"En favoritövning i dressyr"

"En favoritövning i dressyr"

Hm... en rätt svår fråga.
Det beror mycket på vad man vill uppnå, dagsform och vilken häst man rider. Men överlag så kan jag säga att dehär med att ställa hästen utåt och rida den utifrån och in, alltså från yttersida till insida, verkligen är något som hjälpt mig mycket. Så jag brukar ofta rida övningar där ställer henne utåt, för att sedan ta in henne på insidan och ställa henne inåt.
 
Det kan vara hörnpasseringar, att jag ställer henne utåt i hörnen och rakriktar där emellan. Det kan vara volter, där jag ställer henne utåt varannan volt, och inåt varannan volt. Resultat känns direkt på Bellie. Det kan även vara volter där jag ställer henne utåt halva volten, och plockar in henne på insidan och ställer inåt halva volten. Hästen blir genast mer på hjälperna tycker jag.
 
Detta görs i samtliga gångarter. :-)
 
Bellson på träning för My. Tränar ställningen utåt i vänster varv.
 
Vänsterställd på volt i höger galopp.

 

Kommentarer
Postat av: Alida

Älskar din blogg!! Hoppas du får en fin dag, kram :)

2012-10-20 @ 13:08:01
URL: http://axelinealida.devote.se
Postat av: henke

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=663896

hittade en bella 2 på hästnet hah

Svar: Haha aw :'D Jättesöt!
Josefine Fred

2012-10-20 @ 16:30:32
URL: http://henkelundberg.blogg.se
Postat av: fia

Grymt bra "övning" som jag oxå använder mig mycket av.

2012-10-20 @ 17:45:31
URL: http://iminegnalillabubbla.blogg.se
Postat av: Jennie

När du känner dig redo så kan du utveckla denna övning till att rida förvända öppnor på volt. Det gör bogarna till smör och får hästen att släppa igenom hela yttersidorna och är en riktigt nyttig övning. När hästen släpper igenom i den förvända öppnan rakritar man som ''eftergift'' och ger den en lättare uppgift - öppna på volten. När den släpper igenom där så rakrikta igen och påbörjar den förvända öppnan igen och tillslut jobba dem längre stunder i öppnorna. Detta är en stor del i min framridning på min häst som gärna hamnar på bogarna och blir ''stel'' i yttersidan. Hjälper oss enormt. :) Riktigt rolig övning som går att variera till det oändliga. Som tex vändningar på fyrkant man örvänd öppna-tänk i vändingarna. Får dem riktigt bra på inner bak då. :)

Älskar tänket med att rida dem från yttersidan till insidan, och inte tvärt om som många vill. De glömmer att de har en yttersida och vill hellre böja igenom dem för innern. Men man måste först ha koll på yttersidan.

Svar: Tack för tips!! Får se när My vill introducera öppnor för oss. Det var ett tag sen jag tränade nu men de är nog dags igen så vi kan klättra upp en nivå ytterligare. :-D
Ja precis! Fick många aha-upplevelser när My introducerade de tänket för oss :)
Josefine Fred

2012-10-20 @ 21:26:43
Postat av: Jennie

Det låter som en bra plan :) Gillar Mys sätt att vägleda er. Hade vart roligt att prova träna för henne. Hon verkar väldigt vettig. :)

2012-10-20 @ 21:44:28
Postat av: Ellen

Vilken fin häst du har! Älskar fuxar! ;D

Svar: Tack så mycket! :-)
Josefine Fred

2012-10-21 @ 07:37:44
URL: http://ponnyliv.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0