Hur jag räknar foderstat - Del 3 (Höanalys)

För er som är ny så har jag skrivit del 1 och 2 HÄR. Där räknar ni ut er hästs behov av näringsämnen och mineraler. Nu går vi vidare till uträkningen av hur mycket häsen faktiskt får i sig av det ni ger.
 
För att räkna ut vad eran häst får i er behöver ni en höanalys. Jag kommer använda mig av förra årets höanalys som vi hade då, för att visa er i exemplet nedan. :-) Det som är intressant är värdena per kg foder.
 
Nu skriver jag de ämnen som jag räknar ut, alltså inte fullständig analys.
 
Smbrp (smältbart råprotein) 32
MJ (energi) 7,2
 
Ca (Kalcium) 2,4
P (Fosfor) 1,1
Mg (Magnesium) 0,8
 
Dessa värden är alltså per kg foder. Så... vad äter min häst? Hon har fri tillgång på foder, och i dagsläget äter hon ca 10 kg per dag. En siffra som dessutom gör det enkelt att räkna hur mycket hon får i sig av ovanstående.
 
Man tar alltså siffran på varje ämne gånger 10 (om vi räknar på 10 kg hö). Byt ut siffran mot det antal kg som er häst äter.
 
32 x 10 = 320 gram protein
7,2 x 10 = 72 MJ
 
2,4 x 10 = 24 gram Ca
1,1 x 10 = 11 gram P
0.8 x 10 = 8 gram Mg
 
Detta är alltså vad B skulle få i sig i dagens läge om det var förra årets hö det gällde.
 
Då kollar vi på hennes behov, som jag räknade ut i del 1 och 2.

420 Smbrp
70 MJ
 
28 Ca
21 P
10,5 Mg
 
Jämför detta med vad hon får i sig av höet. Vad får vi veta då? Jo, att energi (MJ) och Magnesium är de enda som täcker hennes behov. Det fattas t.ex 100 gram protein, 10 gram fosfor, 4 gram kalcium. Detta får man alltså komplettera med olika foder. Här får man testa sig fram i beräkningarna. Det står alltid innehållsförteckning, och den är alltid (nästan säker) per kg foder.
 
Om det fattas mycket protein, som det gör i mitt fall här så kollar jag på proteinrika fodermedel så som soja eller olika färdigfoder med mycket protein (t.ex krafft pluss protein) eller lusern. Jag börjar med dessa och sen ser jag om något/några av värdena istället sticker åt skogen. För du kan ju få proteinbehovet täckt här med 1 kg lusern, men då kanske energin sticker iväg (i mitt fall gör de inget) men fosforen och kalciumet kanske fortfarande inte är tillfredsställt. Då måste jag alltså kolla på tillskott som innehåller sånt. Men istället kan man kika vidare på foder och kolla om det är något foder där hästen får i sig samtliga ämnen istället, istället för o behöva ge en massa olika och förmodligen dyrare foder.
 
Frågor på detta? ;) Äre något ni vill ha fortsättning på? Och isåfall vad för fortsättning? Jag tar gärna upp  i inlägg om det är någon större fråga som ni känner att ni vill att jag tar upp. Har ni analys kan jag gärna hjälpa till att kolla på den i ett inlägg. Och är det något spec. foder ni undrar över i någon uträkning osv. så är de bara att säga till.

Kommentarer
Postat av: Zarah

Aha! Va "kul" att se att ni hade samma problem som vi iår, men vi hade ännu lägre protein, har för mig den låg på 19, (eget ensilage från egen mark så inköp ej aktuellt) och fosfor va lågt men ist kalcium högt. Enda alternativ vi hittat var miner vit som uppbalansering av fosfor/kalcium, och foderjäst för protein utan massor av kalcium, men det dammar ju ENORMT, vet du omde finns något bra prisvärt alternativ?

