Lekton på bästa B

Igår så red Othilia Bellie, och det hade gått sådär. Bella var pigg, och till och med stressad. De hade mött tre travhästar bl.a och hon hade trissat upp sig och förlorat gångarten skritt. Och ja, hon kan ju bli lite knepig ibland. ;-)
 
Idag så red jag lektion för Ingela, och det var guld värt. Det gick så himla bra. :-D Jag förklarade att vi hade en liten svacka där B var väldigt spänd, och det blev en ond cirkel då jag inte kunde lösa det utan blev frustrerad osv. Och att Gittan hjälpte oss att komma loss igen, och rida med mindre hjälper, och komma ner med sittbenen. Så det är vad jag fokuserat på liksom. Back to basic. Så vi jobbade vidare med det, och hittade en så bra trav och galopp idag. Och även skritt.
 
Från början red jag själv i skritt, och då hon varit väldigt munnig osv ville jag undvika det så började rida skänkelvikningar direkt, och la därefter in lite halter och tempoväxlingar i skritt. Hon blev superfin! Sen kom Ingela och vi började jogga igång med övergångar mellan skritt och trav, noggranna sådana. B skulle vänta mer i traven, och jag fick ett sådant härligt gung. Sådant gung som jag får i början av passet och sen försvinner det, men nu vet jag hur jag ska hitta dit liksom. Hon ska ha den takten, så hon stärks där.
 
Sedan fick vi göra samma i galopp, övergångar mellan galopp och trav. Och jag är så glad! Använde Gittans metod för att hitta lugnet igen, och fick bli påmind om att slappna av, och räta på mig. Och det tog allt kortare tid för Bella att slappna av, så vi kunde fatta galopp igen. Och fattningarna, WOW. Superfräna. :-)  Efter det var Bella så nöjd, och även jag, så vi travade av låg och rund i formen och jobbade med att hitta samma lugna takt där. Annars låter jag henne springa på för mkt liksom.
 
Ingela skulle fixa ett 30 dagars- schema till mig som jag ska få testa att använda på B. Spännande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0