL: http://bullinas.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0