:-)

Idag var Bellas massör till vårat stall i annat ärende, och hade då lovat att kika på Bellas ben en sväng. Jag har pratat med henne i helgen, och hon trodde det kunde vara att B fastnat på något vis med benet, elr liknande, för då kan dom tydligen få som lymfangit-liknande svullnad.
 
Den satt mitt i prick! Det första hon gjorde var att kolla om det var sådan svullnad, vilket jag själv inte tänkt på att göra då jag inte hittade något sår, men det var liksom ingen tvekan. Det blev stora gropar i svullnaden då hon tröck med fingret. Och det är ju typiskt när hästen fått lymfangit. Nu är kanske inte detta just lymfangit, men såhär kan dom tydligen bli. MEN, det vet vi ju såklart inte. Men hon palperade hela benet och alla senor/griffelben/gaffelband och ingen reaktion alls fick vi.
 
Så det bådar ju gott iallafall. Hon sa att om hon varit jag hade hon ridit. För Gunnar, veterinären kommer om någon vecka, och är svullnaden kvar då så tyckte hon att hon skulle kollas i vilket fall.
 
Så, jag funderar på att rida henne lite lätt med start i helgen. Och så följer jag planen helt enkelt. Gunnar kommer ju ändå snart och är hon då fortf. inte helt bra så kan han få kika så att allt är som det ska inne i benet. (Y)
 
Hon går lindad större delen av dygnet nu, oså promenad varje dag. Så blir det mkt bättre. Idag fick hon gå promenad 4 varv runt travbanan, ca 15-20 min. Hann inte mkt mer då jag jobbar 7-21...

Kommentarer
Postat av: Marie

Om det är lymfangit kan du ju prova att tvätta ordentligt med hibiscrub :)

2015-01-29 @ 16:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0