En fråga till Er!

Jag har en fråga till er som tävlar dressyr. Hur ofta tränar ni programdelar och/eller hela program? Det känns som jag tränar det alldeles för lite, motför vad jag skulle "behöva". Men samtidigt så låter jag ju mina tränare prioritera mina träningspass så som de behövs utföras utefter våran utvecklingskurva. Därav så ber jag aldrig om att få träna på exempelvis programridning, eftersom jag känner att det är viktigare att jag får allt annat på plats. Så tränar jag själv programdelar/program när tillfälle ges. Vilket inte blir så ofta som jag tror skulle behövas.
 
Så därför är jag nyfiken på hur andra gör?! :-D Så hur ofta rider ni program, ni som tävlar?
 
Bullan i LA:3 debuten

Kommentarer
Postat av: Silke

Jag är inte alls dressyrryttare eller tävlinsryttare för det mesta. Däremot skulle jag tro att det är bra att lyssna på sig själv och sin häst. Absolut är det bra med den tränare som planerar, men ni måste ju också känna att det passar er.

Svar: Tackar!
Josefine Fred

2015-04-09 @ 20:54:52
URL: http://silkez.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag tävlar inte, men jag tränar linjer ur olika program vid nästan varje pass på banan. Mest för att ha något att utgå ifrån liksom. Däremot tränar jag det aldrig när jag tränar för tränare. Fast om jag faktiskt skulle ut och tävla skulle jag nog be om att få göra det en eller två lektioner innan tävlingen.

Svar: Tack för dina tankar! (Y)
Josefine Fred

2015-04-09 @ 22:23:29
URL: http://susannalundgren.blogg.se
Postat av: Sanda

Nu tävlar ju jag inte dressyr själv (än). Men har funderingar på att kanske starta i sommar :)

Hon som äger stallet där jag har Slizer tävlar dock endel, och hon rider igenom programmet hon tävlar minst en gång varje ridpass. Inte sitter och nöter, utan bara rider igenom, typ om hon ska ut i skogen så kan hon avsluta med att rida igenom programmet en gång på banan när hon kommer tillbaka.

Jag tror det är himla nyttigt att göra så, då sitter liksom programmet i ryggmärgen efter ett tag. :)

Sen är det nog jättebra att träna bara programdelar ibland också.


Svar: Tack Sandra! :-) Klart ni ska ut btw!! ;)
Josefine Fred

2015-04-10 @ 12:55:55
Postat av: Jennysen

Vi tränar ju, naturligt, på det vi behöver bli bättre på. Och det är ju i regel saker som kan dyka upp i program.
I höstas lade vi t.ex. ganska mycket fokus på längningar då Sammy och jag behöver lära oss det, och det var det vi i princip fick sämst poäng på i programmen.
Sedan samma vecka som tävlingen kunde vi kolla igenom delar där jag hade frågetecken hur jag skulle visa Sammy för bästa poäng.
Sedan blev ju Sammy skadad i november, så när vi satte igång igen i februari blev det mycket grundarbete, rakriktning, övergångar m.m., men sedan så denna vecka så gick vi igenom delar och jag red sedan programmen som jag ska tävla på söndag också.
Så det är lite olika. Men vi tränar inte så ofta programdelar och program.
Det vi har svårt med kräver ett mer långsiktigt arbete så vi ser det så istället!:)
Hoppas du förstår hur jag menar.

Svar: Jag förstår! Tack för kloka tankar (Y)
Josefine Fred

2015-04-10 @ 14:03:05
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: Jennifer

Nu tävlar jag ju inte jättemycket men jag rider hela tiden med förhoppning om att tävla mer. När vi haft långt uppehåll har jag ridit en del programdelar och hela programmen (tränar dock sällan för tränare) veckorna innan. Men annars tror jag att själva programridningen inte ska vara ett problem om man har en korrekt utbildad häst med bra grundridning, det handlar kanske mer om att man vill kolla av att man faktiskt kan rida igenom hela programmet innan. Om jag tävlade mer regelbundet typ några gånger i månaden skulle jag nog inte rida så mycket programdelar hemma, förutom om några delar var svåra på tävling förstås. :)

Svar: Ja precis! Jag tänker nog som du, vilket är anledning att jag låter mina tränare göra det som vi Behöver göra för grundutbildningens skull, för när allt det blir bättre - desto ridbarare blir ju hästen och ju lättare blir det att rida programmen.
Det är väl mest för min egen del som jag vill rida igenom programmet för att dels komma ihåg, och sedan förbättra min ridning och hur jag ska tänka för att lösa de svåra delarna i programmen på bästa sätt.
Josefine Fred

2015-04-12 @ 21:23:31
URL: http://www.jenniferdressage.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0