Breakdown

Ja... nu har jag fått ett breakdown igen. Jag stressar så otroligt mkt, och är enormt stressad inombords, att nån gång så får det vara nog. Och nu är det nog. Jag bara väntar på magsåren..
 
Jag red dressyr idag, och det gick inte så jättebra. Inte katastrof, absolut inte.. Men hon kändes stretig, spänd, trippig osv. Jobbade med att hon skulle vänta. Gick hyffsat, men så rätt vad de är vänder det och hon drar igen. Och är man såhär stressad och spänd som jag är, då löser man inte en situation så himla bra. Eller inte så bra som det hade kunnat gå och lösa. Och så vill inte jag ha det.
 
Jag har tvingat mig själv att rida två dagar i rad nu. På bana. Fast jag inte velat. Men jag har inte erkänt det för mig själv, utan tryckt bort magkänslan. När jag inte är i bra skick, och jag tvingar mig själv att rida, ja då kan det tametusan inte bli bra heller. Kräva av B när jag själv inte funkar som jag ska. Nu har det visserligen gått rätt ok ändå. Men inte att jag inte blir utan ångest efteråt för att jag inte är rättvis helt enkelt.
 
Och det första jag gör på morgonen är att slå upp ögonen, hjärtat börjar tokslå och jag tar upp telefonen och kollar igenom bloggen, facebook och bloglovin. Om och om igen. Spelar lite candy crush. Kollar fejjan igen. Spelar lite till. Kollar fejjan igen.
 
Jag är sönderstressad inombords. Och det är inte första ggn jag bryter ihop, jag vet precis hur jag blir och vad som funkar emot dehär. Men de som är problemet är ju att min lösning bara rinner ut i sanden sen, och det blir sakta men säkert lika stressigt för mig igen. Men, antar att de är samma lika här. Fortsätt kämpa på och inte ge upp så ska jag nog klara av att tagga ner. Jag har alltid sagt att jag inte kommer bli så gammal, för hjärtat... Och det är kanske dags att göra nåt åt de. :-)
 
Så... jag kommer bara rida när jag känner för det. Bara göra det som jag och B känner för. Ha lite kul. Slappna av. Släppa pressen. Vi kanske behöver en liten paus igen. Sluta jämföra oss med alla andra. Alla duktiga. Alla som lyckas. Sluta låta internet styra över mitt liv. Bloggen, fejjan, alla andras bloggar. Enough.
 
Jaja. Galoppen var svinbra idag. Som om hon gått och väntat på den, visa vad hon kan... för där var hon mjuk, rund, fin och lyhörd. Och jag kom åt henne bra även i högervarvet. Och sadeln låg bra även efter ridpasset. Lite positivt oxå.
 
Nu ska jag varva ner i soffan och stänga ner denhär dumburken för kvällen.

Kommentarer
Postat av: anni

Förstår vad du går igenom. det blir precis likdant för mig periodvis. Hoppas det blir bättre snart!/Anni

2013-12-10 @ 19:23:35
Postat av: Sofia Spelkvist

jag har bara facebook, instagram och candy crusch på telefonen, allt annat sköter jag på datorn på kvällarna, det blir ju ett beroende så det farliga är nog att ha allt på telefonen, så ett tips att avinstallera några appar. Hoppas du mår bättre snart, kram.

2013-12-10 @ 20:17:10
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Louise

Ja för sjutton hälsan är viktigare än att hästen ska prestera och ridas 5/6 gånger i veckan. Bara det är stressigt nog. Sen ska man jobba 100% och ha det fint hemma också (enligt samhället) konstigt då att man blir stressad. Nä ta hand om dig själv ett tag och låt hästen vila lite, perfekt att vila nu när jul och nyår kommer. Det är inte värt att få magsår eller andra stressrelaterade problem... Kram

2013-12-10 @ 20:43:20
URL: http://kingofdarkness.blogg.se
Postat av: Annika

Hej, den här boken hjälpte mig att fundera över vissa saker "Munken som sålde sin ferrari", du kanske borde läsa den istället för internet/telefonen. Sedan vill jag bara säga att du har kommit lång väg, jag följer din blogg och er utveckling är sporre för mig att jag vet att min lilla häst kommer att fortsätta utvecklas men att det ligger hårt arbete och tålamod bakom. Min häst har alltid varit mycket snäll men med mycket fart och rastlöshet i sig och när jag letade på nätet efter tips så ramlade jag över den här mannen "Warwick Schiller" (You tube) och detta har varit min räddning, ett litet tips bara om du vill ha lite annan infallsvinkel och inspiration i din hästsamvaro. God Jul och Gott Nytt År.

2013-12-11 @ 07:49:26
Postat av: L

Åh känner igen mig! Vet du vad jag gjorde? Jo jag tog bort FB på telefonen. Kändes sjukt jobbigt, och om det känns sjukt jobbigt att inte ha FB på telefonen, ja då är det något som är fel. Tror jag gick in minst 10 ggr om dagen, bara-för-att. Som en stressgrej typ, istället för att ta tag i andra saker. Men efter nån dag var det sååå himla skönt att inte ha den skiten på telefonen, utan bara gå in på kvällarna från datorn. Och om man absolut måste gå in nån gång kan man alltid gå in på www.facebook.com från telen. Prova en vecka vettja ;) Kram

2013-12-11 @ 09:19:30
Postat av: Lina

Jag var otroligt stressad när jag jobbade hemtjänsten, fick tom andningsproblem och hjärtklappningar och var till alla möjliga läkare och det var stressen som låg bakom det även om jag själv inte tyckte att jag var stressad.Försvann dock när jag bytte jobb. :)

Och häst ska man ha för att det är roligt, och man gör det man tycker är roligt, vill man inte rida i paddock så gör man inte det. Jag rider mycket sällan i paddock, jag rider igenom hästarna när jag rider ut i stället =) Hoppningen sker dock i paddock eller ridhus ;)

Förra året så hopptränade jag för tränare 2 gånger under hela året då jag kände att jag behövde en paus från tävlingar och träningar.
Tränade istället själv hemma och hade roligt inga krav på att man måste. Och det gav resultat i år i stället =)

Ibland behöver man en paus och då tar man det! =)
Sen vad andra gör och tänker ska man lägga åt sidan även om det är svårt. Dom har andra förutsättningar, andra hästar och andra problem.
Vi är alla olika så man kan inte jämföra varandra =)




2013-12-11 @ 11:05:59
URL: http://skrotpiloten.blogg.se
Postat av: Q ord & inga visor!

Ta hand om dig tjejen..Den viktigaste i ditt liv är du.*kram*
mvh/Q

2013-12-12 @ 16:48:24
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Dressyrteamet

ja stoppa det i tid, att bli sjukskriven pga att man gått in i väggen är ingen höjdare, har själv varit där.

2013-12-12 @ 18:11:29
URL: http://dressyrteamet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0