Dressyr

Idag red jag först Heavenly en liten stund, på slutet av Idas pass. Jag ska galoppjobba henne är det tänkt. Idag var det flera veckor sedan jag red henne senast, och jag var stressad. Och massa folk stod och kollade. Sedan är det lite problems med mitt humör just nu pga vissa skäl. Så känn ingen press liksom. ;-) Jag var lite opedagogisk mot H i början, och kände mig mest frustrerad över att jag inte kunde rida. Men jag började slappna av så småningom och då kunde vi få ut något vettigt av det hela. :-) Så det avslutades på ett bra vis. H var duktig, och hon kämpade rätt ordentligt för trött blev hon.
 
Sedan var det Bellas tur, och hon var smågrinig redan på gången. Men jag försökte hålla humöret uppe. Skrittjobbade henne rätt länge, hon var avslappnad men hon var inte på bakdelen. Jag red volter, volt tillbaka, bakdelsvändningar, halter osv. Bakdelsvändningar funkar super på henne. Dom var inte super, men dom blev bättre och bättre (ju bättre fokus jag hade).
 
Joggade sedan igång och började rida skänkelvikningar ganska omgående, och med fokus på att behålla lugnet och takten. Idag blev det fokus på att vänta, igen, för hon smygökar gärna hela tiden. Så jag försökte vara loss och gungig i kroppen själv, så att hon oxå blir det. Funkade väldigt bra! Precis då så skrämmer grannen mig och Bullan, så där var friden slut. Med tanke på mitt humör så vart jag så in åt helvete förbannad, och jag var fasen en millimeter från att göra bort mig totalt. Jag tyglade mig och andades, men av adrenalinkicken jag fick så fick vi skritta ett bra tag jag och B. Var alldeles skakig.
 
Men sen kom vi igång igen, och vi fortsatte på skänkelvikningarna. Efter dom så joggade jag fram i galopp, och hon var fan asfin! Jag red med sätet och försöker att länga ut tyglarna så hon får stretcha, och så erbjuder jag inget direkt stöd, samtidigt som jag rider takten med sätet, då blir hon verkligen tvungen att ta i. Jättefin var hon! Lite sämre i höger galopp, vi båda har svårast där. Men även den galoppen var bra och vi löste det.
 
Sedan skrittpaus innan vi började jobba. Då började jag rida travöppnor längs långsidorna, och hon var jättefin! Dom börjar sitta nu. Jag försöker träna på att rida in i öppnan utan att ta hjälp av volt innan. Ibland går det, ibland går det inte. Men det går ju! :-D
 
Ganska omgående fattade jag vänster galopp, och hon var så vansinnigt fin så efter första långsidan svängde jag volt tillbaka och red förvänd. Hon var kalasfin där oxå. När jag gick över till rättvänd så jag till att jag hade henne på plats och sedan gjorde jag en avsaktning till halt, men tydligen var hon inte riktigt med mig, så vi gjorde om. Och då fick vi till en fin halt.

Här var hon trött, försökte hänga i mig och frustade, tog tyglarna och hade sig (under skrittpausen). Men jag ville såklart köra höger galopp oxå. Hon var lite svag i den, men jag pushade henne och hjälpte henne så den blev okej. Red in i förvänd, och där var hon lite snabb i takten. Men hon gjorde så gott hon kunde. Sedan skulle jag förbereda henne att göra en avsaktning till halt, elr åtminstone skritt. Men det gick INTE. Jag kände att hon orkade inte, och jag fick henne inte på bakdelen tillräckligt. Så efter några försök bestämde jag mig för att strunta i det, och göra en fin avsaktning till trav istället, med efterföljande ny galoppskänkel. Detta gjorde hon UTMÄRKT! Jag är riktigt nöjd med det jobbet. Red öppna på långsidan i trav, och fattade höger galopp för höften, och hon gjorde det klockrent.

Sedan travade jag av en trött och nöjd tjej. Varför hon blir så trött av vad som kan tyckas så lite arbete, är för att när jag är så noggrann som detta pass, med hela värmningen osv. så innebär det att hon verkligen måste jobba hela tiden. Så då blir hon fortare trött helt enkelt. Hittade verkligen en asbra känsla i traven idag där jag red med rumpa och mage. Mitt problem är att jag inte släpper ner rumpan i sadeln ordentligt, utan sitter mer ovanpå. Det går inte att beskriva skillnaden som blir när jag gör rätt.
 
arkivbild
 

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Riktigt snyggt mer lila på en fux!! 👌🏼

Morik.blogg.se

2015-09-19 @ 13:27:04
URL: http://beeatrice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0