Dressyr

Dags för dressyr idag igen. Igår sa väderprognosen regn hela dagen idag, så planen var att åka in till klubben med B. Men det regnade så himla lite så jag bestämde mig fort för att inte åka nånstans, utan rida här hemma. Idag tog jag på vanliga bettet för att se om hon var likadan som i tisdags.
 
Började i skritt, och började direkt med halter typ varje bokstav längs fyrkanten. Hon var inte riktigt med där, men jag fortsatte jobba henne tills hon började svara korrekt. La in några bakdelsvändningar och dom gick bra. Provade jogga igång lite då, skulle jobba övergångar. Men hon blev så stressig i skritten efter avsaktningen, på liksom, så jag la om planen direkt och så fick hon rulla på istället. Direkt så kände jag att jag behövde rida henne framåt i en friskare trav för att hon skulle bli ärlig fram till handen. Så jag red framåt, och så fort hon började fundera och börja fippla så la jag en volt där hon blev tvungen att spåra = hon blev jättefin och kom till ro igen. Sådär höll jag på. Sedan red jag kors och tvärs, alla möjliga knepiga vägar. Från början blir hon så förvirrad, för hon är van att vi rider dom vanliga vägarna typ snett igenom, osv. Men nu så red jag från en bokstav till en annan helt i o-ordning, så hon blir tillslut tvungen att börja vänta och lyssna in mina signaler.
 
Sedan red jag in på diagonalerna och red skänkelvikningar med olika tvärning. Det gick helt okej. Vi hade kunnat ha mer flyt undan höger skänkel. Men som sagt ändå helt okej.
 
Skrittpaus innan galoppvärmning. Hon var fin i galoppen! Men hon hade ju sett en superläskig familj som gick förbi paddocken så hon blev okoncentrerad där ett tag. Men fick henne i arbete igen hyffsat enkelt. Fokus på stretching, lång överlinje. Gick in i förvänd oxå och töjde lite. Gick ganska bra, fick känna av när det var läge att bryta och gå in i rättvänd galopp igen. För dedär tyckte hon var väldigt jobbigt. Saktade av och red högergaloppen oxå, och den var rätt bra. Hon körde in rumpan mycket idag. Detdär nedrans högra bakbenet var rätt besvärligt att få med idag, i alla gångarter. 

Sedan var det dags för våran favoritövning, men vi varierade oss lite i den. Istället för att rida öppnorna på långsidorna ner, så red jag öppnorna i mitten på medellinjen. Så att jag skulle få en mer utmaning att hålla koll på yttersidan. Men alltså?! Även idag, nu tredje passet, så känns öppnorna lekande lätt. Asså, det känns som jag knappt behöver göra nånting?! Inte ens på rakt spår! Jag var säker på att nu får jag mig en utmaning här. Men visst, det enda var att hon blev lite vinglig, men det var inte mer än så. Och det kändes som hon fick ta i ordentligt, för när hon inte orkade mer, när vi hållit på ett tag, så kände jag att hon liksom ville sakta av. Och det fick hon. Så det kändes inte som hon fuskade genom att göra ut rumpan elr bogen, utan som att hon kämpade på. Men jag får helt enkelt stämma av med en tränare snart så jag vet om vi är på rätt spår. Men det tror jag faktiskt.

Ja iallafall så red vi ju då öppna på medellinjen ner, och sen skänkelvikning direkt från hörnet på diagonalen, och så öppna på medellinjen ner igen. Sådär rullade vi ett tag, men inte alltför länge. Det kändes ganska bra faktiskt, även skänkelvikningarna. Hon blir riktigt trevlig av denna övning.

Sedan var det dags för trav/galopp övergångar, så då la jag mig på en större volt. Hon tog rätt fina fattningar, men dom kan bli bättre. Hon var inte alls svår att få okej i traven nu, det gick ännu fortare idag faktiskt. Härlig känsla. Sedan skulle jag lägga in lite mellantrav oxå, men idag så fick hon hjärnsläpp och det blev plötsligt kärnfysik att blanda hejvilt. Så jag fick tillslut lägga henne i en mellantrav på diagonalen istället, och den gjorde hon sjukt bra. Efter det så körde jag bara trav/galopp övergångar, och la inte in mellantrav. Däremot mellangalopp, det funkade fint!

Hon kändes lite halvtrött i dehär arbetet, hon ville gärna maska i galoppen. Så jag bytte varv rätt fort och red lite övergångar i högergaloppen oxå. Där gick det riktigt bra idag! Är jättenöjd. :-)

Dagens pass var alltså väldigt bra. Men jag hade mycket i mitt huvud idag så jag tänkte lite för mycket, och då blir det lite kaos för mig. Men jag gjorde mitt bästa iallafall och är nöjd så långt. Jag kom på mig själv flera ggr med att sitta och knipa med benen och stödja i tyglarna, istället för att slappna av och rida med magen. Men det var ju tur att jag kom på det då så jag kunde korrigera. Men rätt vad det var så var jag tillbaka igen. Men, man har ju olika dagar helt enkelt. Och det var längesen jag red för någon nu. Dags snart. :-) Och en sak till, hon la inte tungan över alls idag när hon hade sitt ordinarie bett. Så jag tror sprenger-bettet får förbli ett uterittsbett.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0