Teknikskydd?

Teknikskyddens vara eller icke vara är något jag funderat på de senaste nu när jag sökt nya skydd. Kom på mig själv med att vara nära på att köpa ett par såna, och då tog jag återigen upp sökningen om vilka som klassas som teknikskydd och vilka som inte gör det. Var man än läser så skriver exakt alla olika. Att teknikskydd är de som är lite högre än vanliga, att alla sorters sådana skydd är teknikskydd osv.
 
Min egen uppfattning är att alla såna skydd är teknikskydd, men kanske ger olika effekt. Mildare och värre varianter. Ingen utav dessa modeller är ju godkända för unghästar på tävling = de klassas som teknikskydd. Bara grejen att ett par skydd är förbjudna på tävling (för unghästar) gör iallafall mig att välja bort dom tveklöst.
 
Finns det någon egentlig källa där teknikskydd beskrivs? Finns det någon egentlig definition av vad ett teknikskydd är? För så länge det inte gör det så anser iallafall jag att alla sånahär typer av skydd är just teknikskydd - eftersom det då inte finns något märkvärt som skiljer dom åt. Vad är då motiveringen till att bara vissa är teknikskydd? = Finns ingen.
 
Någon som vet? Lämna gärna källa isåfall. Jag vill absolut inte riskera att sätta på B några som helst former av "hjälpskydd", lika lite som annan "hjälputrustning". Men nu är ju dom skydden jag köpt inte teknikskydd vad jag vet, så jag kanske behöver inte oroa mig för det.
 
Hittade ett gammalt blogginlägg som jag tycker låter vettigt och resonabelt kring detta. HÄR.



Förbjudna på tävling (för unghäst) = måste klassas som teknikskydd. Eller hur?
 
Precis sånahär fast Lami-cells var jag nära på att köpa.. Dessa ses som teknikskydd av dom flesta om man googlar lite. Frågan är då vad exakt som skulle vara skillnaden mot ett par som är några cm lägre?
 
Denhär modellen har jag köpt.. Stod på en sida att de påminner om teknikskydd, vilket jag har svårt att se på vilket sätt?

Kommentarer
Postat av: Josefine

Min klarar inte veredus pga den styva resåren och att det är bestämda lägen. Framskydden är värre än bak då de lämnar märken på framsidan av benet. Men på andra hästar har jag inte märkt någon skillnad över veredus skydden mot mina eskadron trotjänare :)

2012-11-10 @ 20:48:51
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Malin

Förstår inte hur du orkar bry dig så mkt om detaljer. Jag kan dock säga att jag haft sånna "teknik skydd" av det billigare märket som du har uppe på bild och använt dom i ca 8-9 år. Än så länge har min valack dött. ;) har inte ens märkt de minsta skillnad på nån typ av benskydd. Då när jag köpte dom hette de inte ens teknik skydd. Det viktiga är väl att skydden håller för slag och inte går sönder direkt. Teknik skydd och dyra skydd för flera tusen tycker jag känns som töntiga försäljnings knep. Totalt onödigt. Din häst kommer förmodligen inte lida varje gång du sätter på ett par billiga skydd. Teknik skydd eller ej. ;)

Svar: Jag tycker om att ge min häst "de bästa". Och jag är ju väldigt intresserad i att lära mig och suga åt mig nya kunskaper hela tiden. Jag kan liksom inte bara ta ett par benskydd, bara slänga på ett bett, bara ge hon ett foder osv. utan att faktiskt förstå konsekvenserna. :-) Och när jag förstår dom så kan jag även ta bra beslut som känns bra i magen och som jag vet blir bra.
De är ju super om de funkar på din valack utan att han gör något annorlunda i rörelsemönstret. De är nog väldigt olika, dels beroende på vilka teknikskydd, och dels på hur känslig häst man har. Hur dom reagerar är nog väldigt individuellt. Vissa bryr sig säkert inget alls medans andra visar märkvärd skillnad.

Håller absolut med om att de viktiga är att de skyddar emot slag, men det finns det gör ju dom flesta skydd.

