Dressyrlektion

Imorse var det dags för dressyrlektion igen. Skönt att vara igång igen! Dock känner jag ingen glädje... Ingenting är kul just nu. Det går bra att rida, men.. jag känner mig inte glad? Men men det går väl över får jag hoppas.
 
Jag började rida fram 30 min själv först, varav 20-25 var i skritt. Jag jobbade med halter, att hon skulle ställa sig åt det håll jag bad, att hon skulle följa med runt på volten och spåra, och så red vi slutor. Det var lite stretigt här och där, och när hon gjorde rörelsen OK var tempot åt skogen, och när jag börjar peta i tempot så försvinner allt annat. Men, på slutet gosse, då jäklar gick det bra! Då väntade hon, kanske för mkt, men hon väntade, och hon gick i en sluta som jag bad om. Så då fick hon jogga igång lite.

Red lite serpentiner, och så red jag raka linjer snett över ridbanan eftersom hon behöver träna på det väldigt mycket, då hon antingen börjar vingla eller ökar tempot. Hon ska ju vänta även fast det inte finns en vägg att balansera upp sig mot.
 
Sedan joggade jag igång i galopp i båda varven på en väldigt lugn och fin häst! Skrittjobbet gjorde sitt. Precis då kom Gittan, och det första hon sa var att hon såg mycket lugnare ut idag. :-)
 
Vi fick börja med framdelsvändningar, och i början blev jag lite frustrerad för jag fick inte till det. Men på slutet då fick vi pejl på det. Det är enklast i höger varv. Vänster fick vi kämpa med innan känslan infann sig. Men det gjorde den tillslut så jag ska jobba ännu mer med framdelsvändningar nu så de blir befäst.

Sedan fick vi jobba öppnor i trav, på långsidorna och på medellinjen. Faktiskt så var öppnorna rätt bra från början, för hon var så pass lösgjord efter förarbetet. Men på medellinjen blev det vingligt jäklar anamma. ;-) Så det tog några ggr innan jag hittade ridningen och innan hon hittade balansen utan väggen. Men min blick avgör ju väldigt mycket den med, och den är under ALL kritik just nu. Så när jag fick koll på vart jag skulle blev det såklart stor skillnad.

Sedan fick vi jobba lite allmänt på volt och försöka få henne att ta i lite mer med inner bak. Jag fick rida ordentligt idag, mina magmuskler fick kämpa röven av sig. ;-)

Sedan blev det galopp, men inte mycket eftersom vi var rätt nöjda. Hon var fin i galoppen! Jag fick jobba med att sluta pilla henne så mycket i munnen, sitta och tjuvbromsa sådär... När jag var helt avspänd i armar och händer så hade hon en så grymt fin och avspänd galopp. G säger att när jag håller på och tjuvbromsar och har mig så får hon ett spändare rörelsemönster, och det kände jag verkligen stor skillnad på, när jag som sagt började lita på henne att hon inte kommer springa iväg för att jag slappnar av i armar och händer. Hon blev ju jättefin! Så det ska jag träna massor på. Sluta tjuvbromsa jämt. Fick jobba samma sak i traven, i öppnorna. Och energin kommer ju fram igenom kroppen så mycket bättre då. :-)

Sedan avtravning lång och låg. Fin tjej idag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0