Trim-pass

Ändrade om lite på schemat och det fick därför bli ett trimpass idag, där hon skulle ridas igenom ordentligt. Sagt och gjort! ;-)
 
Började i skritt, först längs fyrkantspåret där jag la in volter osv. Men märkte att det inte funkade optimalt idag då hon var tittig och lite rädd för olika ljud och rörelser, så jag tänkte att jag måste ändra lite, och göra något. Så hon fick gå in på rätt små serpentinbågar, och då äntligen kom hon lös typ på en gång och hittade fokuset. Hon blev jättefin, så därefter fattade jag trav och travade igång.
 
Fokus idag var hörnpasseringar och volter, samt att INGA vägar ska slarvas med, och inga vägar ska lämnas åt slumpen. Allt ska ridas igenom, väl. Och det tycker jag att jag lyckades väldigt bra med idag. Bella tyckte det var hemskt besvärligt första ggna, att behöva ta ut hörnen så mycket, och behöva sätta inner bak under sig lite extra. Men därefter, jäklar vad hon var fin! Fantastiskt fin alltså. Jag varierade i massor, men var supernoga med vägarna. La in volter, hörnpasseringar, varvbyten, vända rakt över, mellantrav, arbetstrav. Och tillslut hade jag en häst som lyssnade på minsta lilla. Hon var så himla fin.
 
Skrittpaus, och sedan galoppvärmning. Hon fick börja med att rulla, och hitta balansen i volter längs spåret, samt ta ut hörnen ordentligt. Det tyckte hon var besvärligt. Så några små protester blev, men jag red på som vanligt. Sedan red jag in i förvänd galopp, och den kändes lite svag, för jag fick hjälpa henne liksom. Eller så är det jag som slutar rida? Kan vara så oxå. För jag får påminna mig själv hela tiden om att röra bäckenet med hennes rörelser, för jag blir lätt helt stilla med bäckenet och då tappar hon allt typ.
 
Sedan skrittpaus innan höger galopp. Här hade massor släppt, för hon var jättefin i högern. Hon gjorde hörnpasseringarna kanon, kämpade verkligen! :-D Volterna är lite besvärligare här, för jag har svårt att forma henne i innersidan här, och ha henne på yttertygeln. Men jag kämpade på, och fick till det bitvis. Hon var iaf jättefin, för även här kunde jag korta och länga henne för sätet. Det brukar vara svårt i höger varv, men idag gick det.
 
Sedan skrittpaus igen innan jag tänkte avsluta med galopp/skritt och galopp/halt på medellinjen. Uppridning alltså. Jag är jätteslarvig med att rida uppridningar, för det gör jag ALDRIG. :o Så då är det inte konstigt att Bella blir väldigt vinglig, lite spänd för att hon inte vet vad som förväntas osv. Så jag ska börja rida sånt mer helt enkelt. Men det gick helt OK. Avsaktningarna från galopp till skritt/halt var inte bra idag, men det gjorde ingenting för detta var på slutet av passet, hon var lite trött osv. Och allt annat var så himla bra. Så jag gav mig ganska omgående när jag var hyffsat nöjd.
 
Hon var väldigt duktig idag! Hittade till en lugn skritt väldigt fort efter ett avbrott osv. vilket kan vara lite besvärligt. Jag är väldigt nöjd med min egen prestation idag oxå, verkligen. Jag red inte med mycket hand utan jag tänkte på att magen, rumpan och benen skulle sköta jobbet. Det är en härlig känsla när det funkar. Nu ska det bara jobbas ännu mer galopp så jag får henne på ytterhjälperna lite mer där, samt mer träning på uppridningar i både trav och galopp så polle inte blir så vilsen när vi väl ska göra det. ;-)
 
Förresten jag köpte ett nytt bett idag oxå som jag red på. Ett likadant som hon har men ett större, för jag har funderat och jag tror hon tycker bettet är lite litet, och hon har ingenting att "spela på". Med tanke på dagens ridpass får jag väl säga att det större bettet fick mer än godkänt. ;-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0