Dressyr

Idag blev det lite dressyr på planen för B. Skrittade först två varv på rundbanan på lång tygel, och sedan körde vi igång med skrittjobb på planen. Började först att kolla så att hon kunde gå rakt från punkt A till B utan att vingla på och gissa vart vi skulle, och det gick väldigt bra. Sedan gick vi in och jobbade halter, och med samma tänk som igår att  dom måste komma bakifrån. Detta tkr B är himla besvärligt, hon vill inte gärna behöva kliva in i halten och jobba hela vägen. Så där får vi traggla lite innan hon blir okej i det jobbet. Var noga med att hon skulle gå i samma tempo i volter, serpentiner, varvbyten osv. då hon annars gärna ilar iväg när nånting nytt sker.
 
Sedan gick vi in och gjorde en skänkelvikning åt vardera håll, och det gick jättebra. Inga konstigheter. Sedan provade jag en öppna åt varje håll, gick lika bra där. :-) Här började hon att komma loss riktigt fint och började vänta samtidigt som hon lossade i överlinjen och svingade ryggen, istället för att låsa den. Jag fick tänka lite större steg, utan att hon ilar iväg snabbare. Det gick väldigt bra här för då hade hon kommit igång i kroppen. Halterna satt kanon oxå. :-)

Då var det dags för trav, travade 3-4 gånger. Först 2-3 gånger med några övergångar emellan, och ja, jag satt och skrattade typ! Haha. Så jäkla härlig energi, och vad det rör sig! Mycket mer än jag minns att det brukar?! Riktigt trevlig takt, men hon är lite snabb, vilket jag dock inte bryr mig om i nuläget. Lägger in halvhalter så att hon är med mig i hörnpasseringar, volter och varvbyten.
 
Hon dök riktigt djupt ner i traven, gick riktigt lång och låg. Jag fokuserade på en bra sits och bra hand som inte går bakåt, utan som är antingen framåt eller åt sidan. Eftersom min hand alltid varit mitt stora problem så jobbar jag mycket mot att få bort den olaten att bromsa med handen.
 
Sedan blev hon trött, trots att jag inte travade mer än 1-2 minuter. Hon tyckte det var jätteskönt att få sakta av till skritt och länga ut halsen ännu mer. Så hon fick ett skrittvarv på travbanan, sedan gick vi upp på planen igen och travade några minuter till. Hon kändes fin. Och som sagt, jag satt mest och skrattade för hon var så himla söt! Sådan energi. :-D <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Isabella

så fin häst!

2015-10-23 @ 22:25:31
URL: http://nouw.com/isabellaaxelsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0