Okej.. nu äre såhär....

... att jag nu tänker försvara mig med näbbar och klor! För jag är så galet irriterad just nu, PMS, ja kanske, för just idag vill jag bara strypa någon. Och att jag triggas igång mer och mer på åsikterna ang. filmen gör att jag bara MÅSTE ventilera mig på ett sätt som kanske gör det mer tydligt för er varför jag rider som jag gör just nu. Så here we go.
 
Jag har pratat med en "vän", som jag ofta rådfrågar och som jag ofta vill höra kritik av när det kommer till hoppningen, jag har två st såna. En är Caroline Silverbern och en är Jennie Jonsson. Dessa två litar jag på, jag ser upp till dom och jag VET att dom VET vad dom pratar om. Visst, skulle åsikterna gå isär så gör ju absolut inte det något heller, men över det stora hela så vet jag att jag kan lägga mig i deras händer och suga åt mig av kritiken.
 
Denna gång är det Jennie Jonsson jag pratat med, och jag kan säga att hon satte varenda litet ord på mina tankar! Varenda ord. Hon förstår PRECIS vad jag och B går igenom, vart vi står i utbildningen, precis som min tränare - men Jennie har aldrig ens sett oss IRL! Vilket gör de hela mer fantastiskt, att hon precis är inne på samma spår.
 
Jag har klippt ut de jag tyckte var viktigast, och fetmarkerat de ännu viktigare som jag tycker ni gott och väl kan läsa om ni inte orkar läsa rubbet.
 
"Jag tycker det är bra att hon har lite tempo så hon inte blir så kort och studsig i steget som hon kan bli."
 
"Och sen är är det ju så att man i perioder får lägga upp tempo, anridning och allt olika beroende på nuvarande form och vart i utbildningen man är. I ditt fall vill jag ha er mer framåt än tillbaka för att hon behöver känna att hon får gå framåt, så hon inte tvekar vilket hon gör lätt om du sitter och bromsar. Då bromsar ni varandra och hon stannar och du tappar självförtroendet. Jag finner inget som helst positivt i det. Så om de vet var ni befinner er i utvecklingen och historiken så skulle de också ha en förståelse varför du har henne där du har henne nu och varför din känsla är bra."
 
"Det som kommer att hända i framtiden, om jag fick tänka framåt för er, så är det att ur detta ta vara på all energi och kunna använda den till att spänna bågen istället för att gå framåt. Men det kan ni inte göra idag pga styrkan. Utan idag får du välja mellan att bromsa eller rida framåt. Och då är det bättre att rida framåt och när styrkan finns där börja plocka upp henne på bakbenen - inte bromsa."
 
Dehär stycket nedan är nästan mitt favoritstycke, för de stämmer SÅ bra överrens med vad min dressyrtränare My tycker oxå:
 
"Men det är väldigt lätt att från en film tycka en massa saker utan att tänka på varför. Det är just varför man måste ha med sig för att kunna komma någon vart. Hoppning är långt ifrån perfekt (för andras ögon) varje pass, man måste lägga upp det så att ekipaget utvecklas och det kan ibland se ofärdigt ut för att kunna bli färdigt. Det är precis samma som med dressyren. Det är sällan dressyr hemma är så fint som på tävling. För att vägen till det fina för ögat är ett helt annat arbete."
 
Jag hoppas att ni fått en lite bättre insikt i varför jag rider som jag gör och varför känslan var så extremt bra. Ta gärna lärdom av detta för denna tjej är KLOK som få. Så ni får gärna sitta där hemma och tycka att jag ska bromsa min häst, när min hopptränare står och säger åt mig att galoppera, FRAMÅT, ordentligt. För att det är galoppera som behövs just nu, ordentligt. Hon säger inte åt oss att göra det för att vi ska flänga runt som ett ponnyekipage på omhoppningsbanan, hon gör det för att hon har en TANKE bakom det hela.
 
