Tjejerna..

Idag var det dags att rida Heavenly igen. Hon fick sig ett pass på travbanan i det fantastiska vädret. Strålande sol som värmde så varmt trots att det var -7. Svettades som en tok.
 
Provade pelhambettet på H för att se om jag lättare fick igenom henne. Hon var jättefin! Började med tempoväxlingar i skritt, och där fick vi traggla lite innan det släppte. Jag väntade ut henne idag istället för att vara bestämd och pang på. Det funkade väldigt bra idag. Joggade sedan igång, men så fort hon tappade rygg saktade jag av till skritt igen och började om. Så det blev övergångar vi jobbade med. När hon blev mjuk och stadig i traven så la jag in tempoväxlingar, och hon var kanonfin. Svarade fint. Hon är väldigt härlig att rida när hon bjuder till och ryggen kommer upp och hon kan runda sig.
 
Sedan la jag in övergångar mellan trav och galopp, som är lite av en akilleshäl för henne. Hon faller ofta isär och hamnar i slängtrav efter galopp osv. Men nu var hon jättefin! Trevlig  form i galoppen, och hon kom rätt snabbt in i arbete igen i traven efter galoppen. Och fattningarna kämpade hon ordentligt med för att orka. Hon försökte verkligen. Som sagt hon var superfin.

 

Sedan var det Bellas tur. Hade tänkt ett konditionspass på vägarna, samma runda som sist jag red ut. Tänkte  ta revansch eftersom hon var så jobbigt då, och hade verkligen en bra känsla inför dagens pass. MEN, när jag skrittat ca en kvart så inser jag att nej, hon är precis lika trutig och spänd som senast, så jag vände och skrittade hem. Skrittade tempoväxlingar hela vägen, vilket var besvärligt. Men ibland släppte det och flöt på bra.

Red sedan på travbanan ett bra tag. Red skänkelvikning och slutor i skritt, och sedan galopperade jag en del i båda varven. Jag var jättenoga med att inte ha någon innertygel idag. Allt skulle ske för yttertygel/ytterskänkel och sedan bara möta upp med innerskänkeln, så att hon inte har en innertygel att hänga i. Det gick bra! Jag kom åt henne ordentligt för hon bröt av två ggr, och ja, hon fick kämpa på bra. I detta arbete red jag tempoväxlingar, ganska stora skillnader, och ja, det var bra för henne. :-)

Imorgon kommer tandis till B. Det är 1,5 år sedan sist. Hade en inbokad tid i höstas men då hon blev sparkad så sköt vi fram det. Men nu är det alltså dags, vilket känns bra. Sedan får vi se om jag åker in till Färsta eller hur jag gör.
 
Såhär ser hon ut i dagsläget lilla pullan :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0