Dressyrlektion

Idag har jag ridit dressyrlektion för Gittan igen. Första ggn sen innan hennes semester i somras. Runt 11.30 lastade jag och for iväg i spöregnet, fyfasen vad det öser ner idag.. och blåser samtidigt. Tur jag skulle rida lektion idag, annars hade hon nog fått vila. ;-)
 
Det gick iaf jättebra! Började med att jogga igång henne i alla gångarterna, med lite stöttning från Gittan för att hitta rätt. Bella var fin, men det tog ett tag innan jag lyckades runda henne ordentligt. Och i vänstervarvet måste jag sluta ta i innertygel, för hon skjuter ut höger bog då. Måste rida henne mycket mer på ytterhjälperna där, så det fick vi kämpa på bra med. Högervarvet är super!
 
Vi gick in på skänkelvikningar längs långsidan, och volt i varje hörn, och försökte rida mkt tvärning för lösgöringens skull. Det gick okej. Jag tränar på för att hitta rätt känsla. Men jag mesrider mycket oxå, slappar med magmusklerna och liksom.. åker? Haha. Tror att det ska komma av sig själv typ. Men nä, det är inte enkelt att hålla reda på alla delar. Bara att träna vidare.
 
Sedan gick vi in på skänkelvikningar på diagonalen, och jag fick se i spegeln. Hon korsar ju benen tamefan! Haha. Men.. det känns inte så mycket? Men är kanske som Sandra säger, det ska inte kännas så mkt. Jag måste bara lära mig att hitta HUR det ska kännas när det är rätt. När man får koll på alla delar. För nu flyttar hon, hon skänkelviker, men formen måste bli bättre och jag måste sluta bromsa. Jag börjar bromsa så fort jag ber henne korsa. Så jag måste liksom hitta flytet i det hela.
 
Sedan blev det galoppjobb, förvänd. Gick SVINBRA! Efter travjobbet så hade hon en riktigt fin galopp mellan hjälperna. Så den förvända blev jättebra, och Gittan hjälpte mig att äntligen lyckas RIDA förvända galoppen. Förut har jag mest försökt pusha B att hålla galoppen, och liksom åkt med och bara låtit det bli som det blir, bara hon håller den. Men idag RED jag verkligen den förvända, i båda varven. Hon bröt av en enda gång, och vi red ganska mkt förvänd och rullade på i den utan att hon blev trött. För nu fick jag lära mig hur otroligt viktigt det är att jag underhåller henne och hjälper till med min ytterskänkel (som blir inner i förvända), för att hjälpa henne med takten och att orka hålla igång. Vilken otroligt skillnad det blev.
 
Sen avtravning lång och låg. Gick oxå super. :) Vad fin hon börjar bli stumpan. Gittan såg enorm skillnad, vi fick massa beröm. Det älskar jag och B! ;-)

Gud vad jag älskar min kombo av tränare. Har tre st, och alla är bra. Alla ser samma sak, men alla har olika väg dit. Men det är alltid någon av dom som får poletten att trilla ner för mig i olika moment. Det jag lär mig hos en, hjälper mig hos en annan att hitta rätt, som i sin tur hjälper mig vidare att steppa upp ytterligare. Det är en sån grym kombo jag hittat! :-D
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0