Det är bra att ni ger kritik, men när jag förklarar gång på gång hur det faktiskt låg till (för även ni måste ju kunna lyssna), och folk fortsätter envisas med att min häst under detta pass var stark, stressad och flack så blir jag NÅGOT sådär irriterad.
 
Detta är förmodligen världshistoriens mest töntiga inlägg, men jag måste verkligen ventilera mig. Tack å hej :D

Kommentarer
Postat av: Camilla

Du ber ju om kritik och då måste du kunna ta den också :) de som skriver kommer ju inte med några påhopp direkt? Allt beror på vad man jämför med. Om jag jämför med min Lukas så skulle jag vilja att hon väntade mer på hindret och var lite mindre hastig, men jämför jag med iris så tycker jag att hon gör det bra. Att man utifrån tycker att det går lite fort borde väl vara okej? Det är ju ingen katastrof när det kommer till kritik :)

Svar: Har inte haft nåra som helst problem att ta kritik senaste åren, men som jag skriver i texten så blir jag fundersam och irriterad på att man envisas med, trots förklaringar, att min häst betedde sig tvärtom motför vad hon gjorde. Och då blir man lite tvär.. :-P Har inga problem med att ta kritik i övrigt. :-)
Josefine Fred

2012-10-17 @ 13:24:15
URL: http://unafraid.blogg.se
Postat av: Lina

Om träningen gick ut på att galoppera fram för att få mer framåt bjudning så lyckades du ju med det. Och känns det bättre för dig att hoppa i den galoppen så ska du fortsätta med det. Jag skrev vad jag upplevde från filmen. Jag har inte läst vad lektionen handlade om =) Utifrån filmen tyckte JAG att det såg ut att gå fort. Och du brukar inte gasa så mycket. Jag själv har vissa gånger kasst självförtroende och då måste jag få rida på fart för att bygga upp mitt egen självförtroende och känna att man kommer runt.
Jag trodde faktiskt inte att du skulle ta åt sig så mycket, jag menade inget för att vara taskig eller för att ändra din uppfattning av lektionen.

Svar: Jag tycker ingenting illa mot dig och har inte blivit irriterad på dig som person, de ska du veta. :-) Jag tog illa upp för de blev kaka på kaka på kaka (med alla som skrev) med saker som inte alls upplevdes av mig som ryttare den lektionen.
Jag trodde, elr, tog för givet att du sett vad jag skrev om lektionen och hur nöjd jag var och hur bra allt gick. Hade det varit som du och de andra skrev så hade det stått med i inlägget, då jag e väldigt självkritisk och analyserar allt. Men nu gick allt så himla bra oså kommer en bomb med kommentarer om att det inte alls var så som jag kände, och upplevde de. Och då får jag en törn på självförtroendet. Då tänker jag, "jaha, de kändes 100% bra, men 3-4 st tycker att det inte såg bra ut, gör jag fel då? hur ska jag göra nu? är min känsla helt åt helvete?"

Som sagt inget personligt alls emot dig!! :)
Josefine Fred

2012-10-17 @ 13:38:04
URL: http://skrotpilot.blogg.se
Postat av: Ord & inga visor!

Jag håller med Jennie och har funderat lite sen du la upp filmen.För precis som både Jennie och även My säger så i erat fall så måste ni hitta bjudningen och få hästen framme för hjälperna.

Och då ser även jag att det hellre rullar på mer framåt för att ni ska få till den där ärliga bjudningen i stället för att ni backar och backar som det blivit tidigare i både dressyren och hoppningen.
Det är helt omöjligt att komma till adekvat ridning om man inte vågar rida på framåt.Då får man en häst som backar av för hjälperna och kan omöjligt hitta självbärighet och balans på ett ärligt sätt.

Jag ser dessutom i filmen vad tanken är.Och Bellie tycker fortfarande det är svårt men nu vågar hon ta för sig mer och tar tag i hindren på ett helt annat sätt än hon gjort tidigare.Det är kanske inte perfekt men det tycker jag inte man kan kräva heller i det här läget men ni är på god väg mot något som är bra.

