Ridhuset

Igår vilade B då jag jobbade dygn. :-) Idag for vi in till ridhuset för lite dressyr.
 
Började i skritt, och märkte ganska tidigt att hon var lite purken, precis som senast i paddocken. Och när jag bad om formning så började hon att bli riktigt sur, så jag var lite försiktig men fortsatte ändå. Sen började hon karatesparka när jag bad om aktivitet med inner bak?! Haha. Hon var så söt. Så jag lugnade mig lite med skänkeln, för faktum är att hon är öm i huden just nu så det är en mycket trolig orsak till detdär. Och så red jag vidare och fick liksom känna av var gränsen gick för henne.
 
Hon var fin! Joggade sedan igång, och med fokus på att bibehålla en bra takt och bra tramp. Så fort hon klev ur den takten så la jag en volt så hon fick hitta läget igen. Eller såklart vi. Det sitter ju inte i min benmärg ännu heller. ;-)
 
Sedan la jag in lite galopp, och hon var fin där oxå. Speciellt i vänstergaloppen. :-) Det gick fint att forma osv. Lite sämre i höger varv, men jag var inte på henne alltför mkt. Hon surade ingenting i trav eller galopp, så det var bra.
 
Sedan fick hon skrittpausa, medans jag funderade över dagens plan. Jag valde travjobb i öppnor, mot spegeln så att jag ser bristerna. Det gick superbra! Från början var hon väldigt spänd och började springa, och svår att få att runda sig. Men jag valde att traggla på litegrann för att se om hon skulle släppa till. Annars hade jag tänkt avbryta. Men hon kom loss och blev fin, så då red jag in i öppnorna vilka gick superbra! Hon var stadig och det kändes enkelt, hon körde inte upp huvudet en gång! Helt fantastiskt. :-D Första ggn det flytit på så bra. Sen behöver jag vara med lite mer, för ibland blev det lite halvvingligt. Men alltså, inte ens i närheten av hur det brukar vara. Dom var rätt raka, jämna och med stadig form, takt och tempo. Superbra. :-D Så efter det så tänkte jag ge henne lång tygel och trava av, men hon saktade av till skritt direkt. Så jag hoppade av och skrittade för hand.
 
Jag tror hon är dels öm i pälsen, eller det vet jag. Det märks när man borstar osv. Och dels så kanske hon är lite smått träningsöm i kroppen då hon jobbar på ett annat vis nu. Så vi tar det lugnt och repeterar bara ett tag. :-)

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har ett sto som blir sjukt öm i huden under pälssättning, har faktiskt varit skeptisk till det där med B-vitamin men det hjälper henne otroligt mycket! Har gett i flytande form, men även gett injektioner intravenöst, och hon blir som förbytt på 1-2 dagar efter en injektion!

Svar: jaha, då borde jag kanske prova det. 😱 Har varit anti pga forskningen.. Tack för tips!
Josefine Fred

2016-03-25 @ 19:39:09
Postat av: Beatrice Hanssen

Jag har också varit anti mot b-vitamin just för forskningens skull, läst många artiklar om b-vitamin och att det är onödigt eftersom de producerar b-vitaminen själva.
Dock har jag märkt ENORM skillnad på Morik sedan han fått b-vitamin som tillskott. Från att vara allmät sur till att fkt komma fram och mysa och inte alls grinig. :-)

Svar: Tack! :D Ska bli spännande att prova
Josefine Fred

2016-03-27 @ 23:09:42
URL: http://beashastliv.for.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0