Dressyr

Idag blir det regn här hela dagen, från morgon till kväll, så jag bestämde mig ganska fort för att det får bli ett dressyrpass idag igen, fast inne på klubben i ridhuset. Väl framme kommer jag på att jag glömt kolla kalendern för klubben, och gör det.... och ser att det är Färsta Cup Final 13-17.30. Klockan var då 12.45. Något less jag blev och tänkte att ja, det är väl bara att fara hem då. Men så kollade jag startlistorna, och själva starterna började inte förrän kl 14. Så jag frågade om jag fick rida en stund, och till 13.30 fick jag rida. Så det var jättesnällt!
 
Så jag hade 35 minuter på mig att rida med andra ord. Bella skötte sig jäkligt bra! Skrittade några varv på lång tygel så hon fick kolla läget och slappn av lite, de höll på att bygga och dela av ridhuset med bommar och sockerbitar inför Cupen. Skrittjobbade sedan ett tag, med volter, varvbyten, förändringar helt enkelt så att hon inte ska bli uttråkad. Hon var fin, men till en början lite lång och tråkig. När jag fick henne att runda sig mer så blev hon trevlig. Därefter körde jag igång i trav, på en jäkligt fin häst. Hon var riktigt fin. Jag red volter, varvbyten, hörnpasseringar, uppridning på medellinjen, halter och övergångar till skritt osv, provade någon mellantrav på medellinjen, allt gick suveränt. Hon var verkligen jättetrelig och rörde sig i en lättare och smidigare trav än jag nånsin har fått känt på.
 
Körde igång i galopp, först vänster. Och där kändes hon lika "tråkig" som igår, och svår att påverka liksom. Och lite spänd, för hon hade lätt för att bryta av om jag inte red ordentligt, samtidigt fick jag henne inte rundad, så nä, ingen bra känsla. Och då tänkte jag, hur ska jag lösa detta nu? Och då började jag minska volten, och då kom det, då rundade hon sig och kom till ytterhjälperna. Så därefter saktade jag av direkt till skritt vilket hon gjorde suveränt. Ett kvitto på att galoppen var bra.
 
Sedan höger galopp, kanonfin fattning. Hon kändes först lite spänd för det började droppa in lite ponnyer som skulle ridas fram. Men jag fortsatte lägga henne på volten och minska den lite, och hon svarade bra, så när jag hade henne på plats fortsatte jag runt fyrkanten med volter osv. Hon var väldigt fin!

Sedan fick hon skrittpaus innan vi började med lite galopp/skritt-övergångar samt provade på enkla bytena. Först så red jag galoppen som en uppridning upp på medellinjen, och så gjorde jag en övergång där. Men B var så jäkla förutsägbar där, för hon visste precis vad hon skulle göra. Så hon hade inte riktigt suget fram som jag vill att hon ska ha, utan hon backade av lite för att hon "visste" att vi snart skulle sakta av. Så jag försökte rida lite mer noggrannt, och det blev lite bättre. Men sedan så bestämd jag mig för att rida någon annan väg, för att få henne mer med mig. Så jag red enkla byten på en 8-volt, där avsaktningen var på medellinjen fast på bredden då. Och hon var så jävla fin! Hon lyssnade klockrent, inte ett travsteg emellan en enda gång. Utan direkt ner till skritt, skrittade några steg och så ny fattning utan att hon hann bli stressad. Jättejättefin var hon! Det är verkligen en magisk känsla dendär att rida med sytrådar i händerna och styra allt med benen och sätet.

Så sedan joggade av henne i galopp, och sedan trav. Rund och låg. Supernöjd var både B och jag!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0