Provat 4 sadlar (LÅNGT inlägg!)

Ikväll har Bellson fått stå ut med 1 timmes sadelutprovning. ;-) Tänkte rada upp dom här nedan, skriva om dom och visa bilder samt skriva under hur jag tkr det ser ut. Kan även säga att jag hittat en sadel som iaf passar MIG som handen i handsken. Me fucking love! Mer om det i nästa inlägg.
 
Ordo Equester Juno 17" 33
 

Här ger den något ökat tryck nertill.. vilket tyder på en för smal sadel som behöver komma ner upptill

Här ser det på bilden ganska balanserat ut, men live så syns det att tyngdpunkten behöver komma fram lite


Bakifrån, i jämförelse med Tekna som var väldigt takformad så ligger denna mkt bättre


Med schabrak. Ser även här ganska bra ut, men som sagt live så ser man att den är ngt smal

Detta är allt som händer när hon höjer ryggen = den glappar inte
 
Först ut var Ordon. Jag har haft en Tekna som liknar denna väldigt mycket. Den hade ungefär samma passform, men denna låg väldigt bra på hennes rygg (Tekna var ngt för svängd när hon höjde ryggen). Denna låg kvar på ryggen även när hon höjde ryggen. Den är något för smal. Dels ligger den minimalt i bakvikt, men bossan gav ngt ökat tryck längst bak = för smal, samt att bossan framtill längs vulstrena gav något ökat tryck nertill = för smal sadel.
 

 
Globus Clic 17" 38


Denna låg an för mkt upptill, med ett för högt tryck. Särskilt vid provsittning

I profil..


Platta bossor..

Med schabrak..

Globus Clic har jag alltid tyckt verkar vara en mycket knepig sadel att passa ut. Den ligger knepigt på varenda häst tycker jag, och B var inget undantag. Först så tycker jag att tyngdpunkten hamnar jättelångt bak, men samtidigt tycker jag att den ser ut att tippa fram enormt. Samtidigt så tycker jag den ser rätt balanserad ut! Haha. Så, den gör mig inte särskilt klok. ;-) Jag sattes dock inte i stolsits eller för långt bak, utan de kändes som jag fick en ganska bra sits i den. Har svårt för o avgöra om den är värd att provrida? Måste höra med mina sadelgurus!
 

Wellington Elite 17" fit 5

 En något för vid sadel. Ser ut att ligga ganska så balanserat, men upplevs ngt för vid


Denna ligger som min Prestige gjorde baktill, dvs ligger an för dåligt = när hon höjer ryggen glappar det


Med schabrak..

Med padd.. Tyngdpunkten är densamma, det behövs en höjning fram för att få den bättre i balans. Denna låg och klämde för mkt upptill, dock ej med padd för då kom den upp från ryggen
Wellington låg helt ok, men för vid. Den tippar något fram och lägger sig för hårt framtill. Med padden kommer sadeln upp, då den lyfts, och trycket försvinner. Men tyngdpunkten förblir densamma och den behöver därför komma upp fram. Denna var lite bred att sitta i, men ska provridas!
 

 
Santa Cruz Arthur 17" xvid

 Framifrån.. jämnt tryck om jag minns rätt.


Tyngdpunkten långt bak då sadeln tippade bakåt


Bossan lyfter från ryggen vid höjning....

Lyfter från ryggen och ligger upplevs ligga i bakvikt.
 
Sist ut var Santa Cruzen som jag trodde minst på efter att ha sett IRL, och mycket riktigt. Den låg bara helt fel. Fel sadel för henne. Och jag satt inte alls bra. Hamnade direkt i stolsits och benen hamnade heeelt kajko mot knästöden. Huvva! Haha.

Tänkte det kanske kunde vara kul och lärorikt om jag lägger upp det på detta sätt!! :-) Och detta är min uppfattning och kunskap som jag delar med mig av, och jag rådgör alltid med duktiga personer som jag litar på när det kommer till sånthär. För att dubbelkolla, lära mig mer och reda ut ev. frågetecken. Men så har jag varit intresserad av och hållit på och provat sadlar i 6,5 år, och hunnit lära mig en hel del!