Jag ser personligen hellre detta än att man försöker knöla in hästen i en ram den inte är färdig för som man så ofta får se både på dressyrsidan och hoppsidan hos många där det slarvas med grunderna.

Det är bättre att låta hästen galoppera på stort för att den ska hitta sin egen balans och sitt eget förhållningsätt till hindren med en positiv inställning än att man är där och stör den allt för mycket.

Det är ju först nu ni börjar komma till riktig ridning och att styrka och självförtroende hos er båda inte riktigt finns är inte så konstigt.

Rid på du Jossan.Det blir bara bättre och bättre och det syns.Kämpa på!
mvh/Q

Svar: Tack Q! De är precis såhär jag känner, även du är en person jag rådfrågar i mycket, elr allt nästan, utom kanske hoppträningar haha :D Men du sätter oxå alltid ord på mina känslor. :-) Du e awesome!
Kram :D
Josefine Fred

2012-10-17 @ 13:57:28
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Anni

Klok människa det där!

Svar: Kul att även DU håller med Anni :-) Dina åsikter är guld värda!
Josefine Fred

2012-10-17 @ 15:21:20
URL: http://Teamoveson.blogg.se
Postat av: Erika

Ibland behöver man få ur sig lite. ;)
Så det är din blogg vill du ventilera så är det upp till dig. :)

Du gör ju ett kanon jobb med bellie :)

Svar: Precis!! :) Ibland överreagerar man, och lägger energi på sådant man inte behöver. Men nu behövde jag detta :-)
Tack!
Josefine Fred

2012-10-17 @ 17:31:17
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Ullis

Hej!
Jag har följt din blogg ett bra tag och skriver inte så många kommentarer men kände att de va läge nu;) Angående filmen tycker jag du gör helt rätt! Utan bjudning kan man inte reglera en gångart! Fortsätt som du gör och lita på din känsla. Av vad jag läst verkar du ha en bra sådan!
Du gör ett kanon jobb med din häst!
Blir så inspirerad av din blogg!

Svar: Tusen tack!! :) Jätteskönt att höra :) Kul att du gillar min blogg :-)
Josefine Fred

2012-10-17 @ 17:50:28
Postat av: Linda

Nej, det är inte alls något töntigt inlägg för ibland måste man få ventilera sig och när folk verkar skaka bort orden som man försöker förmedla blir man ju snart mer eller mindre tokig. Det är fult att ignorera andras, varandras ord.

Jag tycker du gott ska lyssna på din tränare, på Caroline och jennie men främst på dig själv. Alltså, det är så att ingen av oss som varken känner dig eller hästen har inte så mycket och säga, egentligen.

Om jag säger såhär Josse, jag är URDÅLIG på hoppning, alltså jag kan ingenting och mina beröm känns nog inte riktigt fint i hjärtat som det skulle göra från en duktig hoppryttare, men en sak ska du veta att det spelar ingen roll hur dålig jag är på hoppning för jag SER att du kan hästar och jag ser att du har gjort enormt stora framsteg med din häst som verkar minst sagt en utmaning. Jag tänker gång på gång hur modig du är för det är du, att gå en bana i den farten på en stor häst (nu när man är van islänningarna) - never ever säger jag, du gör det bra och du har en bra tankesnurr när det gäller hästar och ridning, för du vill.. RÄTT.

Oavsett hoppning, du gör ett bra jobb med Bellie. Stort cred till dig.

Svar: Ja det är precis så jag känner, jag förklarar och förklarar men ändå går de inte in? Jag menar jag känner min häst, jag är extremt självkritisk och det finns inte en chans att jag skulle sopa under mattan om det gick dåligt för oss, för när det går dåligt så är jag så brutalt ärlig. Så när jag säger att det faktiskt går 100% bra och känns lika bra, så menar jag det.
Jag blir jätteglad för det du skriver Linda, uppskattar det verkligen. Jag är väldigt känslig ibland och nu flippade jag helt enkelt, och då är det riktigt skönt med sånahär fina kommentarer så att man kommer på spåret igen.

