Dressyr på bettlöst träns

Idag for jag in till klubben för lite träning för bästa Gittan. Jag började skritta fram, och tog sedan tyglarna för skrittjobb. Men Bella la tungan över bettet hela tiden.. Vilket hon gjort litegrann de senaste två dagarna, och eftersom hon har en spänd/tittig/rädd period nu så tänkte jag att det är därför hon gör så. Hon höll ju på så i höstas då vi var i en period då vi skulle över en tröskel, och det blev jobbigt för B. Men det gick ju över.
 
Jag provade höja bettet först ett, sen två hål. Och snöra åt nosgrimman ett hål. Det var det som funkade i höstas för att ta itu med problemet och vi visste ju att hon inte hade några fysiska fel.
 
Men nä, hon kändes inte alls nöjd. Så jag kikade in i munnen, och ca 1-2 cm in från mungipan har huden slitits bort ca 1 cm... Så det svider säkert. Förmodligen har hon tuggat på någon pinne elr lyckats på nåt vis i hagen, för hon går i en skogsdunge nu sedan ett par veckor. Hon har aldrig nånsin haft ridrelaterade sår i munnen så jag har svårt att tro att det är något av betten.
 
Men valet stod alltså i att ringa G och avboka passet, eller prova med bettlöst. Jag körde på det sistnämnda, plockade bort bettet och satte tyglarna i nosgrimman. Jag red fram först i skritt, och helt plötsligt var hästen samarbetsvillig igen. Stackars lilla gumman. Hon försökte verkligen, och gjorde jättefina bakdelsvändningar osv. Sedan joggade vi igång vilket gick bra, och samma med galoppen.
 
Sedan kom G, och jag förklarade läget. Idag la vi oss på mittvolten, och jag fick rida en lugn skritt, hitta takten och sedan rida bakdelsvändningar. Gick skitbra! Sedan fick vi fatta trav och jobba på inner bakbenet. Gick oxå svinbra. Jag fick verkligen rida med kroppen idag, för nu kunde jag inte fuska med att tjuvhålla i något bett. Så det var bara till att fokusera på att rida.
 
Samma i galoppen, den var jättebra. Speciellt för att vara på bettlöst liksom. Jag får ju anstränga mig lite mer helt enkelt, vilket är precis vad jag behöver i mitt projekt om att sluta handrida och börja använda kroppen på heltid! ;-)

Så jag är grymt nöjd. Det finns filmer, på Gittans mobil, och på min tidslinje på fejjan. Men jag får dom inte därifrån, så jag ska filma med min mobil på dataskärmen så ska ni få se. :-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0