Dressyrlektion Maria Eriksson

Vilken dag! Fullproppad... Klev upp runt 7, är ledig men var pigg då. Gjorde mig klar vid 8, sen for jag till stallet, mockade och fixade. Sen direkt till Birsta till 10 då de öppnade. Fyndade ett Amigo fleece-täcke (som B förövrigt kunde tälta i) på Granngården. Sedan for jag till Hööks för att lämna tbx täcket jag köpt, och istället köpa ett Tornado med 100 gram. Fanns ett i rätt strl kvar. Jag har flyt! Sedan fick jag med mig ett vintertäcke och ett regntäcke (skal) till riktigt fyndpris. De sista i rätt storlek. :-D FLYT VARE HÄR!
 
Sen på driven och köpa lunch, oså direkt fara o hämta Bellan då tiden drog ihop sig.. Vi for sen ut till Timrå och tränade för Ia. När jag red fram kändes hon.... stum? Tung fram.. Oengagerad liksom. Lat. Så jag sa det till Ia. Vi fick rida en massa övergångar idag. Med samma arbete som jag och B gjorde igår med skritten, att hon SKA vara lugn och jobba i skritten innan hon får göra något annat. Vi red galopp/skritt/galopp/skritt. Bella har verkligen svårt för skritten. Hon blir så stressig... stretig i munnen... ja, sätter sig helt på tvären helt enkelt. Hon vill rusa, istället för o vila på steget och gå kvar med eftergift i nacken, och så blir hon så ivrig och vill så mycket.. därför är hon inte riktigt närvarande i skritten utan hela tiden går hon och förväntar sig vad som ska komma. 
 
Det var ett lite annorlunda sätt att få skritten lugn motför hur jag fått rida för Ingela exempelvis. För henne var det mjuka ledande tygeltag och massor av eftergift för att få B lugn, och så har jag ju ridit, men senaste ggna har det inte funkat.. hon har hittat utvägar och går istället helt ur form och hittar annat att fokusera på. Ia bad mig hålla kvar, krama med fingrarna och ja.. låta henne acceptera läget.  Hon var mer att vi skulle hitta takten direkt, nä men ganska så direkt efter avsaktning osv. Så ska hon kliva in i skrittjobbet. Det var himla besvärligt tyckte B.. Jisses. Att det kan vara så svårt att skritta. Men nu ska det hårdtränas på det. Hon behöver lära sig att gå med samma eftergift i skritten som i traven/galoppen.
 
Galoppen var förövrigt RIKTIGT trevlig idag! Och i vänster varv fick vi nog till dom finaste avsaktningarna till skritt vi nånsin gjort. Hon hade inga problem med det idag, i v. varv. Hon gick ner DIREKT till skritt. :-D Fyfasen vad roligt! I högervarvet blev det ett par travsteg innan skritten. Men iaf, ju mer vi jobbade med att hon skulle hitta formen i skritten innan hon fick göra annat, så ju snabbare hittade hon den.
 
I övrigt kändes hon.... vinglig?! idag.. Hon var inte riktigt sig själv. Det var bogar ut i båda varven, även högervarvet där hon brukar vara så fin. Men jag fick bra verktyg hur jag ska rida in bogar/bakdel, och låta eftergiften komma ännu mer bakifrån. Att jag får till min ridning och korrigerar hennes kroppsdelar gör att det blir rätt fram oxå. Men det är lätt att börja plocka en massa.
 
Jag är iaf nöjd! Det var ju inget kanonpass som vi haft typ alla pass för Ia. Men det var nyttig träning och den gav mycket. Bella var inte riktigt sig själv, men vi jobbar vidare på skritten. Här ska skrittas minsann!
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh, ett såntdär fleece har jag med till mina kameler. Och dom tältar också i det! Jäkla skillnad mot för 100g täcket av samma märke. Täcken är intressanta..;)

Ett alldagligt pass, kan behövas så man vet när det går superbra! Vi måste styra upp någon träning snart yo!

Svar: Elr hur! haha.. mysko. Har du 145 på ditt? Jag har också provat ett Amigo hero utetäcke som satt kanon, så ett sånt har jag beställt nu.
Jamen precis. JAAA Sandris tänkte på de senast igår! Nu har ju vi egen paddock också så vi styr upp nåt!! :D En tvådagars elr någe :D
Josefine Fred

2014-10-28 @ 08:33:00
URL: http://sandrasn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0