Skrittur

Mmm... skrittur på skrittur. Går inte o göra mkt annat när snön vägrar komma och marken e stenhård. ;) Red en sväng barbacka runt i kvarteret på ca 45-50min. Först kravlöst, sen red jag en massa halvhalter och halter vilket var nödvändigt då fröken bitvis blir helt omedveten om mig där uppe, haha. Hon fokuserar på annat skoj, och blir liksom helt okänslig. Då rider jag massvis av halvhalter och halter med bara några få steg emellan, och lägger in backning här och där. Då mjuknar hon och blir lyhörd och lyssnar för minsta vink - för en stund. Sen är vi tillbaka till ofokusen igen, haha. Sötpuppan!
 
Red även lite skänkelvikning idag, vilket gick awesome. :-)
 
Hon är så söt min häst! Fortfarande så får jag hämta henne i hagen utan problem, hon kan till och med komma när jag ropar på henne även om hon står längst bort i hagen. Och när jag plockar fram grimman så hjälper hon till och her in huvudet i grimman. Jag som gått och väntat på när hon ska börja med att vända på klacken när jag kommer och "köra med mig". Men, jag tror att denna sommar gjorde oss gott!

Kommentarer
Postat av: Erika

Va skönt att hon går hämta lätt i hagen. :)

2012-11-15 @ 19:41:38
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Gabbi

Sv: Det var så lite så :) Kramar!

2012-11-15 @ 20:29:49
URL: http://therescue.webblogg.se/
Postat av: Sofia Spelkvist

har du någe tips? våran lilla ponny går inte att hämta i hagen :(

Svar: Hm.. jag gör "leken" till min egen, och hur jag gör de är helt enkelt att jag följer efter hästen som en svans. Och styr den, med mitt kroppsspråk. Om den vill svänga så styr jag den åt andra hållet. Travar den, så springer jag. Går den runt i en volt så använder jag kroppen riktad mot bakdelen för att de ska bli jag som driver hästen. Tillslut brukar de stanna och fundera vad man håller på med, och då när de tittar på mig så släpper jag ALL fokus på hästen och gör nåt helt annat. När hästen slutar titta på mig så börjar jag samma visa igen. Tills jag får komma nära. :-)
Josefine Fred

2012-11-15 @ 20:56:08
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Sofia Spelkvist

Då är det kanske till en fördel att hagen inte är så stor? Och inte så lerig? haha kan se mig själv sladda runt där i leran... Vår ponny är ju lite speciell så det skulle säkert funka eftersom hon är väldigt signalkänslig dock gömmer hon sig bakom dom andra som står klistrad runt höet så det blir lite svårt att få henne fatta "leken", Funderar på att ställa henne i en egen hage för då kommer hon och då kanske hon märker att det inte är så hemskt att bli hämtad... :)

Svar: De är nog superbra! Jag har haft betydligt större hagar och fått springa som en idiot i djupsnö.
Om hon står klistrad så får ni väl tag på henne? ;) Och rör hon sig så äre ju bara att starta leken!
Josefine Fred

2012-11-15 @ 22:09:50
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Sofia Spelkvist

Nej hon förflyttar sig bakom dom andra och travar i väg och runt det där jädra höhuset, helt värdelöst att försöka göra följajohn där med två galna föl och 2 sura ston :P

Svar: Ah oki, ja då förstår jag om du inte vill pga de andra hästarna. Min försöker dra igång de andra på bus, och stryker sig runt dom.. Men jag fortsätter ändå. :-P
Josefine Fred

2012-11-15 @ 22:16:03
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Sofia Spelkvist

Jag har ju försökt men mitt tålamod tar slut och jag tar in ledarstoet, då hänger alla med ;)

Hon är ju rädd för människor så det är därför det är svårt att närma sig henne och att knäppa fast grimskaftet i grimman, det gick i typ 4 dagar att sitta på huk och mata henne med godis samtidigt som man knäppte fast henne. men sen kom hon väl på hur det hela gick till så nu går det inte längre :P

2012-11-15 @ 23:05:38
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0