Tömkörning

Imorse klev jag upp runt 7, och for till stallet strax därefter. Elr ja, till betet. Slängde på Bella hackamoret och red upp barbacka till stallet, där jag klädde på henne för tömkörning. Jag hade tänkt fortsätta att jobba henne på raka spår och mest längs spåret, och befästa kommandona. Men det har satts upp ett grusskydd på ena kortsidan som tydligen var väldigt läskigt, så jag bestämde mig för att idag skulle vi testa tömköra på volt lite.
 
Jag ändrade om till ledande innertöm, men insåg snabbt att den bara hängde och jag behövde inte använda den alls, så jag bytte tillbaka till rak tömsättning på båda sidor så jag enkelt kunde byta varv då jag ville. Det funkade perfekt! Jag känner av och försöker hitta min position och mitt kroppsspråk, samt känslan i tömmarna, hur mkt ska jag ta och när osv. Och det gick väldigt bra idag. Bella är så duktig! Vi körde lite skritt- och travövergångar och gjorde halter. Och bytte varv och lite sånt. Ryggade en del. Jag längtar tills vi har galoppen, det skulle vara så grymt kul att kunna använda den i tömkörningen. Men jag vill att det ska bli mer befäst för mig i skritt och trav först, så jag har koll på grejjerna innan jag börjar på och ska lära henne galoppkommando.
 

Bjuder på denna ;)

Kommentarer
Postat av: Beatrice Hanssen

Ser avslappnat och fint ut! :-) själv råkade jag köpa ponnytöm i all hast vilket blir en aningens kort när jag tömkör Morik, så ska investera i ett par längre tömmar! :-)

Svar: Tack! :D Ja du jag tänkte nästan klippa av mina tömmar tills jag insåg att jag faktiskt behövde längden när jag ska tömköra på volt osv. xD
Josefine Fred

2016-07-25 @ 10:01:31
URL: http://beashastliv.for.me
Postat av: Melina Jäderblom

Duktiga juu! Vill också lära mig, känns som en jättebra grej att komplettera ridningen med!

Svar: Men tack! :D Jaa det är ju det, och jag har alltid velat lära mig.. och nu SKA jag det! :D Kör du med!
Josefine Fred

2016-07-25 @ 23:04:59
URL: http://melinajaderblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0