Slut i huvet!

Har suttit och räknat foderstat åt lille Lotus, och det rullar alltid på tills jag ska kolla analysgarantin på fodrena, och det är procent, de är gram, de ska omvandlas, bla bla bla. Jag får fullkomlig kortslutning, haha. Hjärnan känns som en svälld svamp.
 
Men lyckades klura ut det med lite hjälp av E. Och varenda gång äre samma visa, samma sak jag undrar över. Hur som helst, det blev en bra foderstat tror jag som jag hoppas ska funka. :-)
 
Har även precis kontrollräknat Bellas, och hon kan fortsätta få som hon får. Dvs ca 0,40kg Muskel, samt Selevitan 1 gång i månaden. Helt perfekt! Tänk förr när jag inte räknade, utan då föll hon ur lätt, och behövde 2-3 kg Groov 125 om dagen!! Helt vansinnigt mycket foder. Och fatta vad onödigt? :o Och prisskillnaden är ju enorm... Plus att nu vet jag att hon får i sig samtliga näringsämnen och mineraler som hon har behov av. Det vet man inte annars, inte t.ex mineraler som ju är så viktiga. Samt balansen emellan dom. Självklart måste man fodra med ögat även om man har foderstat. Alla hästar funkar inte efter mallen, utan man får justera uppåt eller nedåt ändå. Själv brukar jag lägga B på svårfödd (10%) istället för normalfödd som jag nog tror att hon är egentligen. Men då safear jag lite. :-)
 
Är de någon som vill ha hjälp elr vill börja räkna så kika gärna min kategori Räkna foderstat: "http://minfux.blogg.se/category/rakna-foderstat.html"
 
Hon är och har varit i sitt livs form de två senaste åren lilla Ballerinan <3
FOTO: Emmy Eriksson www.medarion.se

Kommentarer
Postat av: Emma

Super snygg header! :)

2014-01-25 @ 17:32:23
URL: http://emmach.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag har försökt börja lära mig lite mer hur man räknar foderstat, har använt dina inlägg lite som mall så det är superbra att du har skrivit dom :)

2014-01-25 @ 18:28:27
URL: http://hmlpettersson.wordpress.com
Postat av: Fia

Ooohh SHIT vad mycket foder hon fick , förr alltså. Tror att många tyvärr inte riktigt vet vad dom ska ge sina hästar utan hellre trycker i dom lite för mycket kraftfoder, en del på tok för mycket. Sen är alla hästar precis som du skriver olika, alla går inte enligt en mall. Ett bra grovfoder är a och o för en häst , därefter behöver dom egentligen inte så mycket kraftfoder. Finns ju dom som trycker i hästarna flera kilo havre, pelleterat foder plus en massa extra vitaminer och mineraler varje dag, till vilken nytta? Jag har dock aldrig riktigt räknat foderstat så som du gör utan gått på magkänslan och tittat på vad jag har för typ av häst och vilka behov den har. Har gått på ett gäng foderutbildningar oxå . Fler skulle behöva få lära sig om vad hästen egentligen behöver äta för att prestera utefter arbete och sin fysik.

Svar: Mm men hon föll ur om hon inte fick dedär. Förmodligen helt felbalanserat. Ja nackdelen med att fodra för ögat är att man tyväärr inte har en aning om mineralbehoven täcks. Samt hur värderna faktiskt ser ut och vad hästen får i sig. Jag känner att jag vill veta vad jag stoppar i pollan. ;-)
Josefine Fred

2014-01-25 @ 19:50:04
URL: http://fiajungdalen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0