Tack!
Josefine Fred

2012-10-17 @ 19:40:40
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Rebecca

Jag var nog en av dem som tyckte det gick lite fort men jag håller med dig i det du skriver här ändå. Framåtbjudningen är klart viktigast så länge hästen inte slarvar (som min lätt gör när det går lite fortare) så är ett bra tempo a och o! Kör på! Ni är duktiga!

Svar: Ingen fara alls och du skrev ju inget annat än att de gick just fort.. :-P Och de är ingenting personligt mot någon som skrev, inte alls. :-)
Josefine Fred

2012-10-17 @ 20:17:29
URL: http://www.zkold.devote.se/
Postat av: Erica

Du verkar inte alls lita på dig själv. Du bryr dig för mycket om vad andra tycker. Du kan verkligen inte släppa att andra inte delar dina åsikter. Om man ber om kritik får man ställa in sig på att alla har olika uppfattningar och erfarenheter. Säkerligen kommer många och delge sina åsikter när de egentligen inte har den tillräckliga kunskapen för ämnet. Jag har följt dig här och på bukefalos under lång tid i tystnad, och min uppfattning av dig är att du är otroligt osäker och hela tiden vill pracka på andra dina åsikter. Du tillrättavisar andra så fort du får chansen, och då undrar jag och säkert andra också, vad får du ut av det? Du skriver här att du inte har problem med att ta kritik, men tänk efter. Då skulle du aldrig skriva det här inlägget ens? Med detta vill jag säga, lita på din egna känsla, skit i andra, både i vad dom säger och vad dom gör, och kör på med ditt race. Slutligen. Hur känns denna kritik?

Svar: Nej precis, för att jag aldrig gjort detta (med ridning) förut och då är det självklart man blir osäker. Jag har ju aldrig gjort detta så hur ska jag veta att jag gör rätt? Mer än att jag går på magkänsla och vad mina tränare säger, och att jag tittar på vad som hänt med utvecklingen och vilken nivå vi är på.
Tillrättavisar andra? Du får hemskt gärna vidareutveckla det.

I vanliga fall kan jag ta kritik, för det har jag jobbat med under dessa 6 år som ryttare, och de senaste 2 åren har jag inte haft några problem med kritik. DENNA gång ja, jag flippade, och jag har förklarat varför i ett par inlägg nu och det borde räcka. Jag kan inte göra mer. Sen om du har förståelse för det eller inte är en annan sak.

Och du får hemskt gärna stå för vem du är, annars känns det inte riktigt som om du kan stå för vad du faktiskt skriver. Och sånt beteende ger jag inte mycket för. :-/
Josefine Fred

2012-10-18 @ 01:54:19
Postat av: Linda

Tråkigt när folk med en strikt åsikt blir anonym, snacka om att själv inte våga gå ut och stå för vad man tycker.

Svar: Jo jag kan tycka detsamma. Jag är iallafall öppen med vem jag är och mina brister.
Josefine Fred

2012-10-18 @ 11:47:03
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Erica

Hellre att det går lite väl fort framåt för att man rider framåt än att det blir någon fyrtaktig galopp där man bara bromsar med handen och blir helt passiv i ridningen! :)

2012-10-19 @ 09:46:05
URL: http://kickarn.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag tycker att filmen visar att du utvecklats! att du vågar och att NI tycker att hoppning är kul. jag anser inte att d skulle gå för fort utan att det ser ut som att hon bjuder och du låter henne göra det. Ni har utvecklats. Har läst här länge och kommenterar aldrig men nu var jag tvungen. Och jag ser inget fel med att förklara sig, det är oxå ett sätt att utvecklas! :-)

Svar: Tack! Kul att höra att du håller med. Antar att de hela egentligen handlar om att vi har alla olika tillvägagångssätt att göra saker på. Finns många vägar till rom, o alla kanske inte håller med mig om den väg jag tar. Men du och en hel del flee gör det och de är alltid skönt att få höra när man tvivlar på sig själv ibland. :-)
Josefine Fred

2012-10-19 @ 14:35:21
URL: http://catskill.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0