Reparera...

Idag var det mest kaos. Jag hade planerat ett lösgörande pass med mycket skritt. Så jag började skritta, och direkt då jag tog tyglarna tänkte jag att jag testar att kräva direkt. Så jag började forma, be henne ta skänkeln NU. Men hon blev bara sur, plus att det inte gav ngt. Så jag provade lite olika, de mesta ur verktygslådan. Halter, förhållningar, skänkelvikning, öppna osv. Men det kändes inte riktigt bra. Skritten var verkligen KASS idag. Ingen takt för fem öre. Små, korta, trippiga steg. Om det inte vore för att hon gick avspänt emellanåt skulle jag ha trott att detdär felet hon haft några ggr kommit tillbaka.
 
Jag provade lite framdelsvändningar och dom gick rätt okej. Sedan joggade jag igång henne lite genom att rida nya LB:2an, men bara jag vände upp på medellinjen började hon på att mixtra och greja själv. Så det var ganska spänt. Men ändå helt okej bitvis. Provade lite skänkelvikningar, och där var flytet bättre än det brukar.
 
Sedan skrittjobb igen efter paus, och nu var det sämre än innan. Kändes verkligen inte bra. Så jag funderade och funderade..
 
Beslöt mig för att testa galopp. Skulle det ha känts kaos så skulle jag ha avslutat helt, men nu kändes den bra. Jag bestämde mig för att lösgöra lite i förvänd galopp, i låg och rund form. Det gick väldigt bra! Jag tänkte reparera. Och hon kändes nöjd i galopp så vi fortsatte jobba så. Jag låg på en stor 8volt över hela ridbanan, där vi red rättvänd galopp i ena volten, och förvänd i andra. Och i den rättvända galoppen bad jag henne lugna takten, och vänta, vara avspänd, sträcka ut överlinjen och bara chilla utan spänning. Och i den förvända försökte jag hitta en bra känsla där jag stöttade henne och där hon fick ett bra flyt i en låg form.
 
Det gick som sagt väldigt bra. Körde sedan i höger varv, som var lite svårare att rida i. I den rättvända galoppen var det svårt att plocka in höger bak, och att få henne att lugna takten. Men när jag började tänka att vända in framdelen så blev det bättre, fick henne lite på plats då. I den förvända bröt hon av första ggn för jag red inte, men sen gick det bra. Hon blir lite hastig där, men helt okej.
Sedan avtravning med nosen nere i backen. :-) Så detta blev ett reparera pass. Bara chill, sträcka ut överlinjen och slappna av. Även om det tog tid att hitta dit.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0