Update

Det är på tiden för en liten update ang. Bellabus. :-) Vi startade ju tävlingen i söndags, och redan på framridningen så kändes hon lika dålig som hon gjorde de andra två dressyrpassen samma vecka. Två pass. Vila två dgr, och uteritt två dgr. Uteritterna var hon fin på. Men det är alltså dressyrpassen som krånglat rejält.
 
Så först så kändes det väldigt illa, men sen började jag sitta ner och rida program, och helt plötsligt blev hon ridbar igen. Precis som på de andra två dressyrpassen. Sen blev hon oridbar igen. Och så pendlade det lite. Det kändes ändå ganska okej inför ritten.
 
Men väl inne på banan, total katastrof. Hon blev som en fiolsträng. Och hon bara sprang, och låg på nå grymt mkt i min hand. Fick henne inte att slappna av i bakdelen alls, hon bara öste på och lyssnade inte öht. Så jag fick lägga in en halt en gång i galoppen för hon bara brassade på, genade i hörnen osv. Och då blev hon upprörd och började studsa och ha sig. Sedan fick jag hjärnsläpp efter det och glömde vägen, så det blev då en volt där.
 
Så det kändes inte så roligt, för jag misstänkte då att det är något fel på henne. Elr, jag tar detta som att min häst försöker säga mig något. Sen om det är ngt fel på henne elr om hon behöver en liten paus för antingen kropp eller knopp, så ja, men nånting försöker hon säga helt klart.
 
Jag hade ganska lägligt bokat in Jossan (massören) tills på onsdagen, och det är alltså tredje besöket med tre veckors mellanrum hon kommer, för att B inte sett så bra ut som hon kan. Men å andra sidan har massören inte sett henne sen innan skadan heller, så den kan ju göra sitt.
 
Vi började kika på henne på volten, och utgångsläget idag var bättre än det varit efter behandling resterande två ggr. Vilket är bra. Sedan behandlade hon henne i stallet, och hon berömde henne över hur fin hon blivit och att hon fått mkt bättre rörlighet i kroppen osv. Och det kändes ju kanonbra.

Sedan kikade vi på henne igen efter behandling, och ja, hon såg bättre ut. Bättre gung och bättre sväv liksom. Men ändå lite snabb i höger bak i höger varv, högt. Så antingen är det en rörelsestörning hon kommer att ha pga alla sina stora skador i bakbenen, eller så är det ett bakknä som är på G att bli inflammerat. Tror vi. Så, Jossan sa att hon kommer inte att komma ut någe mer nu.

Bella har vilat sen tävlingen i söndags, och vilar sista dagen idag. Så en veckas vila har hon haft nu, och imorgon ska jag börja rida igen. Jag ska rida som vanligt och känna efter hur hon känns. Om hon känns fin igen och fortsätter att kännas bra, så är det bara att tuta och köra. Men känner jag att hon fortf. känns kackig eller att hon blir kackig närmaste veckan, då blir det in till doktorn för en vet.check.
 
Så så ser planen ut nu. Jag var och kollade henne på lina igår, och jag inbillar mig att det såg lite bättre ut. Men vi hade inte bästa förutsättningarna så, men jag inbillade mig iaf att det var ngt bättre. Så, vi får se helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0