Svar: Miner vit var jag oxå nära på att köpa, men jag ger fosforbalans istället. :-) Foderjäst har jag ingen koll på över huvudtaget. Om du hade så lågt som 19 så borde de vara grymt svårt o hitta nåt som du inte behöver ge mängder utav :o Hur mkt protein innehåller foderjästen?
Soja har jag börjat ge min tös, och de innehåller ju svinmkt protein. Så de är ju ett alternativ som inte alls är dyrt heller (138:- för 15 kg). Jag ger 0.5 kg om dagen. Så en säck räcker i 1 månad.
Josefine Fred

2013-03-12 @ 21:13:25
URL: http://groovi.bloggplatsen.se
Postat av: Zarah

Ja, miner vit känns rätt onödig då de även innehåller kalcium. Rent krasst så är hästens behov MJ73, Protein 438, Ca 29g, P 22g, Mg 11g och Selen 1.1g.

Ensilaget täcker MJ 45, protein 198, Ca 30, P 7,7, Mg 10. Så i princip är de bara magnesium och kalcium som täcks, letat som attans nu på nätet efter analysen på foderjästen men hittar såklart inte sorten vi använder :@ Så synd att ensilaget blev så kasst just iår, aldrig behövt täcka såhär mycke MJ/Protein tidigare :/

Svar: Men huvva. :-P Hoppas de blir bättre nästa år!
Josefine Fred

2013-03-12 @ 21:54:45
URL: http://groovi.bloggplatsen.se
Postat av: Zarah

Ja vi får hoppas på de, kollade upp Soja, verkar ju som om man skulle kunna byta ut mineralerna helt och hållet med 250gram soja, så de där ska kikas på, tack! :)

2013-03-12 @ 22:38:48
URL: http://groovi.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

TACK!
Om jag nu har räknat rätt så täcker vårt hösilage upp för allt utom fosfor och Magnesium som var lågt.
Om jag räknat rätt så behöver jag ge 3,45 gram mer Magnesium per dag samt 2,1 gram fosfor.

I dagsläget får hon utöver sina 12 kg hösilage 0,5 kg müsli blå från Krafft samt 1 dl miner blå.
Så nu ska jag bara lista ut hur jag räknar ut hur många gram hon får då. Blir till att hoppa in på Kraffts sida och läsa lite.

Vore toppen om du ville göra en fortsättning där du tex tar miner blå och gör en förklaring för hur man tyder deras information om innehåll.

Svar: Härligt att de täcker upp!! :-) Om du bara vill ge hösilage så kan du lägga till ett fosfor tillskott som heter fosforbalans. Då ger du en skopa om dagen, och då räcker det i ett halvår. En burk kostar 269:- ungefär.
Fixar de!
Josefine Fred

2013-03-13 @ 07:53:38
URL: http://lilatiger.blogg.se
Postat av: Maja

Väldigt intressant och roligt att läsa! Gärna mer sådant =)

2013-03-13 @ 08:35:59
URL: http://schouenke.blogg.se
Postat av: Beatrice

Bra skrivet!! :D

2013-03-14 @ 19:53:35
URL: http://stallmolke.blogg.se
Postat av: Zarah

Hej igen! Kikat vidare på sojan, såg att det vanligaste av den är just sojamjöl, är de hemskt dammigt och finkornigt och svårhanterligt? Foderjästen dammar ju nått fruktsnsvärt och kräver mycke betfor (som i sin tur har en del kalcium ;)) :)

Svar: Jag blöter sojan med vatten :-) Hur menar du med svårhanterligt? Tycker inte de är nå svårare än annat foder o ge :-D
Josefine Fred

2013-03-14 @ 23:54:32
URL: http://groovi.bloggplatsen.se
Postat av: Zarah

Ja försökte blötlägga foderjästen men de blev så jädra gojsigt, men kan ju vara för att de är jäst :) När man måttar upp foderjästen är de till att ta ett djupt andetag sen börja, de ryker nått fruktansvärt och de blir hostattack varje gång och 20kg foderjäst rakt ner i lungorna :P

2013-03-17 @ 07:12:39
URL: http://groovi.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0