Dressyr

Idag runt 14-tiden så öste regnet ner här, så då for jag till betet och hämtade hem Bella och ställde henne i boxen så fick hon torka och äta hö. Sedan for jag hem och låg och hade ont i magen, och hoppades att det skulle gå över lagomt tills att regnet gick över, så jag kunde rida... Det tog dock tid, for upp ca 18.20 igen, så då hade Bella stått inne ca 4 timmar.

Red iväg till Alnö ridklubb, och hoppade av och fixade lite övningar. La tre cavalettis på medellinjen, och så ställde jag konor ett par m innanför spåret så att jag inte skulle kunna fuska med "hörn"passeringarna efter bommarna. Likadant gjorde jag i alla fyra hörn i paddocken.

Skrittjobbade först, och idag gick jag tillbaka några steg och bara tänkte ställning. Hon ska ställa sig åt det håll jag ber, utan att trixa och greja. Och även på rakt spår. Så det jobbade vi med, ställning på rakt spår men även volter osv. Det funkade väldigt bra, hon blev riktigt fin. Hon höll på och greja lite med tungan där ett tag, men det gick över. Hon var lite spänd över olika ljud osv i paddocken, men hittade ändå fokus rätt bra.

Joggade igång i en kanonfin och mjuk trav. Jösses. Riktigt sådär smörig och mjuk. Jättehärligt! Fortsatte med bra hörnpasseringar, volter, volt tillbaka, övergång till skritt osv. Kanonfin.

Sedan galopperade vi igång i vänster varv. Där kändes hon lite trög, hon bröt av och hade sig. Så jag började jobba tempoväxlingar för att få lite go i henne, och det funkade bra. La in stora volter här och där. Hon frustade på ordentligt.

Sedan höger galopp, och där var fokus på dedär nedrans högra bakbenet. Stannade på en stor volt och jobbade med att rida henne mot ytterhjälperna. Svårt, men idag gick det väldigt bra må jag säga.

Skrittpaus innan vi började med dagens övning, cavalettin. Jag red som på en fyrkantig 8-volt, där cavalettin låg på medellinjen i mitten. Så, jag red på cavalettin, red ut i vänster varv, la en volt och fortsatte i en öppna hela vägen ner till hörnet. Passerade kortsidan, och på nästa långsida la jag in en övergång, innan jag rider in på cavalettin igen. Kan säga att öppnorna var riktigt bra idag! Hon tjaffsade inte en enda gång. Hon bara gjorde. Och det kändes bra. Något dålig bjudning ibland men det är ju mitt fel, annars skitbra. Cavalettin var lite i längsta laget för henne, för hon fick jobba för att länga sig. Men vi fick till känslan bättre ju fler ggr vi ridit över den. Hon blev lite stressad av den i början, men det gick oxå över.

Sedan travade jag av henne, för det mesta hade liksom funkat rätt så klockrent, och då ser jag ingen anledning att nöta och nöta. :-) Det blir ett till dressyrpass i helgen där vi kör lite mer styrketräning och mer galoppjobb. Vi måste underhålla den förvända galoppen, och så jobba lite skillnader i den för att stärka och utveckla den mer. Sedan övergångar tänkte jag kika lite på oxå, galopp/trav, så att jag har henne med mig även där.

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Robex Lundgren

fin häst

2015-06-18 @ 22:30:05
URL: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0