Grovfoder = underskattat

Jag har alltid försökt ge min häst i huvudsak grovfoder, vilket jag tycker är väldigt viktigt. Sedan jag började ta analys på hennes grovfoder, så har det resulterat i att jag inte behöver ge något annat än just grovfoder och ett par mineraler. Istället för att "bara för att" slänga i henne kilovis med kraftfoder av alla dess slag, och skapa ev. obalans, överskott el. underskott.
 
Läste en bra artikel i Häst&Ryttare idag, som jag tänkte dela med mig av här.
 
De skriver att traditionen säger att hästar som tränas och tävlas mycket ska ha mycket kraftfoder. Men nu har de forskat sig fram till (men detta var väl känt innan?!) att det går minst lika bra att ge hästarna endast grovfoder (av hög kvalité förstås).
 
Fördelarna med att endast ge grovfoder:
 
* Hälsoeffekter som att hästarna bibehåller vätskan i blodet längre
 
* Färre beteendestörningar
 
* Klarar sannolikt hårdare arbete innan mjölksyra bildas
 
* Mindre risk för fetma
 
* Mindre risk för fång, eftersom hästen inte utvecklar okänslighet för insulin
 
* Mindre risk för kolik
 
Punkt 1 och 3 hade jag ingen aning om tidigare. :-) Så det var ett stort plus!
 
Nu säger inte jag att alla har möjlighet att ge endast grovfoder, eftersom det helt beror på vad analysen säger. Men utan analys kan man omöjligt göra en bra foderstat heller, vare sig den består av grovfoder och mineraler eller om den består av delar med kraftfoder.
 
Hur ställer ni er till detta med att endast ge grovfoder (+ mineralerna som fattas)?

Bells förra vintern

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Tycker det låter så jäkla bra! Har först som nu gjort analys på vårat hö (som för övrigt hade ganska kassa värden :/) men man kan ju inte gissa och trycka i hästarna det man tror kan vara bra. De måste ju få betydligt bättre emunförsvar genom att man inte ger dem massa preparat och onödig foder ständigt också. Är så glad att jag tog mitt förnuft till fånga och tjatade till mig en analys på höet i år!

Svar: Precis!! :) Vårat hö har inte varit något topphö heller i den bemärkelsen, MEN, det täcker min hästs behov med RÅGE, de är alltså ett stort överskott på samtliga ämnen i det höet. :-P Som gör att jag bara behöver ge mineraler.. Men skulle jag typ ge 8-10kg endast, då skulle det inte täcka hennes behov. Nu käkar hon ca 16-19kg hösilage om dagen.
Josefine Fred

2012-11-30 @ 15:49:35
URL: http://www.zkold.devote.se/
Postat av: Camilla Robertsson

Vi har ett väldigt bra grovfoder och Iris fick enbart lite havre för att hon inte skulle bli sur när dom andra fick mat. Lukas är dock väldigt tunn och svårfödd och får en hel del krafftfoder för att få upp honom i hull. :) men "normala" hästar kan absolut fungera bra på enbart bra grovfoder.

2012-11-30 @ 16:47:54
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Lina

Vi ger nästan bara grovfoder. Betfor och lite korn får hästarna när dom går in på kvällen. Unghästarna har aldrig ätit betfor/kraftfoder. Mineralsten/saltsten och kalk har dom dock fritillgång på.

2012-11-30 @ 18:49:28
URL: http://skrotpilot.blogg.se
Postat av: Sofia Spelkvist

Har man en analys på höet så går man ju efter det.. onödigt att proppa i dom onödiga saker, dom har liksom inte det behovet... dom är inte som människor direkt som helst vill äta olika rätter varje dag ;)

När vi har vårat eget stall så ska höet analyseras bums :)

2012-11-30 @ 20:17:40
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Mickis

Jag brukar om det går bara ge hö och mineraler då mina hästar mår bäst av det(har en fång häst och korsförlamnings häst). Dom brukar vara fina i hull och slippa sjukdomar:) är det dåliga värden på höt så får dom naturligtvis kraftfoder om det behövs:)

2012-12-01 @ 00:24:57
URL: http://ridtravarkillen.blogg.se
Postat av: Malin

Men hur räknar du foderstat om hon får fri tillgång? Får hon inte ett överskott av energi? Skulle jag bara ge hösilage till min så att det täcker protein behovet så skulle han få 20% för mkt energi. (Extremt dåliga protein värden på vårt hösilage) så nu ger jag protein tillskott. Men om B äter fri tillgång borde det bli 20+kg per dag?

Svar: Hon äter rutn 16-19 kg per dygn. Det täcker alla behov först och främst, sen blir det ett enormt överskott oxå på de flesta ämnen (vilket inte är någon fara så länge det kommer ifrån grovfoder). Sedan får hon 1kg lucern (oxå grovfoder) som förbättrar kvoten lite.
Josefine Fred

2012-12-01 @ 00:28:58
URL: http://mallanord.blogg.se
Postat av: anni

Jag försöker hålla mig till att ge så mkt grovfoder det går. Nu äntligen har jag flyttat till ett stall med enormt bra hösilage, som min häst faktiskt håller sig bra i hull på! Men hon får lucern, fibergi bas och ytterst lite betfor vid sidan av. Detta är inga större mängder utan fyller i prnicip botten på spannen. (fibergi bas är ngt att rekonemdera till de som inte vill ha så mycket energi, och med alla mineraler.Dessutom väldigt bra för magen!) Lucern får hon vid vintertid mest i förebyggande syfte då hon har lätt att falla ur på vintern.

2012-12-01 @ 09:13:08
URL: http://anniis.blogg.se
Postat av: Malin

Men om du har ett enormt överskott på allt så är det ju ingen foderstat..? Tanken är väl att man ska ge så mkt mat att det täcker behov + arbetet hästen utför. Går hästen på plus hela tiden borde den bli antingen fet, få fång eller bli galet pigg? Om det inte är en väldigt svårfödd häst förstås. Min gick på fritillgång förut men han blev väldigt bukig plus att jag inte tror att det är bra för hästar att kunna vräka i sig så mkt dom vill. Inte naturlig för dom. Men jag håller med om att man hellre ska ge mer grovfoder än krafftfoder!

Svar: Ja precis, det är tanken. Och det är det jag gör, jag ger så mycket mat att det först och främst täcker alla behov inkl. arbete (viktigast). Sedan får man kolla på hästen i sig eftersom alla är individer och sällan "tabellhästar".

Jag vill ha min häst på fri tillgång, och då får jag ta att hon blir lite rund eller så får jag helt enkelt motionera mera. Sen är det ju svårt att täcka tuggbehovet på hela 18 timmar per dygn om hästen inte får fri tillgång, så vida den inte får halm då som den kan pilla med emellan åt. Blir hästen bukig har den proteinbrist eller att det är en felande balans mellan energi och protein.
Josefine Fred

2012-12-01 @ 21:19:39
URL: http://mallanord.blogg.se
Postat av: camilla

Jag tycker man ska ge sin häst det den behöver. Sen vad det innebär är ju beroende på vilken häst du har och vilken mat den har möjlighet att äta!! Men ska försöka att inte ge massor av övriga saker som inte behövs..

2012-12-04 @ 11:18:41
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0