Vet inte var du läste att jag måste ha dyra skydd, men jag kan tycka det är upp till var och en vad man vill köpa för skydd.
Josefine Fred

2012-11-10 @ 23:39:42
URL: http://malinnord.blogg.se
Postat av: Ord & inga visor!

I min värld är teknikskydd sånna som är öppna i fronten.(korta som ser ut som senskydd fast bak)Fast det kanske är fel?Jag är väldigt dåligt insatt och jag tävlar ju inte heller och använder bara vanliga strykkappor/damasker eller lindor så jag har faktiskt inte satt mig in i den biten.

sv:Hähä billigt och bra.;-)Tänk om man inte hade någon grovfoderanalys och gav flera kg färdigfoder i stället på måfå och hästen ändå inte höll hullet .DÅ blir det inte kostnadseffektivt någonstans .

Knas har tagit igen sig nu dessutom och ser riktigt fin ut även om jag inte rider speciellt mycket.Han hade ju en dipp här i sommras när han var sjuk men har nu kommit igen på denna foderstat vilket är jätte skönt.
mvh/Q

Svar: Precis, d är min uppfattning oxå. :-) Men de ä inget jag vet då de inte verkar finnas nån källa elr beskrivning på teknikskydd då alla säger olika. Får hoppas nån som har koll kommenterar. ;-)
Haha oh ja superbilligt o bra vettu. Kan trösta mig med att de känns bra i magen att veta att hon får i sig allt hon behöver med råge.
Josefine Fred

2012-11-11 @ 10:24:01
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Anni

Jag håller med om att det är lite luddigt vad som klassas som vad :/ men dels har det ju med vikten att göra. Teknikskydd är vanligtvis tyngre, och det är ju mycket det som avgör vilka skydd man får lov att ha på unghästen. Sen är jag inne på samma spår som ovanstående kommentar. Teknikskydden ser ut som senskydd, fast kortare såklart. Men de sitter bak runt kotan ist för på insidan. Teknikskydden knäpps inte heller med kardborreband, vilket unghästskydd och vanliga strykkappor gör. Men jag håller med Dig, finns en anledning till varför det finns regler mot Teknikskydd på unghästar. Meningen med dem är ju att manipulera fram en bättre bakbensteknik, att hästen ska "öppna upp" bättre bak. Att rida med dem varenda dag låter för mig väldigt dumt. Jag valde därför Young jumpen bak när jag köpte veredusskydd. Jag har sett hästar som reagert EXTREMT på Teknikskydd, både på gott och ont....

Svar: Tack för svar :-) finns de nånstans man kan läsa detta eller är det här din uppfattning? A läst att förr hade man vtyngre skydd med mer vikt , men nu har man alltså skydden på bilderna så kallade teknikskydd utan särskild vikt. Blir även nyfiken på hur skyddens knäppe har att göra med hur de inverkar på hästen. Hade vart intrrssant att få ta del av en källa på detta. Ingen verkar veta eftersom alla hävdar helt olika. =-O
Josefine Fred

2012-11-11 @ 13:40:28
URL: http://Teamoveson.blogg.se
Postat av: Anna

Men det är väl så att teknik skydd är dessa som ser ut som korta senskydd och har en speciellt form på insidan av skyddet, typ "bullar" vid sidorna. Sedan när hästen hoppar/lyfter bak, kläms d åt och hästen kickar högre? Alltså vanliga "lätta" baksydd som oxå ser lite ut som korta senskydd inte har någon som helst effekt. Men har inga säkra källor, ska kolla upp vart jag hörde d ifrån! :)

Svar: Länka gärna bild på skydden med bullar. :-D
Josefine Fred

2012-11-11 @ 18:40:40
URL: http://catskill.blogg.se
Postat av: Annelie

Intressant läsning... Hade ite någon koll på detta med tekninkskydd alls... Fast det är klart... så hoppar jag ju inte så mycket heller. ;)

2012-11-14 @ 08:28:30
URL: http://www.riderdressyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0