Uteritt + testning av bett

Red ut på Bellis idag, och testade ett nytt bett. Nämligen ett pelham. :-) Red mest på vanliga ringen, men la till stången ibland när det behövdes. Jag tror dock jag feg-red istället för att faktiskt ta igenom det jag vill. Får testa mig fram lite. :-) Men hur som helst accepterade hon bettet redan på gången, inte som med baucherbettet som hon skulle spotta ut till varje pris. Och under ridningen accepterade hon bettet även där, tack o lov. Så det blir att jobba vidare med detta som variation, och sen är det tänkt att jag ska testa det i hoppningen. Spännande!
 

Kommentarer
Postat av: Frida Gisslin

Varför väljer du att börja rida på ett skarpare bett ibland? Undrar hur du tänker kring det. :) Du rider förövrigt väldigt bra och du har helt klart utbildat din häst bättre än någon jag sett förut! :D

Svar: Jag har öppnat mitt sinne lite och tänker outside my little box. ;) Hehe. Jag måste våga testa lite hjälpmedel, då jag efter 5 år fortfarande tragglar på med saker som borde vara ur världen nu. Hon är en väldigt svårt häst, och då vill jag börja testa lite nu. Funkar det inte så är det bara att gå tillbaka till de normala.
Pelham med dubbla tyglar tänker jag nu testa, då jag har möjlighet att välja om hävstångseffekt ska användas eller ej. Rider jag på "bett-tygeln" inverkar det som ett vanligt bett. Men bestämmer hon sig för att smita undan, hitta på tok eller bli hängandes i min hand kan jag plocka upp stången för att få henne att vakna till och börja lyssna igen, så att jag kan påverka henne. Ibland slår hon "dövöra" till, och då är jag en liten fis i rymden som sitter där uppe, och kan hålla på bäst jag vill utan att få nån reaktion.

I hoppningen går det helt enkelt FÖR FORT. Min häst är välskolad och välriden så det är inte där problemet sitter. Ibland slår det slint för att hon tycker att det är så jädra kul, då tar hon tag i saken själv och hon blir opåverkbar i anridningen mot hindret. Men det är oxå från gång till gång. Tanken är inte att bara sitta på ett pelham i hoppningen nu, utan att testa ett par ggr, och sen prova hennes vanliga bett igen. Jag vill prova pelhamet för att få henne mer påverkbar, så att jag kan få kontakt med henne utan att hon stänger av. Jag använder det inte i syfte att sitta och bromsa. :-)

Hoppas du hängde med!
Josefine Fred

2013-03-04 @ 20:46:24
Postat av: lina

Håller på och ska testa lite olika bett på min medis också. Just nu har vi endast ett tredelat på honom, funkar jättebra. Men man vill ju ha lite variation. Ägaren har provat en hel del bett som inte alls funkar nå bra. Men nu ska vi testa peewee, samt d-bett med kopparringar. Får se hur det passar herrn :)

2013-03-06 @ 14:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0