Uteritt

Idag blev det ännu en uteritt för lilla fröken Bus. Idag hade jag planerat något längre, för att hon skulle få hålla igång och gå ordentligt. Särskilt bra då hon är extra spänd just nu fortfarande, och tar ett tag innan hon kan slappna av. Hon skulle idag få passera sina livsfarliga två ställen, varav det ena tog ju 10 minuter igår. Men idag gick det väldigt bra där, hon bara tittade extra mkt, men fram gick hon med bestämda kliv. Tuff tjej liksom! ;-)
 
Fortsatte vidare och när vi kom till ställe nr 2 som krånglat nu hela våren så tog det tvärstopp långt innan det brukar. Herregud. Jag orkade inte göra nån grej av det så jag hoppade av och gick med henne, och skräcken lyste i ögonvitorna på henne. Hon följde motvilligt med, och försökte stanna två ggr. ;-) Men seru de gick inte. Hoppade sedan upp och red neråt hela vägen, sen när vi skulle tillbaka tog det såklart stopp igen. Men jag har hittat ett sätt som funkar, för hon vill ju backa när jag manar på henne framåt när hon inte vill det, men nu lyckas jag liksom vända henne direkt så hon inte får backa annat än åt det håll vi ska. Och det vill hon ju inte, vilket leder till att hon inser att hon måste ta sig framåt för att hon ska kunna ta sig nånstans övht.
 
Så i myrsteg, och många vändningar och kruseduller så tog vi oss äntligen förbi. Det tog nog en 10-15 minuter iallafall. Herreminje! ;-)
 
Fortsatte vidare, och körde mkt jogging och att hon ska ta mina skänklar och ta i med bakdelen ordentligt. Fortsatte med dehär arbetet som G påminde mig om. Att jag som sagt anpassar mig för mkt till henne, och att jag ska ta kommandot mer. Brukar vara svårt utomhus när hon är såhär, men idag höll jag mig konsekvent och lugn hela ridturen då jag kände att det funkade. Bitvis blev det inte så supertrevligt, men höll jag min position och ram så trillade hon dit så småningom istället för att gå i någon annan ram och streta emot för att kolla på något. Och när hon väl insåg att jag var konsekvent och visade vad jag ville tydligt så kom hon till ro jättefint och arbetade verkligen superbra genom kroppen!
 
Men jag fick jobba ordentligt. Massa massa ben, och påminnelser åt henne hela tiden om vart hon skulle vara. Fick lirka en massa och försökte visa henne neråt så att hon rundar av sig mer, ännu en grej G påminner oss om. B blir gärna lite hög i formen då hon är så spänd, så det är bättre att jag försöker mjukna och lirka i fingrarna så att hon suger sig lite längre neråt framåt.
 
Fortsatte med detta arbete i galopp, där jag även passade på att rida förvänd galopp. Stod i lättsits då hon bäst kopplade av då. Var noga med min skänkel så att hon skulle trampa på ordentligt även i högern, och att jag skulle följa med i rörelserna och inte bli stel för då blir B desamma. Det gick skitbra! Riktigt trevlig galopp, och den förvända funkade fint! I avsaktningarna tänkte jag noga på att inte tappa mina ben utan hålla kvar dom och sätta in henne i arbete direkt för att hon inte ska rusa iväg i nån rallytrav och tappa arbetet helt och hållet, och de gick faktiskt väldigt bra! Jippi. :-) Det är vårat absolut svåraste moment... Så det är roligt när jag hittar nya verktyg som funkar.
 
Hon var genomsvettig under sadeln så hon fick sig en heldusch efteråt. Ja, förutom huvudet då för hon hatar att få vatten på huvudet. ;-) Lillpuppan. Smorde sen upp all utrustning och packade iordning för tävling imorn. Så imornbitti är det inte så mkt kvar förutom typ packa hö, och göra hästen lite snygg! Har även fått tag på en medhjälpare nu i sista sekund då min förre gav återbud. Så det blir att åka ändå. :-)
 
Från senaste pay and jumpen... ska sätta mig och glo på lite youtube-klipp på oss nu för att tagga igång lite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0