Kommentarer
Postat av: Linda

Oj, är det där en 38 på clicen? Vet du vad hon har för vinkel?
Jag hade hoppats på att en sån skulle passa min häst men efter att sett detta känns det väldigt tveksamt.

Svar: Japp det är 38 enligt K.Å i Härnösand. Fick in 3-4 fingrar fram så den hade gott om plats ändå.
Dock tvivlar JAG på att den är en speciellt bred 38... Det ska visst skilja sig rejält mellan nyare/äldre modeller. Jag tror inte denna är 120 grader som det sägs att 38 ska vara.
Josefine Fred

2014-03-05 @ 21:30:22
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/
Postat av: Anna Staaf

Älskar verkligen dina sadelinlägg, lär mig så sjukt mycket. Det är så himla intressant på något sätt!
Men håller med som du säger, att man alltid ska dubbelkolla med kunniga :)

Svar: Vad bra :-D Kul att höra!
Josefine Fred

2014-03-05 @ 23:35:16
URL: http://annastaafs.se
Postat av: Linda

Okej, tack för svar. Det är inte lätt detta med sadlar.

2014-03-06 @ 01:20:27
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/
Postat av: Sarah

Hej!
Det verkar inte vara lätt att hitta en sadel till B. Du kanske skulle ta hjälp av någon sadelutprovare som kommer med många sadlar och kanske löser problemet åt dig istället? Menar absolut inte detta som ett klagomål, mer bara att jag tycker det verkar jobbigt för dig att hålla på :)

Svar: Näe de e verkligen inte lätt! :-) Men de e rätt kul o lärorikt ändå! Dessa sadlar är från en sadelutprovare som sett hästen o kollat o godkänt min förra dressyrsadel. Sen vet jag vilka märken o modeller som rekomenderas av bl.a sadelutprovare till hästar med sådan rygg som B. Men de har inte funkat. Tyvärr. Så det är bara att prova allt jag kommer åt o hoppas de finns nåt som passar båda. :-)
Josefine Fred

2014-03-06 @ 12:49:24
URL: http://lemieux.blogg.se
Postat av: Susanna

Verkligen intressant! Själv har jag nyligen köpt just en Wellington Elite. Trivs kanon med den!

Svar: Härligt! Hoppas ni får njuta av den länge :-D En trevlig sadel!
Josefine Fred

2014-03-07 @ 22:24:43
URL: http://susannalundgren.blogg.se
Postat av: Marica

Har du testat en jeremy rudge? det har jag på min travare den ligger bra på henne :-) tänkte bara ifall det skulle vara något stt testa om du ej testat en sådan :-)

Svar: Nej någon sån har jag inte haft möjlighet att prova. Tack för tips! :)
Josefine Fred

2014-03-08 @ 18:10:21
URL: http://medmarica.blogg.se
Postat av: Emelie

Va duktig du är på det här med sadlar!
Är själv i sadeldjungeln nu och man blir ju nästan tokig. Jag har provat en prestige som jag tyckte glappat lite bak, men samtidigt ligger den helt i balans och vippar inte när man rider. Hon som visade den sa att de gärna får göra det men det kändes ju som rent skitsnack?

Svar: Ja det är en riktig djungel! Vippar inte din sadel då du rider lätt så borde det vara lugnt om den ligger bra i övrigt och inte sitter åt nånstans. Om en sadel vippar så brukar man direkt märka det just då man rider.
Svänger den upp i luften på stallgången? Eller när upplever du att den glappar?

Josefine Fred

2015-05-21 @ 13:11:47
URL: http://komkoma.blogg.se
Postat av: Emelie

Glappar och glappar... det är väl mer att den inte ligger ann hela vägen bak med bossorna. Men det är på stallgången, inte när man rider,

2015-05-22 @ 13:24:32
URL: http://komkoma.blogg.se
Postat av: Beatrice

Så intressant att kolla hur olika sadlar ligger, har själv skrivit ett inlägg nyss om olika sadlar jag provade på Morik, men ingen av dem är jag 100% nöjd med. Tycker det är sjukt svårt att ens veta vilket märke man ska kolla efter, för nu har jag provat ett par stycket från olika märken men har inte blivit något klokare! :/

2015-11-04 @ 22:11:45
URL: http://Morik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0