Tömkörning

Idag har Bella blivit tömkörd för första ggn på typ 2-3 år. Jag har fått mina små ryck och tyckt att "Nu ska jag börja tömköra" och så gör jag det 1-2 ggr och sen ba, nä, jag suger på detta, jag gör ngt jag är bra på istället. Haha. Men nu har jag blivit inspirerad till att börja igen, och jag ska lära mig. Jag ska lära mig för att jag vill se min häst i rörelse på ett sätt jag inte gjort förut, men alltid velat. Och jag vill lära mig galoppera henne på lina/töm, vilket jag alltid velat kunna. Så nu ska det bli av. :-)

Det gick iaf bra. Jag körde med rak tömsättning på rakt spår i paddocken, och bestämde mig för att bara känna av hur det kändes. Få koll på allt liksom. Så jag gjorde halter och övergångar mellan skritt och trav, och hittade kommandon som funkade. Igångsättningen funkar utmärkt som alltid, så skritt vs trav kunde hon direkt urskilja vilket jag ville ha med hjälp av två olika smackljud. Inga problem. Men halt och avsaktning var svårare, för hon vill gärna pinna på, och jag blir gärna lite mesig för jag vet inte hur mkt jag ska ta i henne.
 
Vi höll på i kanske 20 min, sen gav vi oss. Hon var duktig. Jag menar, jag kan inte detta.. hon gör förmodligen bara det jag ber henne om.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Morik älskar att bli tömkörd, lärde mig av honom fkt, då han är väldigt enkel att tömköra! :-)

Svar: Kul! Bellan är lite svår, som vanligt. Elr framåt går ju skitbra, alla fattningar för framåt, men bakåt.. Haha. ;-P Hon vill bara springa hon..
Josefine Fred

2016-07-20 @ 22:03:13
URL: http://beashastliv.for.me
Postat av: Jennysen

Jag har "alltid" tömkört Sammy, men det var först när jag gick lektioner för Anders Eriksson som saker föll på plats och vi kunde "ta oss vidare".
Ett tips är att lära in t.ex. "traaaava" eller ett sss-ljud för trav, det sistnämnda är det många kuskar som använder sig av. Och t.ex. "galopp" för galopp. Sammy fattar det superbra. Dessutom använder jag olika kommandon för att sakta av och stanna då det annars kan bli förvirrande för dem att veta vad vi vill, också detta på inrådan av Anders! :)
Lycka till :D

Svar: Vad använder du för kommando för sakta av vs stanna? :-)
Josefine Fred

2016-07-20 @ 22:59:11
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: Ulle

Kul med tömkörning! Har varit på kurs för Anders Eriksson får några år sen och höll på efter det,men min nya häst fattar inte riktigt grejen tyvärr.. Kanske borde ta tag i det igen,det är ju så nyttigt =) Undrar lite över ditt träns,är det både micklem och PS? Supersmart!
Har micklem som jag är nöjd med,men nackstycket är lite smalt tycker jag..

Svar: Ja jag tyckte nackstycket var så smalt på Micklem så jag köpte ett PS istället. Sitter jättebra 😀
Josefine Fred

2016-07-21 @ 07:43:12
Postat av: Anonym

Jag använder "sakta aaaav" för avbrott och "ptrooo" för stanna... ☺️

2016-07-21 @ 07:57:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0