Gårdagens veterinärbesök

Ja igår var det ju som sagt tänkt att jag skulle börja med lotagen och låta såret vara öppet för första gången. Men jag märkte direkt att B verkade stel redan i skritt, sedan sa en i stallet att hon var stel vid utsläppet häromdagen oxå. Sen såg jag att hon rejsade i hagen efter att jag lagt om bandaget i måndags, så jag hade en ganska dålig magkänsla.
 
Jag tog av bandaget och såret osv såg väldigt bra ut. Ljusrosa kött runtom, inge infektion, ingenting. Men, nå jävulskt svullen has. Och jag kände att jag bara måste få se henne i trav. Jag hann trava 2-3 steg så såg jag att hon var tydligt halt. Där rasade typ min värld. Jag såg såklart värsta scenariot framför mig, om hur en liten fissur (som inte synts på röntgen då det var för färskt dag 1) blivit till en fraktur. Så jag ringde vet. direkt och fick komma in på engång.
 
Dom röntgade, ultraljudade, klämde och hade sig.  Dom hittade ingenting. Däremot upptäckte jag ett skav som börjat bli på knölen på insidan, där bandaget sitter. Det var bara lite päls som var borta, men jag började lägga en kompress där iaf för att minska skavet. Och detta skav hade svällt upp nå otroligt! Och hon ömmade. Så det var liksom enda förklaringen till den svällda hasen och hältan.
 
Så antibiotika och lotagen ska jag använda mig av tills söndag. Sen skickar jag nya bilder då och får nytt utlåtande då. :-) Så hoppas jag att detta går vägen nu.
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika Pettersson

Håller tummarna att det går åt rätt håll för er.

Svar: Tack Erika =)
Josefine Fred

2015-10-16 @ 21:26:05
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0