Lektion

Idag var det äntligen dags för dressyrlektion igen, efter typ 4-5 veckor utan tränare. Jag red för Isabelle idag, för andra gången. Jag hann skrittjobba klart innan hon kom, och precis börjat jogga igång. Vi fortsatte jobba i den låga formen, och hon kom med väldigt bra tips där. Istället för att tänka att huvudet ska längre ner i joggen, så ska jag tänka att lansmärket ska upp. Att hon ska runda sig där, så att hon lyfter i fronten fastän hon går i stretcharbete. Det tänket gjorde stor skillnad.
 
Sedan jobbade vi lite skänkelvikningar i den traven, och dom var asbra undan vänster skänkel. Vi börjar verkligen få pejl på dom nu. Undan höger skänkel är det svårare, så där fick vi korrigeringsrida lite. Det gav bra resultat. Fick typ släppa vänstertygeln och bara ta högern, och idag så fick vi lära oss att rida skänkelvikningen direkt från hörnet. Alltså inte vända upp först, utan 2-3 steg innan hörnpasseringen är slut så fick jag ställa utåt och börja leda in bogen och rida skänkelvikningen direkt. Det blev mycket enklare! Men varför jag fått rida tydligare med olika moment förut är ju för att jag inte haft riktig koll på hur jag ska rida skänkelvikningen osv. Men nu när vi kan, så kan vi avancera. Elr förenkla, för det var ju enklare.
 
Sedan galoppjogg i samma låga form. Och samma tänk, att lansmärket ska upp och hon ska rundas där. Sedan fick vi gå in och jobba skänkelvikning från hörnet in till X, sedan rakt fram i öppna. I vänsteröppnan var hon så jäkla fin! Vi har ju typ inte jobbat nånting just med galoppöppnor, men det kändes riktigt bra. Sedan fick vi tänka sluta istället för skänkelvikning in till X. Det blev lite svårare i detta varv.

Sedan bytte vi till höger varv, och där vart slutan väldigt enkel eftersom hon vill in med röva där. Och tvärtom så vart öppnan mycket svårare i detta varv. Men B jobbade på skitbra!

Sedan paus innan vi kollade på travjobb, och här bad jag om att få checka av öppnorna eftersom dom känts så himla enkla på sistone, och jag ville veta hur det egentligen var. Om det var rätt eller hur det var. Men vi var helt rätt ute! Bella var kanonfin. Och I sa precis det jag tänkte, i öppnorna blir hon lite långsam, men det får hon vara nu för vi är på en ny nivå nu, och då behöver vi inte avancera på en gång. Men i längden ska hon gå fram med mer energi i öppnan. Men nu gör hon dom i rätt tvärning och rätt böjning, för vad som passar oss nu.
 
Sedan bad jag om att få avsluta med trav- och galoppövergångar eftersom hon blir så stressad i traven och rinner iväg. Tror ni hon rann iväg? Nej! Inte en enda gång, haha. Hon var jättefin i övergångarna. Helt otroligt. Två pass har jag tränat på detta, och nu sätter hon det?! Hon är underbar. Det är säkert inte så för all framtid, det kommer säkert gå upp och ner detdär med övergångarna. Men vi är på riktigt god väg. Dock så kan galoppfattningarna bli bättre, dom blir lite sena. Och när jag ska göra om, så blir hon lite sur och för mkt uppåt/bakåt. Det behövs lite mer framåttänk där, så kommer dom bli super.

Jo, sedan fick vi göra ett enkelt byte oxå, och det vart PERFEKT. Så himla bra. Men vi gjorde bara ett, för att byta varv. Men det är bra för B att bara göra något åt gången, så att hon inte hinner stressa upp sig över vad vi nyss gjort.

Caroline kom och fotade så bilder kommer tids nog. :-)
 
 

Kommentarer
Postat av: Amandacaman

Ni är så fantastiskt fina!
Du är en stor inspiration och det kan du läsa här - http://nouw.com/amandacaman/forebilder-19943062

2015-08-04 @ 22:53:41
URL: http://nouw.com/amandacaman
Postat av: Maja

Dum fråga kanske men vad är lansmärket?
Tack för all inspiration ni ger, svinbra blogg!

Svar: Lansmärket är det som sitter framför manken, den gropen som är där. Den vill du få upp för att hästen ska jobba med hela överlinjen, och så småningom bli mindre och mindre.
Är du med? :-)

Tack snälla!! :) KRAM
Josefine Fred

2015-08-05 @ 15:24:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0