Dressyrtävling (FILM)

Imorse klev jag upp 04.00. Eller jag vaknade då, och klev upp 10 minuter senare. Jisses. Men de gick bra! For och hämtade transporten, och vidare till betet för att hämta B. Vidare till stallet för att fixa henne. Väl där märker jag ett sår där hon skavt av huden och så har hon något slags jack i det, och det var varmt och svullet just kring området. Var verkligen i valet och kvalet hur jag skulle göra, åka eller inte. Men jag tvättade av det vilket inte var nåra problem, hon ömmade inte och hon haltade inte när jag sprang med henne. Rådgjorde med några vänner och bekanta och alla utom en hade ridit på.
 
Så vi for och hade planen att känna av, och känns hon ofräsch på någe vis stryker jag mig. Men nix, hon var superfräsch, inga konstigheter! :-)
 
Hade en rätt så bra framridning. Det blir ju annat när det är tävling, och om det bara är jag, eller om det är hästen oxå som blir lite till sig det vet jag inte, men jag skulle tro båda två. För det blir lite spänt och hon kommer inte riktigt igenom sig som jag önskar. Och hon är taggad och lite före mig för hon tror att vi ska göra en sak fast vi inte ska det osv. Men som sagt det var en rätt bra framridning ändå, och jag tkr jag hittade en fin känsla stundtals. Galoppen hittade jag ganska bra. :-)
 
Dock gick klockan fel där inne, så jag hade precis galopperat klart när det tydligen var min tur, och jag rider iväg smått stressat mot tävlingsbanan när jag inser att jag glömt kavajen i ridhuset. Några människor springer in och hämtar den och jag stressar in mot banan efter att ha fått på mig den. Hann rida några serpentinbågar innan jag fick startsignal, så lite stressat blev det alltid.
 
Jag är nöjd med ritten, men det kändes som att jag red henne i lite undertempo, och det försökte jag ändra på men det gick inte. Mina ben ville inte lyda. Jag var för spänd i överbenen vilket gör att jag inte kommer åt henne som jag önskar. Det stoppar liksom upp energin. Men jag tyckte jag lyckades forma henne bra (betydligt bättre än vad jag brukar) i hörnpasseringar och när man vänder rätt över banan osv. Volterna var OK, men jag hade velat ha henne mer igenom där. Sista uppridningen mot domarn och halten där var jag skitnöjd över!

Så jag är nöjd med ritten. Kollade på filmen senare och det såg bättre ut än vad det kändes idag till och med, och äntligen har lilla B börjat vila på steget ser jag! :-D Så även fast jag red i ett undertempo vad jag tyckte det kändes som, så hade hon ändå med sig bakbenen och vilade på dom, istället för att bli kort och trippig som vi har problem med annars.

Men, domarn höll inte alls med då vi inte fick godkänt på många moment jag annars blir mer än godkänd på. T.ex första halten, inte ens den vart godkänd och det är inge större fel på den. Galoppfattningarna + galoppvolterna vart inte godkända. Det är liksom LB... Annat om det vore LA och uppåt. Vi gjorde ju allt på rätt ställen, inga missar, men det vanliga en häst som blir taggad/spänd och behöver komma igenom sig mer. 57,67% landade vi på. Men, det är ju en bedömningssport så det är bara att tacka och ta emot och försöka ännu hårdare nästa gång. :-)


Tack My som filmade!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag tycker de verkar som att domarna för de lätta klasserna dömer hårt iår. För dedär var verkligen inte dåligt! Hon var ju superfin, ser lugnt ut och inte alls lika spänt! Och första halten, vad var felet där? Hon står ju jämt med benen ser de ut som ialf. Nä, såntdär kan jag bli irriterad på. Men som du säger, bedömningssport. Vi kanske skulle gjort som Sonny tipsade om. Färgs frysmärkningen och se om det blir andra %.. ;)

2014-06-14 @ 18:58:25
URL: http://sandrasn.blogg.se
Postat av: Sandra

Jag tycker de verkar som att domarna för de lätta klasserna dömer hårt iår. För dedär var verkligen inte dåligt! Hon var ju superfin, ser lugnt ut och inte alls lika spänt! Och första halten, vad var felet där? Hon står ju jämt med benen ser de ut som ialf. Nä, såntdär kan jag bli irriterad på. Men som du säger, bedömningssport. Vi kanske skulle gjort som Sonny tipsade om. Färgs frysmärkningen och se om det blir andra %.. ;)

2014-06-14 @ 18:58:32
URL: http://sandrasn.blogg.se
Postat av: Sandra

Jag tycker de verkar som att domarna för de lätta klasserna dömer hårt iår. För dedär var verkligen inte dåligt! Hon var ju superfin, ser lugnt ut och inte alls lika spänt! Och första halten, vad var felet där? Hon står ju jämt med benen ser de ut som ialf. Nä, såntdär kan jag bli irriterad på. Men som du säger, bedömningssport. Vi kanske skulle gjort som Sonny tipsade om. Färgs frysmärkningen och se om det blir andra %.. ;)

Svar: Ja, kanske det? Fast det är bara de två senare tävlingarna jag upplevt de.. Nä, dagens ritt är allt annat än dålig.. visst finns det mkt att förbättra, det gör det alltid, men om jag jämför med föregående ritter + resultat så skulle detta landat på MINST 60%... Men men. ;-) Ja vi får kanske testa!
Josefine Fred

2014-06-14 @ 18:58:40
URL: http://sandrasn.blogg.se
Postat av: Åsa

Jag håller med föregående talare. Tycker absolut du ska va nöjd med den ritten! Fin häst :)

Svar: Tack snälla du! =)
Josefine Fred

2014-06-14 @ 21:47:48
URL: http://asatranar.blogspot.se/
Postat av: Rebecca

Jag kan inte se filmen så kan inte säga något där ;) Men vet ju sen innan att ni är ett bra team du och B!
I LC så är det väl fokus på vägarnas rätta ridande etc, medans i LB kommer det mer fokus på form och lösgjordhet, var hon över tygeln i fattningarna tex? Kan vara därför isf. Det är väl egentligen det som är skillnaden mellan LC och LB, formen :)

2014-06-15 @ 14:14:24
URL: http://escana.blogg.se
Postat av: Angelica

Jag tycker definitivt ni rider ett godkänt LB-program. Jag menar, hur många andra hästar är det inte som tar upp huvudet lite i halten/hälsningen eller springer in lite i galoppfattningen men ändå rider på godkända poäng?! Även om era fattningar kanske är 4-5:or så är resten av galoppen bra tycker jag! Det som jag tycker ni ska jobba med isf är det du redan jobbar på dvs att hon ska vila i steget. Men det är bra att du bygger upp det långsamt så hon verkligen har styrkan och balansen och inte tappar gången. Tycker hon har bra trav!

Svar: Tackar! :-)
Josefine Fred

2014-06-16 @ 13:35:37
URL: http://www.harmoniskhast.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0